همه چیز درباره پشتیبان تبلیغات

با گسترش دنیای مجازی، تبلیغات از رادیو و تلویزیون به شبکه‌هایی مانند اینستاگرام راه پیدا کرد. شاید باورتان نشود اما کسب‌ وکارهای بزرگ حاضرند برای یک ثانیه تبلیغ در پلتفرم‌های پرمخاطبی مثل اینستاگرام، میلیونی هزینه کنند!

همه چیز درباره پشتیبان تبلیغات

راستی از هزینه تبلیغات در اینستاگرام سلبریتی‌ها خبر دارید؟ ۱۰۰ میلیون تومان برای استوری اینستاگرام، پول کمی نیست! حالا فرض کنید این‌همه هم هزینه کنید اما بازدهی نداشته باشید! من که می‌گویم حقتان است! چرا؟

چون هر کاری را باید به کاردانش سپرد! کاردان یعنی ادمین حرفه‌ای تبلیغات اینستاگرام!

واقعاً چرا ادمین تبلیغات اینستاگرام؟

۲۷ درصد از کاربران می‌گویند که محصولات و مارک‌های جدید را از طریق تبلیغات خودِ اینستاگرام پیدا می‌کنند، در عین حال تبلیغات اینستاگرام می‌تواند به بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در جهان برسد.

توجه داشته باشید که این آمار فقط متعلق به تبلیغات پلتفرم اینستاگرام است و شامل تبلیغات اینفلوئنسرها و … نمی‌شود؛ پس اگر کمی به این ارقام دقت کنید، کاملاً به اهمیت موضوع پی می‌برید، به‌خصوص اینکه اینستاگرام تنها شبکه‌ اجتماعی در ایران است که هنوز زیر تیغ فیلتر نرفته است.

از آنجایی که تبلیغات در اینستاگرام اصلاً کار ساده‌ای نیست (شاید در ابتدا این‌طور به‌نظر برسد! ) حضور کسی مثل ادمین تبلیغات که اصول مارکتینگ را به خوبی می‌داند برای هر بیزینسی کاملاً ضروری به حساب می‌آید، چراکه تبلیغات همانطور که می‌تواند سود خوبی داشته باشد، ممکن است کسب‌وکارها را زمین هم بزند!

در ادامه این مطلب همه وظایفی را که باید ادمین تبلیغات اینستاگرام برای رشد کسب‌وکارها بلد باشد باهم مرور می‌کنیم. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه، ویدیوی کوتاه زیر را مشاهده کنید تا به صورت خیلی خلاصه با ادمین تبلیغات اینستاگرام آشنا شوید:

ادمین تبلیغات اینستاگرام چه وظایفی دارد؟

باز یک عده می‌آیند می‌گویند مگر آماده کردن چند بنر تبلیغاتی و پست و استوری گذاشتن، کاری دارد؟ بله آماده‌سازی بنر کار سختی نیست، البته اگر به نرمافزارهای ادیت مثل فوتوشاپ و… مسلط باشید؛ اما اینکه کی و کجا این بنرها را منتشر کنید از همه‌چیز مهم‌تر است!

به‌طور کلی یک ادمین تبلیغات وظایف زیر را دارد:

برای بحث در مورد موضوعاتی مثل قراردادها، انتخاب رسانه‌های تبلیغاتی یا محصولاتی که باید تبلیغ شوند با کارفرما صحبت کند،

اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی را جمع‌آوری و سازماندهی کند،

تعداد و تنوع تبلیغات را برنامهریزی کند،

برای قراردادهای تبلیغاتی مذاکره کند،

طرح‌های مختلف تبلیغاتی را بررسی کند،

در مورد نیاز بازار مطالعه کند و تجزیه و تحلیل‌های خود را با کارفرما در میان بگذارد،

در مورد توسعه استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای محصولاتی که باید به بازار عرضه شوند تحقیق کند،

برای ارائه مشاوره بازاریابی یا فنی با مشتریان ملاقات داشته باشد،

طوری برای تبلیغات برنامهریزی کند که مخاطب برای خرید یا استفاده از آن خدمات تشویق شود،

کمپین تبلیغاتی متناسب با هدف بیزینس راهاندازی و طراحی کند،

پوسترهای آنلاین را از نظر زیبایی بصری ارزیابی کند،

مطالعات تحقیقاتی برای درک بهتر رفتارهای مخاطب و فرصت‌های بازار داشته باشد،

بهترین پیج برای تبلیغات در اینستاگرام را بشناسد،

و …

مدیریت تبلیغات در اینستاگرام چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

به نظرتان این حجم از وظایفی که برای یک ادمین تبلیغات تعریف کردیم، از عهده چه کسی برمی‌آید؟ ادمین‌های تبلیغات باید چه مهارت‌های پایه‌ای داشته باشند؟

برای راه‌های تبلیغات در اینستاگرام، خلاقیت خود را به کار بگیرد و نوآوری داشته باشند،

در لحظه و بر اساس شرایط بتواند تصمیمات مهم را بگیرد تا مبادا هزینه تبلیغات به هدر برود،

توانایی تجزیه و تحلیل آمار و ارقام پیج را از بخش insight و با استفاده از ابزارهای مختلف داشته باشد،

برای ارتباط با اینفلوئنسرها روابط عمومی بالایی داشته باشد،

توانایی مدیریت زمان و بودجه را داشته باشد،

محتوای خلاق و هدفمند را بشناسد،

و …

حالا که وظایف و مهارت‌ها را خواندید، به‌نظرتان آدم مناسبی برای این کار هستید؟ ادمین‌های تبلیغات معمولاً شخصیت‌های متمایزی دارند، اما کارفرما دوست دارد که آنها افرادی مبتکر باشند، به این معنی که ماجراجویی، جاه‌طلبی، قاطع بودن، برونگرایی، پرانرژی بودن، اشتیاق به کار، اعتماد‌به‌نفس بالا و خوشبین بودن و… جز خصلت‌های آنها باشد.

اگر جدی هستید و اول راه، این راهنمای مسیر را بخوانید

نخستین سوالی که یک کارفرما برای ادمین تبلیغات شدن از شما می‌پرسد این است که «چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟» شما اگر ادمین خوب و زرنگی باشید، باید پاسخ این سوال را بدانید (البته بعد از بررسی پیج و آمار و ارقام آن). ما فرض را بر این می‌گذاریم که الان ابتدای راه هستید و جواب سوال بالا را نمی‌دانید! پس بیایید قدم‌به‌قدم باهم پیش برویم:

اصلاً هدف از تبلیغات برای این فروشگاه آنلاین چیست؟

نخستین قدم این است که از کارفرما بپرسید هدف این کسب و کار چیست؟ مثلاً اینکه:

می‌خواهد ترافیک وبسایت خودش را افزایش بدهد؟

بازدیدهای ویدیویی را برای یک محصول جدید بالا ببرد؟

در راستای افزایش آگاهی از برند کار کند؟

یا …

پس از مشخص کردن هدف، می‌توانید برخی از قالب‌های موجود را برای تبلیغات استفاده کنید. به‌عنوان مثال، تبلیغات Stories، IGTV و Reels برای افزایش بازدیدهای ویدیویی بهتر جواب می‌دهند.

مخاطب هدف من کیست؟

جواب سوال بالا خیلی خیلی اهمیت دارد! یادم می‌آید چند سال پیش، یکی از دوستانم کارگاه قالیشویی داشت و خب درآمد خوبی هم نداشت! راهکارهای مختلفی را برای افزایش درآمد مطرح کردم تا اینکه رسیدم به تبلیغات. فوری گفت:

«به هیچ وجه، قبلاً امتحان کردم، فایده‌ای نداره! »

تعجب کردم! علت را پرسیدم و توضیح داد:

کلی هزینه خرج پیج‌های تبلیغاتی کردم، اما حتی ده نفر هم تماس نگرفتند!

با کمی سوال و جواب، فهمیدم که ایراد کار کجاست! این آقا، بدون اینکه مخاطب هدف خودش را شناسایی کند، دست به کار شده و در هر پیجی که فالوور بالایی داشت تبلیغ گذاشته بود، حتی پیج‌های گیمینگ! اینکه چطور باید پیج مناسب را برای تبلیغ مشخص کنید، برمی‌گردد به شناخت عادات و رفتار مخاطبان.

چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند مخاطب شماست؟

خوشبختانه ورژن جدید اینستاگرام کار را برای ادمین تبلیغات راحت کرده تا بتواند خیلی سریع با مراجعه به insight متوجه آمار و ارقام بازدید پیج شود. بر همین اساس شما به مرور زمان می‌فهمید که چه محتوایی بیشتر دیده شده است و چه محتوایی را باید بیشتر تولید کنید.

خلاصه! از این دست سوالات باید زیاد از خودتان بپرسید، اما مهم‌ترین‌شان همین ۳ مورد بودند که خدمت‌تان گفتم. لطفاً شب امتحانی نباشید و از قبل، درستان را بخوانید تا بتوانید جواب سوالات را پیدا کنید.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار