پروازهای داخلی | هواپیمای مسافربری

ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شد / آینده روشن برای صنعت هوایی

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شده است گفت: سوخت با قیمت خارجی به ایرلاین‌های خارجی تحویل می‌شود.

ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شد / آینده روشن برای صنعت هوایی

صنعت هوایی یکی از حیاتی‌ترین صنایع جهان است که مراتب متعددی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این صنعت شامل ساخت و تولید هواپیماها، فضاپیماها، هلیکوپترها، قطعات و تجهیزات مرتبط، عملیات فرودگاهی، سرویس‌های گردشگری و حمل و نقل هوایی می‌شود. صنعت هوایی تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهانی داشته و به عنوان یک نیروی محرکه برای رشد اقتصادی و ارتقاء فرهنگ و تبادلات فرهنگی به شمار می‌رود. همچنین، با توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیاز افراد به سفر هوایی و اتصالات جهانی، این صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد و در دسترسی به بازارهای جدید و تبادلات تجاری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

محمد محمدی‌ بخش در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امروز باید با افتخار اعلام کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی شده‌ایم گفت: این موضوع را با افتخار و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا اعلام می‌کنیم که ایران صاحب کارخانه هواپیما‌سازی شده است.

 وقتی ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است پس می‌توان گفت که امروز دارای کارخانه هواپیما‌سازی شده ایم.

وی ادامه داد: وقتی ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است پس می‌توان گفت که امروز دارای کارخانه هواپیما‌سازی شده‌ایم.

 برنامه‌ صنعت هوایی مبتنی‌ بر چهار گام اساسی است که در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده و سعی شده است آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ونقل محقق شده را در برنامه هفتم لحاظ شود

وی با اشاره به اینکه امروز کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیمای مسافربری است، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش شده است در تمام حوزه‌های بخش هوایی نظرات بخش خصوصی و حاکمیت اخذ شود تا برای آینده صنعت چراغی باشد. برنامه‌ صنعت هوایی مبتنی‌ بر چهار گام اساسی است که در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده و سعی شده است آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ونقل محقق شده را در برنامه هفتم لحاظ شود.

محمدی بخش ادامه داد: بخش‌هایی که می‌تواند به توسعه گردشگری و زیرساخت‌ها کمک کند. به ازای هر هواپیما که وارد کشور می‌شود شغل و ایمنی افزوده می‌شود. در عین حال که در تراز کشورهای پیشرفته، صنعت هوایی در اولویت‌های اول است و آنها در این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی آزادی‌ها در حمل‌ونقل هوایی، گفت: این یک ظرفیتی است که قانونگذار تعریف کرده است. در یک بازه زمانی کشور با حجم بالای تقاضا مواجه می‌شود و از ظرفیت سایر کشورها برای انجام پروازها استفاده می‌شود.

 از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و بالگرد دست‌دوم خریداری و وارد کشور شده است. با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. اما باید گفت که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و بالگرد دست‌دوم خریداری و وارد کشور شده است، گفت: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. اما باید گفت که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما دو موضوع برای افزایش ناوگان در حوزه خرید داریم، دو موضوع دیگر هم راهبرد داخلی است. یک راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست‌دوم است که از ابتدای دولت سیزدهم عرض کردم تاکنون ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده است. موضوع دیگر نوسازی ناوگان است. تامین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرآیند خرید در دست انجام است، اما ما تا قبل از خرید، بنا به‌ دلایلی که می‌دانید، موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

محمدی‌بخش توضیح داد: یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیما است. ساخت هواپیما کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و ‌وزارت صمت است که هر کدام مسئولیت خود را دارند و عرض کردم کارخانه هواپیما‌سازی داریم.

وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ساله، پلتفرم اولیه آماده شده و پرواز اولیه خود را انجام داد و هر روز محصولات متعددی از کارخانه رونمایی شده و به تجهیزات هوایی کشور افزوده می‌شود.

محمدی بخش خاطر نشان کرد: البته بخش هواپیمای غیرنظامی چه در حوزه باری و چه مسافربری فرآیندهای ثبت قانونی خود و چک‌لیست‌های لازم را دارد که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری از ایده، اجرا و محصول و فرآیند نظارت می‌کنند و در پایان و با اطمینان از حوزه‌های ایمنی، مجوز بهره‌برداری را صادر می‌کنند و نخستین محصولی که از این مجموعه خارج شود، مورد بهره‌برداری شرکت‌های داخلی قرار خواهد گرفت متناسب با مسئولیت‌هایی که دارد.

 اولویت ما امروز هم هواپیمای مسافری و باری است، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به‌ عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت ما امروز هم هواپیمای مسافری و باری است، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات خود با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم، سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق می‌افتد و برای تاب‌آوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک می‌کند.

 روزانه حدود ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه روزانه چه‌ میزان سوخت یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی داخلی مسافری تحویل می‌شود، اظهار کرد: روزانه حدود ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود.

 ایرلاین‌های خارجی سوخت با قیمت خارجی و سوخت شرکت‌های هلی‌کوپتری، آموزشی و کارگو سوخت را با نرخ آزاد تحویل می‌گیرند

وی ادامه داد: ایرلاین‌های خارجی سوخت با قیمت خارجی و سوخت شرکت‌های هلی‌کوپتری، آموزشی و کارگو سوخت را با نرخ آزاد تحویل می‌گیرند.

وی افزود: در شرکت‌های هواپیمایی مسافری داخلی برای پروازهای خارجی روزانه یک میلیون لیتر و برای پروازهای داخلی ۲.۵ میلیون لیتر و در مجموع ۳.۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود.

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر