گفت و گوی تیتر کوتاه با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

رتبه بندی فرهنگیان برای افزایش حقوق نیست

عنابستانی گفت: طرح رتبه بندی در ابتدا بسیار بد اجرا شد. به عبارتی دیگر می توان گفت که به صورت صحیح اجرا نشد. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد که به مرور اشکالات و چالش های به وجود آمده را اصلاح کند. ضمن اینکه باید پذیرفت رتبه بندی فرهنگیان یک کار بسیار خاص است.

رتبه بندی فرهنگیان برای افزایش حقوق نیست

سال‌ ها بود که دغدغه عدالت آموزشی و ارتقای منزلت معلمان در صدر مطالبات جامعه فرهنگیان قرار داشت. سرانجام با تصویب و اجرای قانون رتبه ‌بندی معلمان، گامی بلند در جهت تحقق این خواسته ‌ها برداشته شد. طرح رتبه ‌بندی معلمان، که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده، به دنبال ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و توانمندی ‌ها برای معلمان است. این طرح با هدف تشویق معلمان به ارتقای دانش و مهارت ‌های خود، انگیزه آن‌ها را برای ارائه آموزش ‌های باکیفیت ‌تر به دانش‌ آموزان افزایش می ‌دهد.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگرچه در ابتدای اجرای این طرح، چالش‌ هایی در مسیر وجود داشت، اما با تلاش ‌های مستمر وزارت آموزش و پرورش و پیگیری‌ های نمایندگان مجلس، گام ‌های بلندی برای رفع این چالش ‌ها برداشته شده است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار پارلمانی تیتر کوتاه با عنابستانی را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

رفع اشکلات رتبه بندی معلمان به مرور زمان

عنابستانی در این گفت و گو بیان داشت: طرح رتبه بندی در ابتدا بسیار بد اجرا شد. به عبارتی دیگر می توان گفت که به صورت صحیح اجرا نشد. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد که به مرور اشکالات و چالش های به وجود آمده را اصلاح کند. ضمن اینکه باید پذیرفت رتبه بندی فرهنگیان یک کار بسیار خاص است. این طرح به مدت ۵۰ سال در نظام آموزش عالی کشور به صورت تمرینی در حال انجام بود؛ اما امروزه رتبه بندی به یک روند معمول در حوزه آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است.

عنابستانی-نماینده-مجلس

وی افزود: قطعا شروع یک فعالیت بزرگ دارای چالش ها و مشکلاتی است. حتما برخی از فرهنگیان از نتیجه رتبه بندی خود ابراز خرسندی نمی کنند. اما نباید فراموش کرد که مبنای اصلی طرح رتبه بندی فرهنگیان ارتقا سطح آموزش در کشور است. این طرح به مثابه یک مسابقه میان معلمان و فرهنگیان عزیز کشور در حوزه آموزشی است. این تفکر که رتبه بندی موجب افزایش حقوق معلمان می شود، دیدگاه درستی نیست. ما باید بر اساس این طرح سطح کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا دهیم تا معلم با توجه به افزایش سطح آموزش خود رتبه بگیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: معلمی که تلاش بیشتری می کند قطعا باید رتبه بالاتری هم داشته باشد و در مقابل معلم عزیزی که نسبت به سایر همکاران خود تلاش کمتری دارد رتبه پایین تری خواهد گرفت.

معیشت معلمان؛ دغدغه‌ ای همیشگی

عنابستانی در ادامه به موضوع  معیشت معلمان و فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در طرح رتبه بندی معلمان مدنظر قرار گرفته است. امروزه حقوق معلمان در سطح متوسط رو به بالای سایر کارمندان دولت است. اما با این حال درک می کنیم که فرهنگیان و معلمان عزیز کشور از نظر معیشتی با مشکلات زیادی روبرو هستند. 

عنابستانی در پایان با اشاره به نقش مجلس در حمایت از معلمان، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی همواره پیگیر دغدغه‌ ها و مطالبات جامعه فرهنگیان بوده است. ما در مجلس تلاش می‌ کنیم تا با تصویب قوانین و طرح‌ های حمایتی، به ارتقای منزلت و شان معلمان عزیز کشورمان کمک کنیم.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • امیر عباس رضایی

    از نمایندگان محترم مجلس تقاضا داریم تا فوق العاده ویژه معلمان را تصویب کنند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر