آلودگی هوا | واردات اتوبوس | شورای شهر
ورود اتوبوس های جدید در سال نو / خرید ۵۰۰ خودروی شاسی بلند برای مسیرهای فرودگاه
شهردار تهران گفت: اگر پرداخت اولیه انجام شود تا ۶ ماه آینده گمرک بندرعباس اتوبوسها را به ما تحویل میدهد.
طرح نوسازی و واردات اتوبوس میتواند یک گام موثر در بهبود سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر باشد. با توجه به رشد جمعیت و افزایش ترافیک در شهرها، نیاز به نوسازی و بهبود سیستم حمل و نقل اهمیت زیادی پیدا کرده است. اتوبوسهای جدید و مدرن با فناوریهای پیشرفته مانند سیستمهای پیشرانش پاک و افزودنیهای ایمنی میتوانند کارایی و کیفیت خدمات حمل و نقل را افزایش دهند. در این راستا، واردات اتوبوسهای مدرن و نوسازی سامانههای حمل و نقل عمومی میتواند منجر به کاهش آلودگی هوا، ترافیک و وقوع تصادفات شود و در نتیجه، زندگی شهروندان را بهبود بخشد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز در صحن شورای شهر به بارشهای چند روز گذشته تهران اشاره کرد و گفت: با تلاش ۲۱ هزار نفر نیروی شهرداری برف روبی صورت گرفت و نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم راحت تردد کنند.
وی ادامه داد: برای ما مهم است که مدیر ما ۴۸ ساعت نخوابد تا مردم آسایش داشته باشند.
شهردار تهران در بخش دیگر سخنان به آتش سوزی بیمارستان گاندی اشاره کرد و گفت: از آتش نشانان تمام تلاش خود را کردند و بنده تشکر میکنم تقدیر و اورژانس تهران همکاری ویژه و اساسی در این زمینه داشت.
زاکانی گفت: امیدوارم اینگونه حوادث زمینه اصلاح بنیادی جهت جلوگیری از حوادث بعدی را فراهم کند.
شهردار تهران گفت: تمام ضد انقلاب بسیج شدند تا حادثه گاندی را به لکه ناکارآمدی نظام تبدیل کنند، اما خوشبختانه در حوزه عمل با افتخار قدم برداشته و در روشنسازی افکار عمومی نیز به خوبی اقدام شد.
زاکانی به سفر چند روزه خود به چین اشاره کرد و گفت: برنامهریزی صورت گرفت و هدف استفاده از فناوری چینیها و سرمایهگذاری توسط چین است.
وی به سفر اول خود به چین که چند ماه پیش بود اشاره کرد و گفت: در سفر اول به ۱۳ شهر چین رفتیم تا ظرفیت مجموعهها شناسایی شود و در نهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تامین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.
زاکانی ادامه داد: در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینیها به تهران مورد بحث قرار گرفت و عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید.
وی در خصوص دستگاه زباله سوز گفت: برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتلسازی و ساختمانسازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی هم انجام شد.
به گفته شهردار تهران عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود و همکاران در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعههای مختلف برای انعقاد قراردادها بازدیدکردند.
زاکانی با بیان اینکه در این سفرها ۵ جنس سرفصل مالی باز شد گفت: با توجه به ٢ سر فصل فناوری و تأمین مالی چین برای نخستین بار در تعامل با این کشور چین وارد عمل شد.
وی ادامه داد: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت.
به گفته زاکانی، با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگنهای قبل اضافه شود و ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و ٢٨٩ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه مییابد و با احتساب واگنهای داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن میرسد.
شهردار تهران گفت: یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حملونقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی هزینه میشود و بسته سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخشهای مشابه است.
وی در خصوص زمان اجرای قراردادها گفت: مدت زمان و جرائم هم در این قراردادها پیشبینی شده و اگر پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوسها را به ما تحویل خواهدداد.
زاکانی به موضوع زباله سوز اشاره کرد و گفت: در بخش زباله سوز در تهران مشاور گرفته و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه میشود.
وی گفت: اگر مجوزها در اسفند از وزارت صمت، استاندارد و محیطزیست گرفته شود، پیش از آغاز سال جدید، عقد نهایی پیمان انجام خواهد شد.
به گفته شهردار تهران، ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط شهرداری تأمین میشود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.
شهردار تهران به موضوع هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: در این بخش شرکتهای چینی به ما مشاورههایی دادند و قرار است پس از ایام عید، چینیها سفری به تهران داشته باشند.
زاکانی در خصوص ساخت تراموا گفت: چند جلسه با چینیها برای تراموا داشتیم.
شهردار تهران گفت: همچنین شورایعالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و ٢ خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و ٢ خط تراموا و ٢ خط بی. آر. تی و یک خط اتوبوس تکالیفی مشخص کرد.
نظر شما