نقشه بانک مرکزی برای بازار ارز / دلار چند نرخی می‌شود؟

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که قرار است حدود ۳ میلیارد دلار اوراق ارزی عرضه کند. اتفاقی که اگر با استقبال روبرو شود می‌تواند به زیان تقاضای بازار باشد. از طرفی دیگر گزارشی دربرخی از سایت‌ها منتشر شده که می‌گوید بانک مرکزی به مدت ۱۰ روز می‌خواهد به صورت مستقیم در بازار سلیمانیه، امارات و تهران مداخله کند و بازار ارز را بیش از این به سمت کاهش هل بدهد.

نقشه بانک مرکزی برای بازار ارز / دلار چند نرخی می‌شود؟

در چند روز اخیر به دلیل ثبات منطقی قیمت دلار از التهابات شدید بازار ارز کاسته شد. به دنبال کاهش قیمت دلار از التهابات دیگر بازارهای مالی هم کاسته شد.

حمایت ۵۹/۲۵۰ امروز خیلی مهم بود که بازار ارز به راحتی از آن گذر کرد و روی ۵۸/۹۰۰ تومان معامله کرد. اما با وجود این همه اخبار که سیگنال کاهشی می‌داد همچنان فعالان به این کاهش خوشبین نیستند. حتی امروز وقتی دلار به ۵۸/۸۵۰ رسیده بود معاملات فردایی، در کانال ۵۹ انجام می‌شد. 

علاوه بر این رییس بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی تشکیل می‌شود. محمدرضا فرزین اعلام کرد که حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان در سال می‌رسد. این تالار در مرکز مبادله ارز و طلا خواهد بود و تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

هدف بازارساز از احداث این بازار تسهیل رفع تعهد ارزی است ولی باید مدنظر قرار داد که این اقدام به چندنرخی بودن قیمت دلار در ایران دامن خواهد زد که از دیدگاه سیاست‌های پولی مطلوب نیست.

پاسخ خیلی از فعالان به بازار طلا برمی‌گردد. امروز هفدهمین روز می‌شود که طلافروشان به اعتصاب خودشان ادامه دادند. با وجود اینکه اخبار رسمی مبنی بر کوتاه آمدن وزارت صمت و دادن مهلت ۶ ماهه به طلافروشا این تعطیلی هنوز ادامه دارد. اخبار غیر رسمی می‌گوید که خواسته این صنف تعطیلی کامل سامانه جامع تجارت است. تعطیلی این صنف در ادامه می‌تواند باعث این شود که متقاضیان ارز را به عنوان کالای جانشین طلا انتخاب کنند و با اینکار تاثیر سیگنال‌های مثبت بازار رو کمتر کنند.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر