با پنبه سر اینترنت را نبرید!

با پنبه سر اینترنت را نبرید!

رویا رئیسی - خبرنگار

تاریخ را که ورق می‌زنیم می‌بینیم که فناوری‌های مهم ارتباط معمولاً با استقبال مردم روبرو شده اما همواره مدیران و مسئولان را نگران کرده است. در ایران ممنوعیت، مسدودیت، فیلتر و مقابله؛ واژه‌هایی نام‌آشنا هستند.

ممنوعیت رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، ماهواره، اینترنت، تلگرام، اینترنت ماهواره‌، ارزهای دیجیتال و … نفی، رویکرد غالب سیاست‌گذاران بوده است. البته چند سالی که این ممنوعیت با کلمات تلطیف شده به خورد مردم داده می‌شود تا واکنش‌های منفی کمتر شود.

در همین راستا واژگان حساست برانگیزی مثل مسدودیت و فیلترینگ جای خود را به صیانت داده‌اند. نمونه ملموس این لطایف‌الحیل را در طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مشاهده می‌کنید. این طرح ابتدا بانام «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» مطرح شد اما واژه صیانت حساسیت افکار عمومی را برانگیخت.

با این روند دور از ذهن نیست که در آینده؛ نماینده‌ها در مجلس به دنبال طرح صیانت از متاورس و سفر به مریخ باشند! طرح‌های عجیب‌وغریب و غیرقابل‌باور مجلسی‌ها به همین یک مورد محدود نمی‌شود. طرح‌های مشابه در لابه‌لا و همهمه اخبار گم می‌شوند. طرح الزام به انتشار داده و اطلاعات یکی از این نمونه‌های باورنکردنی است.

طبق این طرح دولت و قوه قضاییه مالک همه اطلاعات مربوط به کسب‌وکار مردم می‌شوند. طرح دیگری با عنوان ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در حال بررسی است. جزییات این طرح‌ها در سایت مرکز پژوهش‌ها منتشر شده‌ اما رسانه‌ها کمتر به آنها پرداخته‌اند. شکست‌ها درس عبرت نشده‌اند و بیش از یک دهه است که با توسل بر توزیع رانت به دنبال راه‌اندازی شبکه‌های مجازی داخلی هستیم اما هیچ‌یک تا به این لحظه نیاز مردم را پاسخ نداده‌اند.

قابل‌قبول‌ترین سناریویی که سیاست‌گذاران برای مردم در رابطه با اینترنت دارند خلق فوبیای محدودیت و فیلترینگ است. به نظر می‌رسد نماینده‌ها قصد دارند، با ایجاد ترس واکنش‌های مردم به اجرای طرح صیانت را محک بزنند. در یک جمله با پنبه سر اینترنت را می‌برند. مجلس هم دانسته یا ندانسته طرحی را تصویب می‌کند که بعد از اجرا خودشان هم دیگر نقشی در ان نخواهد داشت.

به نماینده‌های مدافع این طرح پیشنهاد می‌کنم برای یک‌بار طرح‌های پیشنهادی خود را به صورت پایلوت در مجلس و محیط زندگی خود اجرا کنند. حداقل تناقض را کنار بگذارید و حمایت خود از طرح صیانت را در توئیتر و اینستاگرام اعلام نکنید!

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
رویا رئیسی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر