جای خالی پیشکسوتان در دنیای بازیگری

این روزها بازیگران پیشکسوت بسیاری داریم که علی‌رغم گسترش دنیای تصویر و افزایش تولید فیلم، سریال، تئاتر و هم‌چنین حضور شبکه نمایش خانگی، هم‌چنان دعوت به کار نمی‌شوند و حضورشان بیش‌تر در نقش‌های کم‌رنگ و فرعی است.

جای خالی پیشکسوتان در دنیای بازیگری

گروه رادیو و تلویزیون: قدیم ها دیده شدن در آثار نمایشی به این راحتی ها نبود. باید خاک صحنه میخوردی و خودت را به خوبی نشان میدادی تا بتوانی سری میان سرها درآوری و عکست برود بالا و سردر سینماها بنشیند.

خیلی ها کارشان را از تئاتر شروع می کردند و برخی هم از سینمایی که امکانات امروز را نداشت و کار در آن خیلی سخت تر بود. تلویزیون هم جای خود را داشت. مخصوصا در دورانی که سریال ها حسابی خیابان خلوت کن بودند و بازیگرها هم حسابی دیده می شدند.

اما هرقدر تکنولوژی پیشرفت کرد و تولید آثار نمایشی بیشتر شد و بازیگران بیشتری وارد چرخه شدند، بازیگرانی که حالا دیگر پیشکسوت این حوزه به شمار می رفتند، کمتر در دنیای جادویی تصویر مورد استفاده قرار گرفتند. آن هم در حالی که این روزها علاوه بر تئاتر، سینما و تلویزیون، شبکه نمایش خانگی هم وارد میدان شده و آثار جدی در این عرصه تولید می شود.

همان قدر که این پیشکسوتان در آثار هنری مورد استفاده قرار نمی گیرند، به همان نسبت هم از جشنواره های متداولی هم که برگزار می شود، دور می مانند. به عنوان مثال کسی یادش نمی آید آخرین بار کدام بازیگر پیشکسوت در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ شده باشد. چون نه نقش های اصلی به آنها سپرده می شود، نه داستانی با محوریت این گروه سنی ساخته می شود و نه در کارها از آنها برای حضور دعوت به عمل می آید.

در حقیقت دیده شدن توسط هیات داوران در جشنواره‌های سینمایی عوامل مختلفی دارد که گویا همیشه هم به اصل موضوع یعنی تکنیک بازیگری و توانایی یک بازیگر بستگی ندارد.

در همین راستا بازیگران با تجربه و با تکنیکی وجود دارند که به کرات در سینما، تئاتر و تلویزیون مورد تحسین مخاطبان قرار گرفته‌اند، اما این اقبال در جشنواره‌های سینمایی به آنها نشده است.

مریم  محمدی
مریم محمدی
منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها