در گفت و گوی تیتر کوتاه با سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران مطرح شد؛

پشت پرده مقاومت راننده تاکسی ها در عدم استفاده از کولر

شادی مالکی گفت: بر اساس ضوابط معین شده تاکسیران موظف است نسبت به استفاده از کولر یا بخاری خودرو متناسب با فصول سال اقدام نماید، اما فرسودگی خودرو‌های فعال و مصرف سوخت بالای این قبیل خودروها موجب عدم امکان اجرای این امر شده است.

پشت پرده مقاومت راننده تاکسی ها در عدم استفاده از کولر

مشکلاتی نظیر کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سطح کیفی آنها با مسئله‌ای مانند گرمای بی‌سابقه هوا تشدید شده و امان مردم را در این روزهای گرم سال بریده است. درحال‌حاضرگویا مردم هیچ راه فراری از گرمای هوا ندارند. قطعی هر روزه برق در بخش خانگی و صنعتی، تاکسی‌های فرسوده که تمایلی به استفاده از کولر ندارند و هزینه‌های بالای تعویض این وسایل نقلیه، این سوال را در ذهن مردم به وجود می‌آورد که حق با چه کسی است؟ مردمی که با وجود افزایش هزینه کرایه‌های حمل‌ونقل از امکانات ساده‌ای مانند کولر بی‌بهره هستند یا رانندگان تاکسی که از هزینه‌های بالای تعمیر و سرویس خودروی خود گله دارند؟

در این میان مردم انتظار بیشتری از تاکسی‌های اینترنتی دارند، چرا که کرایه تاکسی‌های آنلاین نسبت به تاکسی‌های گردشی در شهر به میزان قابل توجهی بالاتر است. البته که در میان تاکسی‌های اینترنتی نیز گاها امکانات لازم برای مسافران فراهم نمی‌شود. به عنوان مثال برخی رانندگان در پاسخ به درخواست استفاده از کولر از سوی مسافران، بهانه فرسودگی خودرو را داشته و گروهی برای روشن کردن کولر درخواست هزینه بیشتر می کنند.

همانطور که مشخص است سرویس های تاکسی اینترنتی توجه خاصی به میزان فرسودگی ناوگان خود ندارند و به همین علت اکثریت خودروهای حالت اکونومی یا اقتصادی این سرویس ها یا دارای سیستم سرمایشی خراب هستند یا به خاطر پایین بودن قیمت کرایه، اعتقادی به روشن کردن کولر خودرو برای مسافر ندارند. البته از این نکته نباید گذشت که سرویس های تاکسی اینترنتی شاید نظارتی بر ناوگان خود نداشته باشند اما اطلاع دقیقی از وضعیت خودروهایی خود دارند چرا که در هر دو سرویس اصلی تاکسی اینترنتی ایرانی دسته بندی قیمتی را شاهد هستیم. 

سرویس اسنپ در دو حالت اکو و اکوپلاس و سرویس تپسی در دو حالت عادی و پلاس فعالیت می کنند و این یعنی اگر علاقه دارید تا احتمال روشن کردن کولر برای شما بیشتر شود باید عددی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر برای مسیر خود پرداخت کنید. این دسته بندی قیمت ها زمانی جالب تر می شود که در حالت های ارزان تر مانند اکو و عادی پس از تمام شدن سفر از شما نظرخواهی انجام می شود، و مسافر می تواند به خاطر عدم استفاده از کولر نمره منفی به راننده بدهد اما آیا این نمره های منفی برای شرکت میزبان فرقی هم دارد یا تنها مسافرت های آن راننده را محدود تر می کند؟ البته که ما انتظار داشتیم تا یکی از این سرویس های میزبان پاسخ روشنی در این مورد اعلام کنند که متاسفانه با در بسته روبرو شدیم.

با این حال به گفت‌وگو با شادی مالکی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران پرداختیم تا نگاهی داشته باشیم به وضعیت ناوگان تاکسی های رسمی شهری که به صورت گردشی در شهر فعالیت می کنند و با اینکه وضعیت استهلاک آن ها هم دست کمی از خودروهای سرویس های تاکسی اینترنتی ندارند اما حداقل تسهیلاتی برای نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شده است. 

مالکی در خصوص معضل خودروهای فرسوده و شکایت رانندگان تاکسی از مبلغ پایین تسهیلات تعویض خودرو توضیح داد: سازمان تاکسیرانی در راستای کاهش آلودگی هوا، حمایت از هوای پاک و محیط زیست، حامی طرح نوسازی ناوگان است و با پیگیری‌های صورت گرفته به جهت کمک به تاکسیرانان در انتخاب خودرو برای طرح‌های نوسازی، امسال سه گزینه خودرو به عنوان خودروهای بنزینی و دوگانه سوز و یک خودرو برقی در سبد نوسازی قرار گرفته است.

شادی-مالکی

وی ادامه داد: تاکسیرانان می‌توانند از این خودروهای برقی و بنزینی و دوگانه سوز برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند. البته تنوع خودروهای برقی پیشنهادی به رانندگان عزیز نیز در طرح نوسازی افزوده خواهد شد. ضمن اینکه برای نخستین بار هم تسهیلات بسیار خوب با کارمزد پایین برای تعمیرات خودرو در حال واگذاری به تاکسیرانان است. تاکنون ۱۶۰۰ نفر از تاکسیرانان برای استفاده از این تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از شهریورماه اعطای این تسهیلات آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر نظارت سازمان تاکسیرانی بر استفاده از کولر در روزهای گرم سال گفت: بر اساس ضوابط معین شده تاکسیران موظف اند نسبت به استفاده از کولر یا بخاری خودرو متناسب با فصول سال اقدام نماید، اما فرسودگی خودرو‌های فعال و مصرف سوخت بالای این قبیل خودروها موجب عدم امکان اجرای این امر شده است.

ملکی اضافه کرد: درحال‌حاضر بیش از ۵۰ درصد خودروهای فعال در شهر در مرز سن فرسودگی بوده و برای دریافت معاینه فنی با چالش جدی مواجه هستند و استفاده از کولر باعث افزایش استهلاک خودرو و از چرخه خارج شدن ناوگان می‌گردد. قطعا تاکسیران تمایل به استفاده از کولر در فصول گرم سال دارد از این جهت که شخص تاکسیران نیز منتفع می‌گردد، به هر حال تاکسیرانان در طول روز از ۸ تا ۱۲ ساعت در این شرایط طاقت فرسا مشغول رانندگی هستند، اما متاسفانه شرایط یاد شده فوق باعث شده تا به تمام شرایط سخت رانندگی بحث گرما نیز افزوده شده و سختی کار را برای این عزیزان دو چندان نماید.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد