تاکسی فرسوده | صنعت خودرو | اتوبوس برقی
حداقل هزینه برای نوسازی تاکسی های فرسوده / خرید اتوبوس های برقی برای کلانشهرها
رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: سوخت در تهران و کلانشهرها از کیفیت خوبی برخوردار است٬ اما عملکرد سوخت بستگی به عملکرد خود خودرو دارد.
کیفیت سوخت نقش مهمی در تعیین میزان آلودگی هوا دارد. سوخت نامناسب میتواند باعث تولید اکسیدهای نیتروژن، سولفور و ذرات معلق شود که تماماً به آلودگی هوا و افزایش آلودگی هوای شهری منجر میشوند. از سوی دیگر، استفاده از سوختهای با کیفیت و تمیزتر میتواند منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده شود و برای حفظ کیفیت هوای محیط زیست مؤثر باشد. از اینرو، انتخاب سوختهای با کیفیت برای استفاده در خودروها و صنایع، میتواند نقش مهمی در مدیریت و کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
داریوش گلعلیزاده رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در خصوص تاثیر خودروهای دیزلی روی هوای پاک گفت: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور به ویژه شهر تهران، سهم منابع متحرک اعم از اتوبوس، مینیبوس، موتورسیکلت، تاکسی، کامیون و خودروهای شخصی در آلایندگی کلانشهرها، ۶۰ درصد در تولید ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است که امروز آلاینده اصلی تهران و سایر کلانشهرهای ما هستند.
وی ادامه داد: از این منابع، خودروهایی که سوخت دیزلی دارند ۳۲ درصد از ۶۰ درصد را به خود اختصاص میدهند.جنس ذرات معلقی که در هوای تهران منتشر میشود از جنس دوده و منشا آن سوختهای فسیلی به ویژه سوختهای دیزلی ناشی از حملونقل عمومی شامل اتوبوسهاست.
رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: پیمایش بیشتر این دستگاهها و فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان حملونقل عمومی ما باعث رقم خوردن این حجم از آلودگی شده است و همچنین باعث شده تا ما شاهد تردد بیشتر خودروهای شخصی و تکسرنشین باشیم چرا که متاسفانه حملونقل عمومی به دلیل عدم توسعه و نوسازی در طی سنوات گذشته با یک ناکارآمدی مواجه است و پوشش کاملی را برای مناطق مختلف تهران ندارد و همچنین مردم احساس آسایش در خودروهای حملونقل عمومی را ندارند.
کیفیت سوخت در کلانشهرها به چه صورت است؟
گلعلیزاده بیان کرد: سوخت در تهران و کلانشهرها از کیفیت خوبی برخوردار است و حتی محتوای گوگرد سوختهایی که در کل استان تهران توزیع میشود بین یورو ۴ و یورو ۵ است، اما عملکرد سوخت وابسته به عملکرد خود خودرو هست و زمانی که خودروهای دیزلی ما و اتوبوسهای ما که بیش از ۲۰ سال سن دارند، نتوانند سوخت را خوب بسوزانند، در نتیجه افزایش کیفیت سوخت هم فایدهای ندارد؛ علاوه بر این اتوبوسهای ما تجهیزات کنترلی و فیلتر جاذب دوده هم ندارند.
او گفت: تجهیزات کنترل رانندگی در خودروهای سواری و بنزینی نیز کاتالیست است که اگر این کاتالیست بعد از ۵ سال تعویض و از مدار خارج نشود، آن خودرو تبدیل به منبع آلایندگی میشود.خوشبختانه سازمان شهرداریها و دهیاریها و وزارت کشور اقداماتی را برای خرید اتوبوسهای برقی انجام دادهاند و برنامههای خیلی خوبی هم برای کلانشهرها تعریف شده است.
گلعلیزاده بیان کرد: موضوع بسیار خوب دیگری که در دستور کار است، طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که سالهاست انجام نمیشد و سال گذشته تنها ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه اسقاط شد، اما با تصویب آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که به طور مشترک با آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه شده است و احتمالاً طی هفتههای آینده به تصویب دولت میرسد، اسقاط تاکسیهای فرسوده و موتورسیکلتها در کلانشهرها در اولویت است و انشالله ناوگان تاکسی کلانشهرها را نوسازی خواهیم کرد و این اتفاق با حداقل وابستگی به منابع دولتی و از طریق تولید گواهی اسقاط انجام میشود.
او تصریح کرد: به عنوان نمونه برای یک تاکسی فرسوده بالای ۱۲ سال، حداقل ۲۱۰ میلیون تومان بابت تولید گواهی اسقاط به عنوان آورده مالک خودرو ایجاد میشود و میتوان با یک منابع حداقلی از تجهیزاتی که شهرداری و وزارت کشور برنامهریزی کردهاند، خودرو و تاکسی نو در اختیار آنها قرار بگیرد و تاکسی فرسوده هم از رده خارج شود.
نظر شما