آشنایی کامل با تحلیل تکنیکال

با یکی دیگر از مقالات آکادمی راهبران فردا با موضوع:« تحلیل تکنیکال چیست؟» خدمت شما علاقه‌مندان بازار بورس و ارزهای دیجیتال هستیم.

آشنایی کامل با تحلیل تکنیکال

تعریف تحلیل تکنیکال

به مطالعۀ حرکات و رفتار قیمت یک سهام در گذشته و با هدف پیش‌بینی روند قیمت، در آینده که برای هر نوع کالا یا شاخص یا سهام و یا ارز دیجیتال قابل استفاده باشد، تحلیل تکنیکال می‌گویند.

شاید برای شما سؤال شود که آیا گذشته می‌تواند برای پیش‌بینی آینده، مورد استفاده قرار بگیرد؟

در پاسخ باید بگوییم که علم احتمالات، بر اساس پیش بینی بنا نهاده شده است. در زندگی روزمره نیز بیشتر اعمال و رفتاری که انجام می‌دهیم بر اساس تجربیاتی که از گذشته به‌دست آورده‌ایم.

نمودار قیمت‌ها نشانگر افکار عمومی است که بر اساس اصول روانشناسی عمومی که قابل پیش بینی است بنا نهاده شده است.

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال بدین معناست که ما با توجه به قیمت و نمودار، آینده یک ارز را بررسی کنیم. همه چیز در قیمت لحاظ شده است؛ تمامی عوامل از جمله اخباری که برای ارزهای دیجیتال و قوانین آن در فضای مجازی پخش می‌شود، اخبار سیاسی، تحلیل فاندامنتال و ….

بیشتر بخوانید: تحلیل فاندامنتال چیست؟

تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضا است. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت صعودی می‌شود و اگرعرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت نزولی می‌شود.

تاریخچۀ تحلیل تکنیکال

«چارز داو»، مؤسس «وال استریت ژورنال» و همچنین بنیان‌گذار «داوجونز» است. پس از مرگ او با توجه به ۲۵۵ مقاله‌ای که نوشته بود، نظریه داو شکل گرفت.

داو مشاهده کرده ود که میانگین قیمت پایانی سهام می‌تواند مبنای خوبی برای تشخیص وضعیت اقتصادی کشور باشد. نظریات این فرد به‌عنوان اصول پایه‌ای در تحلیل تکنیکال استافده می‌شود.

اصول نظریۀ داو

قبل از بیان اصول نظریه داو باید توجه داشته باشید که تمامی این موارد نیاز به آموزش تخصصی دارد. صرف مطالعۀ این مقاله، شما در تحلیل تکنیکال، خبره نمی‌شوید.

پیشنهاد می‌کنم از جزوات آموزشی رایگان مجموعۀ راهبران فردا برای بخشی از آموزش خود کمک بگیرید.

آموزش رایگان ارزهای دیجیتال

اصل اول: همه چیز در میانگین‌ها (شاخص‌ها) لحاظ می‌شود.

اصل دوم: بازار سه نوع روند دارد.

روند صعودی: کف موج بعدی از کف موج قبلی بالاتر باشد.

روند نزولی:سقف موج قبلی از سقف موج جدید بالاتر باشد.

روند خنثی یا range: سقف و کف موج‌ها در محدوده مشترک باشند.

روند چیست؟

روند جهت حرکت قیمت در بازار را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده کرده‌اید در هیچ یک از بازارهای مالی چه بورس ایران و چه ارزهای دیجیتال، بازار به صورت یک خط راست حرکت نمی‌کند.

تغییرات بازار به صورت حرکات زیگزاگ (کندل‌ها) مشخص می‌شود؛ این موج‌ها به صورت پی در پی ظاهر می‌شوند.

اصل سوم: شاخص‌ها باید یکدیگر را تأیید کنند.

اصل چهارم: حجم معاملات باید روند را تأیید کنند.

داو و نظریۀ او بر رفتار نرخ تأکید دارد و حجم را تنها برای تعیین موقعیت‌های نامعلوم به‌کار می‌برد. با رشد قیمت حجم معامله نیز باید افزایش و رشد داشته باشد.

اصل پنجم: روندها تا زمانی که اخطارهای قطعی جهت پایان آن‌ها وجود نداشته باشد، معتبرند.

بازار ارزهای دیجیتال همیشه در حال نوسان است. این اصل اشاره به این نکته دارد که تا وقتی دلایل و اخطاری برای پایان روند در نمودار نباشد، روند همچنان پا برجا می‎‌ماند. شاید بازار به صورت موقت در خلاف جهت حرکت کند ولی حرکت در جهت اصلی همچنان ادامه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که تشخیص پایان روند کار ساده‌ای نیست و حتماً با آموزش‌های لازم وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

یک تحلیل‌گر تکنیکال معتقد است که قیمت تنها چیزی است که برای کار در بازار مالی به آن نیاز است. برخی از تحلیل‌گران تکنیکال اعتقاد دارند نیازی به دانستن علت‌ها و دلایل این تغییرات نیست بر خلاف تحلیل‌گران فاندامنتال که عقیده دارند همیشه دانستن علت‌های تغییر قیمت امری ضروری است.

تحلیل فاندامنتال نیاز به اطلاعات زیاد و جامعی دارد. فردی که به تحلیل تکنیکال مسلط باشد، می‌تواند هرنوع بازاری را مورد مطالعه قرار دهد و در آن فعالیت داشته باشد. اما یک تحلیل‌گیر فاندامنتال نمی‌تواند به‌راحتی در بازارهای ناشناخته فعالیت کند و مدتی را برای آشنایی با منابع خبری و اطلاعات جامع و درست باید صرف کند.

بازار ارزهای دیجیتال نیاز به دانش دارد. امری که در دوره‌های آموزشی آکادمی راهبران فردا، بر آن تأکیید فراوانی است. در دوره‌های آموزشی سایت راهبران فردا تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به‌صورت جامع به دانش‌پژوهان آموزش داده می‌شود. علاوه‌براین، دانش پژوهان می‌توانند سؤالات خود را در طول شبانه روز از کارشناسان راهبران فردا بپرسند.

ساختار نمودار

نمودارهای قیمت به‌طور معمول به‎صورت قیمت و زمان نشان داده می‌شوند. در نمودار قیمت بیت کوین که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید، مقیاس قیمت به‌صورت عمودی و مقیاس زمان به‌صورت افقی است.

تاریخ‌ها در نمودار از چپ به راست و قیمت‌ها از پایین به بالا حرکت می‌کنند.

جهت آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال و نکات آموزشی بیشتر و همچنین مشاهده تحلیل‌های صد ارز برتر بازار به سایت راهبران فردا مراجعه کنید.

مشاهده تحلیل‌های صد ارز برتر بازار

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر