آیا گندم های یارانه ای هم احتکار شده اند؟

آیا گندم های یارانه ای هم احتکار شده اند؟

در پی انتشار خبری مبنی بر احتکار حجم قابل توجهی ماکارونی، مالک آن در واکنش به این خبر، ضمن رد هرگونه احتکار تأکید کرد: «شرکت نه تنها نیازی به احتکار ندارد که تا پایان اردیبهشت محصولات خود را بدون افزایش قیمت عرضه و توزیع خواهد نمود.»

این موضوع به این معناست که محصولات آن شرکت با قیمت مصرف کننده ۸هزار و ۷۰۰ تومان تولید و عرضه می شوند. حال این سوال مطرح می شود که در حالی که قیمت گندم بیش از ۴ برابر شده و طبیعتاً قیمت آرد هم به همان تناسب گران می شود و به کیلویی در حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان می رسد، چگونه یک کارخانه می تواند چند هزار تن ماکارونی را با همان قیمت قدیم تولید کند؟ آیا حاضر به پذیرش ضرر است؟ مسلماً هیچ شرکتی حاضر به قبول این حجم از ضرر نمی باشد مگر آنکه از قبل توانسته باشد گندم یارانه ای را برای خود دپو کرده باشد.

طبق روال سهمیه بندی گندم در سال پیش، ماهانه دولت، مصرفی معادل ظرفیت تولید و تقاضای بازار در یک ماه را به هر شرکت واگذار می کرد. پس قاعدتاً در پایان ماه، تمامی شرکت های نمی توانسته اند گندمی مازاد داشته، مگر آنکه سهمیه ای بالاتر را گرفته باشند. با توجه به ادعای فرد مذکور، احتمال دپوی گندم یارانه ای از ماه های پیش تقویت می شود.

این امر با در نظر گرفتن این نکته که مسئول تنظیم سهمیه بر عهده انجمن های ماکارونی بوده که اصولاً در سیطره حدود ۷ شرکت اصلی هستند، پس این امکان می توانست وجود داشته باشد که مقدار مشخص شده دولت به صورتی معنادار در اختیار خودی ها قرار گیرد.

لذا وقتی مالک یکی از شرکت های به صراحت آمادگی خود را برای تولید با قیمت قدیم اعلام کرده، پس باید این نکته را هم در نظر گرفت که احتمال احتکار در گندم، به مراتب بیشتر از احتکار محصول نهایی است. بدین جهت توصیه می شود دستگاه های نظارتی و بازرسی، ضمن بررسی سهمیه های تخصیصی گندم یارانه ای در سال های گذشته و مقایسه با میزان واقعی عرضه شده در بازار داخلی هر کدام که با توجه به گواهی مالیات بر ارزش افزوده امکان محاسبه آن وجود دارد، کنترل و نظارت لازم بر عدم امکان احتکار گندم یارانه ای را داشته باشند.

امین محسنیان - کارشناس

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر