باز هم یک نظر جنجالی درباره واردات خودروی لوکس

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: باید اول از هر چیز واردات خودرو آزاد کنیم، حتما نیازی نیست خودروهای لوکس وارد شود، بلکه خودروهایی که از نظر کیفی بالا هستند می‌توانند نیاز جامعه را تامین کنند.

باز هم یک نظر جنجالی درباره واردات خودروی لوکس

صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره‌ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب می شود و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی های فلزی ، پلاستیکی، شیمیایی، چوب ، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالوژی، طراحی، و غیره دخالت دارند. به همین دلیل صنعت خودرو به لحاظ ضریب همبستگی پسین رتبه دوم را در بین صنایع کشور دارد.

از آنجا که نهاد دولت بر امور مادی و انسانی جامعه مسلط است، در کشورهای درحال‌توسعه پیشرفت و عقب‌ماندگی صنعتی نیز یک امر سیاسی است و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری حکومت و دولت‌ها نقش اساسی در سامان یا تباهی صنعت و پیامدهای اجتماعی آن دارد. در کشورهای پیشرفته، صنعت خودرو میعادگاه و هسته رقابتی دیگر صنایع و لوکوموتیو و موتور محرکه آنهاست و به‌شدت از سوی دولت‌ها حمایت می‌شود. اما در ایران، صنعت خودرو با حمایت دولت به یک صنعت انحصاری بدل شده و از دیگر صنایع کشور به شدت از نظر کیفی و کمی عقب افتاده است. برای رسیدن به این سوال که چرا صنعت خودروسازی کشور دچار مشکل شده با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

تولید ۹۰ درصد از نیازهای صنعتی در کشور

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: اگر بخواهیم کشورهای پیشرفته را با ایران مقایسه کنیم،‌ باید گفت که کشورهای پیشرفته از ما یکصدسال جلوتر هستند. البته ماهم به نسبت توانسته‌ایم در این سال‌ها پیشرفت کنیم.

وی افزود: اکنون ما ۹۰ درصد از نیازهای صنعت خودمان را در کشور تولید می‌کنیم. با توجه به وجود تحصیل‌ کرده‌ها در کشور در هر مورد که صنعت جدید در دنیا ایجاد می‌شود به سرعت در داخل کشور تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نمی توان گفت که صنعتی نشده‌ایم. اما عواملی هست که گاهی مانع شده‌اند تا ما بروز و ظهور خوبی نداشته باشیم. به طور مثال می‌توان صنعت خودرو را اسم برد. در این حوزه مافیایی وجود دارد که این صنعت را به شکل انحصاری در اختیار دارد، لذا نتوانستیم آنچنان که باید در خودروسازی پیشرفت کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: منهای صنعت خودرو که درگیر انحصار است، ما رشد خوبی د در دیگر صنایع داشته٬ایم. لذا نیاز است که در مرحله اول انحصار را از این صنعت رفع کنیم و قیمت‌ها را آزاد بگذاریم. ضمن اینکه واردات خودرو را نیز آزاد کنیم که کیفیت خودروسازی در داخل کشور هم بهبود پیدا کند. باید کاری کنیم که خودرو از کالای تجاری به کالایی مصرفی همچون دیگر نقاط جهان تبدیل شود. اکنون کسانی که در صف خرید خودرو هستند بیشترشان نیازی به خودرو ندارند. بلکه نگاهی دلال جویانه به خودرو دارند تا بتوانند مبالغی میلیونی از راه خرید و فروش خودرو کسب کنند.

واردات خودرو در کنار مونتاژ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: اگر این روند اصلاح شود، به سرعت این خرید و فروش دلالی از بین می‌رود. باید اول از هر چیز واردات خودرو آزاد کنیم، حتما هم نیازی نیست خودروهای لوکس وارد شود، بلکه خودروهایی که از نظر کیفی وکمی بتوانند نیاز جامعه را تامین کنند. از طرف دیگر با افزایش تولید و کاهش قیمت خودروهای داخلی به این صنعت همانند دیگر صنایع سروسامان دهیم.

میرتاج الدینی در پایان در مورد اینکه چرا به جای واردات خودرو از دانش مدیران خارجی برای بهبود روند خودروسازی داخلی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: سالها پیش این روش را اجرا کردیم.اما بازهم به علت انحصار و ضعف دولتی بودن این صنعت نتوانستیم آنچنان که باید از این روش پیشرفت کنیم. لذا نیاز است که هردو راه را طی کنیم یعنی هم باید از واردات وهم از تولید خودرو با دانش روز دنیا حمایت کنیم.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها