اختصاصی تیتر کوتاه؛

ارز محاسباتی ایرلاین ها چگونه محاسبه می شود؟

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که با تغییر نرخ ارز در کشور، قیمت پروازهای خارجی کمتر از باقی محصولات وابسته به ارز دچار تغییر می شود.

ارز محاسباتی ایرلاین ها چگونه محاسبه می شود؟

نرخ ارز ایرلاین ها توسط دفتر فروش مرکزی آن در هر کشور تعیین به تمامی نمایندگان فروش اعلام می شود. معمولا این نرخ با نرخ رایج متفاوت بوده و یک عدد ثابت در یک بازه ثابت زمانی دارد که به آن تسعیر ارز می گویند. 

تسعیر ارز چیست؟

در لغت نامه دهخدا تسعیر به معنی قیمت گذاری و نرخ نهادن می‌باشد. کلمه تسعیر در معاملات بین کشورها زمانی به کار می‌رود که دو واحد پولی بخواهد به یکدیگر تبدیل شود. هنگامی ‌که در شرکتی در داخل ایران همه دفاتر مالی به ریال باشد و بخواهد با شرکت دیگری با نرخ ارز خارجی مثل دلار و یورو و… به معامله بپردازد باید پول مبادله شده را به ریال تبدیل و سپس ثبت نماید، این تبدیل واحد پولی تسعیر ارز نامیده می‌شود. مثلا اگر شرکتی در ایران با شرکتی در انگلیس معامله کند در دفاتر حسابداری پول بدست آمده باید به ریال یا پول رایج مملکت ثبت شود.

27

پس بطور کلی نرخ تسعیر به معنی نرخ تبدیل دو واحد پولی که شامل نرخ برابری رسمی، قراردادی و… است می‌باشد و در فرایند تسعیر مورد استفاده قرار می‌گیرد بطوریکه نتایج حاصل این تبدیل با اثرات تغییرات نرخ ارز با باقی وجوهی که در این شرکت در جریان است هماهنگ باشد. تسعیر ارز را می‌توان به معنی تجدید ارزیابی در دارایی‌های ارزی بصورتی که ارزش دارایی‌های ارزی با نرخ‌های جدید مورد محاسبه قرار می‌گیرد نیز نامید.

در جدیدترین اعلام نرخ انجام شده، ایرعربیا که پروازهای مستقیم از تهران، شیراز، مشهد و لار به ابوظبی دارد، نرخ تسغیر ارز خود را اعلام نمود. این عدد تفاوت فاحش 6 هزارتومانی با عدد درهم در بازار دارد. 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها