ایران زیرساخت برگزاری نمایشگاه دموتکس را دارد

حسنعلی موبدی - کارشناس صنعت نمایشگاهی

ایران زیرساخت برگزاری نمایشگاه دموتکس را دارد

فرش ایران به عنوان یک کالای محوری در صادرات غیرنفتی از منابع مهم درآمد ارزی کشور است. این صنعت با توجه به جایگاهی که در بازارهای جهانی دارد، می تواند موجبات افزایش اشتغالزایی و رشد صادرات غیر نفتی ایران را فراهم کند. حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی یکی از ابزارهای مهم برای معرفی توانمندی های واحدهای تولیدی و ظرفیت های صادراتی کشور است.

نمایشگاه دموتکس یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که هر ساله در کشورهای چین، آمریکا، ترکیه و آلمان در زمینه کف پوش ها و به طور خاص فرش ماشینی، فرش دستباف و طراحی داخلی برگزار می شود. از ویژگی های بارز این نمایشگاه، رویدادها و برنامه های جانبی است که آن را از سایر نمونه های داخلی و خارجی متمایز می سازد.

در چند سال اخیر شرکت های ایرانی در حوزه های مورد اشاره توانسته اند محصولات و توانمندی خود را با خلاقیت و نوآوری به معرض نمایش بگذارند. مهمترین هدف مشارکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه های دموتکس برند سازی و توسعه بازارهای صادراتی است.

حضور ۲۸ شرکت فرش ماشینی در فضایی به مساحت ۱۸۵۰ متر مربع از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در نمایشگاه دموتکس قاضی آنتپ ترکیه نشان ازعزم راسخ و همت والای شرکت های ایرانی جهت دستیابی به اهداف ملی و فراملی و بالندگی صنعت نمایشگاهی دارد.

با توجه به حضور پرشور و معنادار شرکت های ایرانی در نمایشگاه ۲۰۲۲ دموتکس ترکیه، حمایت جدی سازمان های متولی از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج. ا. ایران از شرکت های ایرانی می بایست در دستور کار قرار گیرد. شرکت های ترک برای حضور در نمایشگاه دموتکس یارانه دریافت می کنند و بالغ بر ۶۰ درصد از هزینه های نمایشگاهی خود را از این طریق تامین می کنند اما شرکت های ایرانی از هیچ کمک و حمایت مالی بهره مند نیستند. جای بسی تأمل دارد که ۲۸ شرکت ایرانی در نمایشگاه موصوف بدون هیچ برنامه مدونی از سوی متولیان امر و به صورت غیر متمرکز و مستقل در این رویداد مشارکت کردند و از مزایای پاویون ملی ایران جدای از کمبود زیرساخت لازم شهر قاضی آنتب در این رویداد بی بهره ماندند.

پتانسیل و زیرساخت های لازم در زمینه تولید فرش ماشینی و دستباف و مراکز نمایشگاهی معتبر در ایران حکایت از آن دارد که اخذ برند دموتکس در ایران در یک بازه زمانی چند ساله می بایست در دستور کار قرار گیرد تا این حس در فعالان و ذی‌نفعان هنر صنعت فرش دستباف و ماشینی ایجاد شود که ایران و ایرانی استحقاق بیشتری از این دارد.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها