چه روغن موتوری در خودرو بریزیم؟
احتمالاً شما نیز هنگام تعویض روغن موتور خودروی خود با واژههای سنتتیک و نیمه سنتتیک آشنا شدهاید؛ اما این عبارات چه معنایی دارند؟ تفاوت روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک در چیست؟
از هر رانندهای سؤال کنید به شما خواهد گفت که وسایل نقلیه هزینههای تعمیر و نگهداری زیادی دارند. لاستیک، فیلتر، مایع خنککننده و… باید بهصورت منظم تعویض شوند تا خودرو در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد. قطعاً تعویض چنین وسایل و قطعاتی هزینهبر است. برخی افراد برای کاهش حداکثری هزینههای نگهداری و مالکیت وسیله نقلیه، خود اقدام به تعویض روغن موتور میکنند.
تعویض روغن کار خیلی سختی نیست و شامل باز کردن پیچ کارتل جهت تخلیه روغن سوخته و سپس بستن آن جهت افزودن روغن موتور جدید و همچنین تعویض فیلتر روغن و هواست. قبل از خرید روغن موتور باید از روغن مناسب خودروی خود مطمئن شوید. علاوه بر مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو، باید هنگام خرید از فروشنده روغن موتور و همچنین یک مکانیک خبره درباره روغن مناسب موتور خودروی خود سؤال کنید. همچنین باید بدانید چه نوع روغنی برای خودروی شما بهتر است: معمولی، سنتتیک یا نیمه سنتتیک.
همانطور که نام روغنها نشان میدهد، روغن معمولی کاملاً استاندارد است و با افزودنیهای لازم ترکیب شده تا وظایف خود در پشتیبانی از قطعات موتور درونسوز را انجام دهد؛ اما زمانی که بحث روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک پیشاید اوضاع کمی پیچیدهتر خواهد بود. روغن سنتتیک برخلاف نام خود از نفت خام بهدست میآید هرچند تفاوت اصلی آن با روغن معمولی به میزان پالایش صورت گرفته مربوط میشود. روغن سنتتیک فرآیند پالایش گستردهتری را تجربه میکند و میزان حفاظت مولکولهای تشکیل دهنده آن بهتر و بیشتر است. همچنین این نوع روغن دارای افزودنیهای بیشتر برای عملکرد بهتر در موتورهای درونسوز است. بر اساس برخی گزارشها، معمولاً این نوع روغنها را باید بین ۱۶ تا ۲۴ هزار کیلومتر تعویض کرد هرچند بیشتر مکانیکها و کارشناسان معتقدند فواصل زمانی تعویض روغن باید بسیار کمتر از ارقام یاد شده باشد. البته واضح است که قیمت روغن موتور سنتتیک بیشتر از انواع معمولی خواهد بود.
روغن موتور نیمه سنتتیک نیز مشکلی برای موتور خودرو ایجاد نمیکند و درعینحال ارزانتر است. این نوع روغن ترکیبی از روغنهای معمولی و سنتتیک به شمار میرود و دارای افزودنیهای خاص خود است. اگرچه روغنهای نیمه سنتتیک در کل ارزانتر از نمونههای سنتتیک هستند اما از نظر عملکردی در سطح پایینتری قرار میگیرند و زمان تخریب آنها سریعتر است. به همین خاطر توصیه شده روغنهای نیمه سنتتیک بین ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر تعویض شوند هرچند بازهم توصیه این است که این نوع روغنها را زودتر از کیلومترهای یاد شده تعویض کنید. البته روغنهای نیمه سنتتیک گزینه مناسبتری نسبت به روغنهای معمولی خواهند بود چراکه طول عمر قطعات موتور را افزایش خواهند داد.
نظر شما