مقایسه عجیب فرهنگیان با معلمان اسکاندیناوی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایران میتواند جزو کشورهای پیشرو در نظامهای آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.
جزییات ثبت نام کلاس اولی ها توسط معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح شد.
حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی اظهار کرد: خانوادهها برای ثبتنام کلاس اولی ها به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند. برای پیش ثبتنام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: سازو کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک میکنند.
۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، در ۲ سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل میشود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگهای آموزش و پرورش شد.
طریفی حسینی ادامه داد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.
وی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بین المللی تیمز و پرلز توضیح داد: این آزمونها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را میسنجد و به نوعی آزمونهای مهارتی هستند، محتوایی که در آزمونهای تیمز و پرلز سنجش میشود، رویکرد متفاوتی با روشهای مورد استفاده در مدارس ایران دارد.
نظام آموزشی ایران در بین نظامهای آموزشی قوی دنیا قرار دارد
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظامهای آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.
طریفی حسینی ادامه داد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلزمتناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نتایج ضعیف دانشآموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمونهای بین المللی و اینکه آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟! گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی میخواهند تمام نظامهای آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخصهای آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاههای خود هستند.
وی بیان کرد: روند افت عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانشآموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبانآموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.
طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانشآموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است؟ گفت: قطعاً میگویم افزایش یافته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزوی از سواد است اما دنیای امروز برمهارت تأکید دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجهای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران میتواند جزو کشورهای پیشرو در نظامهای آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.
نظر شما