این مدل سمند از رده خارج شد؟

این مدل سمند از رده خارج شد؟

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی درخصوص اظهارات پلیس راهور و اینکه خودروهای داخلی فاقد کیفیت، موفق به کسب استانداردهای ۸۵ گانه می شوند، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران ثابت نموده در مسایلی که مستقیما با جان و امنیت هموطنان مربوط باشد به هیچ عنوان مماشات و عقب نشینی نخواهد کرد.

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور در خبری درخصوص کیفیت خودروهای داخلی انتقاداتی را مطرح کرده است. اینکه ۱۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و خودروهای داخلی توانایی کسب استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند. خودروهایی که با اضافه کردن پلاس یا اس به نام آنها بدون هیچ تغییری و یا دو رنگ شدن خودروها تنها برای افزایش قیمت انجام می شود و فاقد کیفیت لازم است و موفق به کسب استاندارد می شوند. مسئله ای که وزارت صمت به عنوان متولی نظارت بر عملکرد خودروسازان اغلب آن را توجیه کرده است.

پرسش هایی که مطرح می شود این است که سازمان استاندارد در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟ چرا هنوز پس از ۳۰ سال، خودروهای داخلی فاقد حداقل های استانداردهای جهانی است و شامل آمارهای بالای تلفات در تصادفات بوده و اقدام اساسی برای پیشگیری از این امر نشده است؟ چه بسا به گفته کارشناسان و خریداران کیفیت آنها هم پایین تر آمده است.

مهدی انگورج، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی درخصوص اظهارات پلیس راهور و عدم استانداردهای ۸۵ گانه خودروهای داخلی گفت: عوامل موثر در تصادفات تنها بر خودرو متمرکز نیست و سایر موارد از قبیل عامل انسانی، راه، وضعیت جوی، وضعیت سلامت خودرو و کیفیت سنجش معاینه فنی خودروها نیز نقش بسیار موثری در تعداد و شدت تصادفات ایفا می کند.

وی افزود: لازم به ذکر است از بدو اجباری شدن استانداردهای خودرویی آزمون های برخورد جزو اولین استانداردهای اجباری بوده و هیچ خودرویی بدون برآورده کردن الزامات این استانداردها از این سازمان تاییدیه اخذ نمی کند. با روی کار آمدن دولت مردمی و در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد، ضمن تشدید نظارت ها، توجه به عیوب کیفی خودرو، در کنار وضعیت استاندارد آن را مورد توجه قرار داد و چنانچه عدم رفع عیوب کیفی خودرو محرز شود، سازمان از تمدید اعتبار آن خودداری می کند.

مشابه اتفاقی که اوایل سال جاری برای خودروهای سمند معمولی، تیبا صندوقدار، تیبا۲، ساینا معمولی و پژو ۴۰۵ افتاد و سازمان علی رغم برنامه خودروساز دولتی برای ادامه تولید، به دلیل عیوب کیفی مستمر از ادامه شماره گذاری جلوگیری نمود که منجر به خاتمه تولید این خودروها گردید.

خودروهای فرسوده یکی از معضلات در حوزه حمل و نقل است

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی درخصوص عدم حداقل استانداردهای جهانی خودروهای بی کیفیت که باعث تلفات می شود، گفت: متاسفانه تعداد بالای خودروهای فرسوده یکی از معضلات در حوزه حمل و نقل بوده و به نظر می رسد با توجه به سرمایه ای بودن خودرو در کشور، مشوقی برای دارندگان خودروی فرسوده برای اسقاط آن وجود ندارد و به همین دلیل حتی با وجود تغییرات شگرف استانداردهای تولید خصوصا در سالیان اخیر، با توجه به عدم خروج خودروهای فرسوده، تغییر محسوسی در آمارهای تصادفات و تلفات جاده ای ایجاد نمی شود.

در این رابطه همه ارگان های دخیل باید همکاری کنند تا اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود. سازمان ملی استاندارد ایران در گذشته هم مواجه با درخواست هایی برای بررسی ورژن های جدیدی از خودروهای تولیدی بوده است و این امر از منظر استاندارد ممنوع نمی باشد اما در مواردی که تغییرات در سطح تغییر رنگ و رینگ و امثالهم بوده از صدور تاییدیه های جدید خودداری نموده است.

۹ استاندارد از مجموعه استانداردهای ۸۵ گانه باتوجه به تحریم ها تعلیق شده بود

انگورج در پاسخ به این پرسش رکنا که چه بخش هایی از استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل تحریم ها حذف شده است و عملیاتی نمی شود؟ گفت: مجموعا ۹ الزام و استاندارد از مجموعه استانداردهای ۸۵ گانه با توجه به شروع تحریم های صنعت خودرو در دولت قبلی تعلیق شده بود که در شورای عالی استاندارد بهمن ۱۴۰۰ رفع تعلیق گردید و امید است با شروع اجرای استانداردهای موصوف تولید خودروهای قدیمی که امکان ارتقا ندارند متوقف و محصولات جدید به بازار عرضه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این استانداردها شامل سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESC)، حفاظت از عابر پیاده، سیستم نشانگر تعویض دنده( GSI)، سیستم نشانگر فشار باد تایر(TPMS)، چراغ رانندگی در روز، سیستم اتولایت برای خودروهای سبک، سیستم ترمز اضطراری (ABS)، سیستم هشدار انحراف از مسیر( سیستم کمکی حرکت بین خطوط) (LDW) و استحکام کابین برای خودروهای سنگین می باشد.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در پاسخ به سوال رکنا که آیا استاندارد مصرف سوخت که با نرم جهانی همخوانی داشته باشد در ایران وجود دارد، گفت: استاندارد مصرف سوخت یکی از استانداردهای اجباری ۸۵ گانه خودرو است که میزان مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دوگانه سوز CNG، هیبرید و همینطور مصرف سوخت موتور دیزل را اندازه گیری و با معیارهای مصوب کمیته معیار می‌سنجد، نحوه اندازه گیری مصرف سوخت طبق نرم های جهانی است اما معیارها و گریدهای مصرف در کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی خودروها مانند سمند زمانی توقف تولید می شود و زمانی دیگر دوباره تولید می شود؟ گفت: تولید خودروی سمند معمولی متوقف شده و دیگر تولید نخواهد شد اما سمند سورن با توجه به وضعیت به نسبت بهتر آن نسبت به سمند معمولی فعلا ادامه دارد.

چرا خبری از گزارش ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و نشان ستاره به خودروهای داخلی نیست؟

انگورج در پاسخ به این سوال که چرا تقریبا یک سال است که خبری از گزارش ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و نشان ستاره به خودروهای تولیدی نیست؟ گفت: متولی کیفیت خودرو وزارت صمت است که ارزیابی مربوطه تحت عنوان ارزشیابی کیفی خودرو توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران انجام می شود و اعلام نتایج از طریق آن وزارتخانه انجام می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در پاسخ به این سوال که به طور کلی قدرت اجرایی و تاثیرگذاری سازمان استاندارد درخصوص نظارت بر کیفیت محصولات خودروسازان چقدر است؟ مانند الزام خودروسازان به تست تصادف، گفت: قوانین موجود بالاخص قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، قدرت اجرایی بالایی را برای این سازمان در ممانعت از تولید و عرضه محصول غیر استاندارد ایجاد نموده است و در این میان تفاوتی ما بین تولیدکنندگان وجود ندارد.

همانطور که اشاره شد در ابتدای سال جاری تولید ۵ مدل از تولیدات پرتیراژ خودروسازان دولتی با فشار سازمان ملی استاندارد ایران متوقف شد. این روند با شروع اجرای استانداردهای رفع تعلیق شده و در صورتی که خودروهای موجود امکان انطباق با الزامات اجرای این استانداردهای را نداشته باشند ادامه خواهد یافت. سازمان ملی استاندارد ایران ثابت نموده در مسایلی که مستقیما با جان و امنیت هموطنان سر و کار داشته باشد به هیچ عنوان مماشات و عقب نشینی نخواهد کرد.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
کیفیت
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها