ایجاد بازار شفاف با عرضه خودرو در بورس کالا

ایجاد بازار شفاف با عرضه خودرو در بورس کالا

افزایش قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد، اما ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی در واکنش با این موضوع که برخی نمایندگان مجلس نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا نظر منفی داشته‌اند، گفت: اگر بورس کالا را کنار بگذاریم یعنی یک بازار غیرشفاف را جایگزین می‌کنیم که در آن فساد، رانت و بسیاری از موضوعات مربوط به عدم شفافیت، رقم خواهد خورد. افزایش قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد، اما ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد. مکانیزم بورس کالا، تنظیم‌گری و محلی برای عرضه و تقاضا است و خود عاملی برای افزایش و کاهش قیمت نیست.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا طی مصاحبه ای گفت: اصل موضوع عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شدن امکان ایجاد بازار شفاف در حوزه اقتصادی و جدا شدن از یک بازار غیر شفاف است. به طور کلی عرضه خودرو با روش‌های ثبت‌نامی توسط خودروسازان با مشکلاتی همراه است، در حالی که با عرضه خودرو در بورس کالا میزان عرضه و قیمت‌ها شفاف روی تابلو اعلام شود و توسط طرف تقاضا قابل احصاء،پیگیری و شناسایی است.

وی بیان کرد: در حقیقت عرضه خودرو در بورس کالا، حذف رانت قیمتی است که به واسطه دستوری بودن قیمت‌ها ایجاد شده، چراکه مشخص نیست مابه تفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد به کجا می رود؟ و سوابق نشان می‌دهد این مدل عرضه خودرو منجر به رسیدن این محصول به دست نیازمندان واقعی نمی‌شود؛ حتی بسیاری از متقاضیان نتوانستند وارد سامانه قرعه‌کشی شوند، که از معایب شرایط کنونی در سال های اخیر بوده و دلیل اصلی آن عدم وجود بازار شفاف است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ادامه روند کنونی عرضه خودرو تبدیل بخشی از قیمت‌گذاری در بازار به رانتی برای دلال است که از چالش های اساسی بوده. در حالی که عرضه خودرو در بورس کالا کمک می کند فضای دلالی و واسطه‌گری حذف شود و متناسب با قیمت‌های عرضه و تقاضا، خریدار قیمت شفافی داشته باشد و فروشنده نیز قیمت‌های واقعی را در صورت های مالی خود اعلام کند. طبیعتا بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند تا برنامه‌ریزی برای تقاضای مصرفی کشور از طریق روش‌هایی که مبتنی بر فروش‌های غیرنقدی است فراهم شود و به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی در خصوص تقاضا و نیاز کشور کمک کند.

پورابراهیمی بیان کرد: بورس کالا بازار شفاف کننده‌ای برای اقتصاد کشور است و باید مورد ارزیابی مثبت قرار گیرد. اصل افزایش قیمت‌هایی که در پی چند هفته و چند روز با توجه به شرایط کشور در بازار رخ داده از نگاه ما قابل قبول نیست و افزایش بی‌رویه قیمت خودرو نیازمند یک بازنگری در نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در کشور است؛ چرا که بخشی از این تقاضا تبدیل به تقاضای غیر مصرفی شده است.

وی درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار به عواملی همچون عدم اجرای تعهدات عرضه‌کنندگان خودرو، تغییرات نرخ ارز، حرکت بخشی از ظرفیت بازار سرمایه کشور به سمت بازار خودرو و ایجاد تقاضای کاذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: نقش دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص مدیریت عرضه و تقاضای ارز و ایجاد شرایط ثبات در این بازار و عدم ایجاد یک تقاضای کاذب در حوزه ارز ضروری است و اثر مستقیم بر قیمت کالاها به خصوص خودرو دارد که بلافاصله این تاثیر دیده می شود.

وی با اشاره به اهمیت تحلیل اغتشاشات اخیر گفت: این موضوع اثر منفی در اقتصاد کشور داشته و همواره در زمان اغتشاشات مراودات اقتصادی کاهش پیدا و میزان ورود و خروج منابع کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس در پاسخ با این موضوع که برخی نمایندگان نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا نظر منفی داشته‌اند، گفت: اگر بورس کالا را کنار بگذاریم یعنی یک بازار غیر شفاف را جایگزین می‌کنیم، که در آن فساد، رانت و بسیاری از موضوعات مربوط به عدم شفافیت رقم خواهد خورد. بنابراین باید انتخاب کنیم بین بازار شفاف قابل رصد و یا بازار غیر شفاف انتخاب کنیم.

وی در پایان یادآور شد: افزایش و کاهش قیمت ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد. افزایش قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد اما ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد. مکانیزم بورس کالا، تنظیم‌گری و محلی برای عرضه و تقاضا است و خود عاملی برای افزایش و کاهش قیمت نیست.

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر