اراضی کشاورزی | تسهیلات مالی | سند زمین

بیش از نیمی از اراضی کشاورزی سند ندارند / تسهیلات برای کشاورزان به شرط دریافت سند

بنا براعلام مدیرکل دفتر مهندسی و حد نگاری اراضی سازمان امور اراضی کشور تاکنون برای ۶ میلیون و ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یعنی ۴۲ درصد سند صادر شده و ۵۸ درصد اراضی همچنان بدون سند هستند.

بیش از نیمی از اراضی کشاورزی سند ندارند / تسهیلات برای کشاورزان به شرط دریافت سند

سند زمین کشاورزی یکی از مهم‌ترین اسناد حقوقی در زمینه کشاورزی است که به صورت رسمی مستندات انتقال مالکیت زمین کشاورزی را ثبت و تضمین می‌کند. این سند راهی برای کشاورزان است تا مالکیت بخشی از زمین‌هایشان را به صورت رسمی ثبت کنند و به این ترتیب حقوقشان را در قبال زمین‌های کشاورزی خود محفوظ دارند.

سند دار شدن اراضی کشاورزی می‌تواند به هوشمندسازی اراضی کشاورزی، مدیریت منابع آب، مدیریت بحران، امکان دریافت تسهیلات، حفظ کاربری اراضی کشاورزی و... کمک کند.

بنا بر نظر کارشناسان بخش کشاورزی سند دار شدن اراضی کشاورزی می‌تواند مزایای بسیاری برای کشاورزان داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تثبیت مالکیت، حفظ کاربری اراضی کشاورزی، هویت‌دار شدن زمین کشاورزی، اخذ تسهیلات مالی، امکان نظارت و حمایت در بخش کشاورزی، منزلت بخشی به کشاورزی و کشاورزان، کمک به برنامه‌ریزی برای کشاورزی اشاره کرد.

گفته می‌شود که موانع و چالش‌های بسیاری برای سند دار شدن اراضی کشاورزی وجود دارد که از جمله این موانع می‌توان به سنگینی و گستردگی کار و تاخیر در صدور سند، عدم همکاری برخی از مالکان به دلیل مشکلات حقوقی، عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برای شروع کار، وجود نواقص در سامانه‌های یکپارچه و شفاف‌سازی فرآیند کاری بعد از انجام طرح و قوانین دست‌وپاگیر اشاره کرد. این موارد باعث می‌شود کشاورزان تمایلی برای دریافت سند نداشته باشند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند سند دار کردن اراضی کشاورزی اقدامی فرادستگاهی است و تمام دستگاه‌های مربوطه باید همزمان وارد میدان شوند تا بتوان در بازه ۱۰ ساله برای همه اراضی کشاورزی سند صادر کرد.

 فرآیند سند دار کردن اراضی کشاورزی چگونه است؟

ابتدا کشاورزان و مالکان اراضی کشاورزی باید به وبسایت sabtemelk.ir مراجعه و درخواست اولیه خود را ثبت کنند. پس از آن بایستی ثبت‌نام و بارگذاری مدارک و مستندات مالکیتی زمین صورت گیرد. بعد از ثبت مدارک پرونده‌ای در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل می‌شود و پس از استعلامات لازم توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و طی کردن فرآیند اداری سند مربوطه صادر می‌شود.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر