در گفت و گوی تیتر کوتاه با رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران مطرح شد:

نمایشگاه نفت تهران؛ سکوی دیپلماسی اقتصادی ایران

در این دوره از برگزاری نمایشگاه نفت، ستاد برگزاری این رویداد (شرکت بانیان امید)، با توجه به تاثیر این نمایشگاه در حوزه های مختلف صنعت نمایشگاهی و حجم بالای فعالان نمایشگاهی درگیر در این رویداد؛ مصاحبه هایی با هدف اطلاع رسانی هر چه بیشتر به فعالان صنعت نمایشگاهی و دریافت نظرات ایشان در خصوص تاثیر این نمایشگاه در این صنعت برنامه ریزی کرده است.

نمایشگاه نفت تهران؛ سکوی دیپلماسی اقتصادی ایران

نمایشگاه نفت ایران، به عنوان بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه کشور، نقشی کلیدی در معرفی دستاوردها و توانمندی‌ های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به دنیا ایفا می‌ کند. این رویداد مهم، فرصتی مغتنم برای تبادل دانش و تجارب، عقد قراردادهای تجاری و جذب سرمایه‌ گذاری خارجی به شمار می‌ رود. به همین جهت نمی توان از تاثیر برگزاری چنین نمایشگاهی بر صنعت نمایشگاهی کشور غافل بود. در همین راستا پیرامون این موضوع با رحیم جلیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی خوزستان و  رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران به گفتگو نشتیم و در ادامه دیدگاه او درباره وضعیت کلی صنعت نمایشگاهی کشور را جویا شدیم. 

ورود تکنولوژی های جدید به کشور با برگزاری رویدادهای بزرگ 

جلیلی در این گفت و گو بیان کرد: نمایشگاه نفت تهران را شاید بتوان بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه کشور قلمداد کرد. هر چند به دلیل سیاست ‌گذاری‌ های این نمایشگاه در ادوار اخیر از یک سو و کاهش متراژ آن به دلایل متعدد از سوی دیگر، حضور شرکت ‌های خارجی در آن کمرنگ شده است، با این حال، با توجه به موقعیت ایران در منطقه، این نمایشگاه جزو مهمترین نمایشگاه ‌های خاورمیانه محسوب می شود.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه ‌هایی، فی‌نفسه منجر به گسترش شناخت عمومی جامعه نسبت به صنعت نمایشگاهی خواهند شد و به تبع آن، چالش های اصلی این صنعت را به مرور مرتفع خواهند کرد. از طرف دیگر، برگزاری نمایشگاه ‌هایی در این سطح، و با این سطح از جذب بازدیدکنندگان خارجی بویژه از منطقه، منجر به معرفی هر چه بیشتر تولیدکنندگان داخلی خواهد شد که این به نوبه‌ خود، منجر به عقد انواع قراردادها میان تولیدکننده‌ ایرانی با طرف خارجی می‌ شود و تداوم چنین مسیری، هم ارزآوری قابل توجهی خواهد داشت و هم تکنولوژی‌ های جدید را به کشور وارد خواهد کرد.

رحیم-جلیلی

آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی خوزستان

جلیلی در ادامه به آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی خوزستان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی خوزستان، در این سال ‌ها مأموریت اصلی خود را حمایت از تولیدکنندگان کشور و شرکت‌ های دانش‌بنیان به ویژه تولیدکنندگان استان تعریف کرده و توانسته در دهه اخیر، حدود ۴۰۰ رویداد نمایشگاهی، که اکثراً تخصصی بودند، برگزار کند. از این نظر، نمایشگاه خوزستان یکی از پنج مرکز نمایشگاهی برتر کشور است و به حول و قوه الهی، به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: در سالی که گذشت، ۴۰ رویداد نمایشگاهی در این مرکز برگزار شد که تقریباً تمام صنایع بنیادی استان را پوشش می ‌دادند. نمایشگاه نفت اهواز در سال گذشته، هم از نظر تخصصی بودن، هم حضور گسترده متخصصان، از رویدادهای منحصر به فرد کشور و از نظر تراکم حضور، بزرگترین نمایشگاه تخصصی کشور بود. نمایشگاه کشاورزی، در سطح بسیار بالایی برگزار شد و توجه بسیاری از متخصصان این حوزه در سطح کشور را به خود جلب کرد. نمایشگاه ‌های دیگر، مثل ساختمان، صنعت و ابزار، خودرو و ... نیز در استاندارد بالایی، توانستند موفق باشند. 

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان خوزستان در ادامه گفت: برای امسال، بنا داریم ضمن تداوم روند قبلی، اثربخشی نمایشگاه ‌ها را به لحاظ کیفی و کمّی، ارتقا دهیم. در همین راستا چند موضوع نمایشگاهی جدید نیز در دستور کار داریم و ان ‌شاء الله با تلاش وافی مجموعه و حمایت مسئولان ذی ‌ربط، بتوانیم نتایج ارزشمندی را بگیریم. همچنین در صورت تأمین سرمایه‌گذاری ‌های لازم، ان‌ شاء الله نسبت به ارتقای زیرساخت ‌های نمایشگاهی، از قبیل فضا و سالن ‌ها، امکانات اجرایی و ... اقدامات بیشتری صورت خواهیم داد.

 تقویم نمایشگاهی سال جاری

این فعال نمایشگاهی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر اینکه تدوین تقویم نمایشگاهی سال جاری در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: تقویم نمایشگاهی امسال، توسط کارشناسان شرکت، تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان رسیده است. همچنین این تقویم به سازمان توسعه تجارت و انجمن نمایشگاه ‌های بین‌المللی ایران جهت جلوگیری از همپوشانی با سایر استان ‌ها ارسال شد. بر اساس این تقویم، ۴۴ رویداد نمایشگاهی، با محوریت نمایشگاه‌ های تخصصی در حوزه‌ های راهبردی استان مثل نفت و پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و ... پیش ‌بینی شده که این، افزون بر رویدادهای فرهنگی و مناسبتی است که در این مرکز انجام می شود.

وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی

رییس انجمن سایت داران در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی پرداخت و گفت:  صنعت نمایشگاهی در کشور، نسبت به سال‌ های گذشته، رشد چشمگیری داشته و این، هم به مدد تلاش و مجاهدت فعالان این حوزه و هم حمایت مسئولان کشور در سطوح مختلف بوده است. با این وجود، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی این صنعت در کشور و تحقق جایگاه واقعی نمایشگاه ‌های ایران در عرصه ‌های جهانی، فاصله داریم.

جلیلی خاطرنشان کرد:  به نظر می ‌رسد یکی از مهم ترین چالش‌ ها، عدم شناخت درست این صنعت و مزایای آن است؛ به نحوی که گاهاً می ‌بینیم و می ‌شنویم که در کمال تعجب، نمایشگاه را با رویدادهای فرهنگی و هنری مقایسه می ‌کنند؛ در حالی که فلسفه‌ شکل‌ گیری نمایشگاه‌ ها، از ابتدای کار، رونق و توسعه‌ اقتصادی بوده است. اساساً شاخص اثربخشی نمایشگاه‌ ها، در توسعه روابط تجاری است و نقشی که نمایشگاه ‌ها در تقویت بنیه‌های اقتصادی یک شرکت یا مجموعه دارند، با هیچ یک از روش‌های دیگر، مثل تبلیغات قابل مقایسه نیست. پس عدم فهم درست نقش نمایشگاه‌ ها، در سطوح مختلف جامعه، شاید اساسی ‌ترین چالشی است که این صنعت در ایران با آن مواجه است.

وی افرود: اگر به صورت جزئی‌تر به سوال شما برگردیم، می‌ توان موارد مختلفی را برشمرد؛ ضعف زیرساخت ‌هایی مثل سالن ‌ها و تأسیسات ساختمانی، از مشکلات جدی بسیاری از سایت ‌های کشور است و با توجه به هزینه ‌های گزاف این قبیل ساخت ‌و سازها، نیازمند حمایت ‌های دولتی و ورود بخش خصوصی قدرتمند به این صنعت هستیم. عدم هماهنگی بین سطوح مختلف تصمیم‌ گیری نیز مشکل دیگری است و بهترین کار، ایجاد هماهنگی از طریق تفویض اختیاراتی مشخص به مراجع مرتبط مثل انجمن نمایشگاه‌ های بین ‌المللی ایران است.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها