بلایی که حمایت غیرمنطقی بر سر خودروسازان آورد

بلایی که حمایت غیرمنطقی بر سر خودروسازان آورد

کارشناس اقتصادی گفت: اگر از تولید داخل به‌صورت منطقی و مستمر حمایت شود و تولید تقویت شود، تولید به‌صورت خودکار تورم را کنترل می‌کند.

جمشید نفر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و ‌نامگذاری سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، اظهار داشت: اگر بتوان سرمایه‌ها را در مسیر تولید و آن هم تولیدی که در آن رانت و حمایت‌های غلط نباشد، هدایت کرد،‌ تولید به صورت خودکار تورم را کنترل می‌کند، اما اگر به سمت تولیدی پر از رانت و یا تولیدی که هدف آن نجات یک بخش از اقتصاد است، حرکت کنیم نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه قطعا به مشکلات کشور افزوده خواهد شد.

حمایت‌ از صنایع مختلف باید منطقی باشد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حمایت‌‌های مداومی که از صنعت خودروسازی کشور می‌شود، بیان داشت: با حمایت‌هایی که از صنعت خودروسازی کشورمان می‌شود، آرزوی هر خودروسازی در دنیاست که بتواند در ایران مجوزی برای تولید خودرو بگیرد، اما مساله آن است که با این همه انحصار و حمایتی که دولت از تولید خودرو می‌کند، خودروساز‌های ما نه تنها نتوانسته‌اند بر مشکلات فائق آیند، بلکه هر روز مشکلاتشان بیشتر از قبل شده است.

این فعال حوزه تجارت خارجی بیان داشت: در مجموع، حمایت‌های غلط از هر صنعتی از جمله خودروسازی، نتیجه‌خش نخواهد بود بلکه باید حمایت درست، منطقی و باید دارای هدف باشد.

نفر اظهار داشت: وقتی هدف از حمایت، نجات یک بنگاه اقتصادی به هر قیمتی باشد، این موضوع نه تنها باعث حل مشکل نمی‌شود بلکه مشکلات کشور را اساسی‌تر می‌کند؛ وقتی می‌گویم «حمایت از تولید» به طور دقیق باید بدانیم که چه حمایتی از تولید شود؟ چگونه از تولید حمایت کنیم؟ چه میزان حمایت کنیم و یا تا کجا حمایت کنیم؟ که آن تولید یک تولید بارور و با ارزش افزوده بیشتر شود.

کنترل تورم نیازمند همبستگی تمام آحاد جامعه است

وی درباره ابزارهای مهار تورم، اظهار داشت: مهار تورم پروسه بسیار بزرگی است و با تحقق این پروسه بزرگ، می‌توان اطمینان را به مردم برگرداند؛ مهار تورم یکی از اهداف بزرگ و عالیه‌ای است که برای کنترل آن همه باید با هم همبستگی داشته باشند و مانند ابتدای انقلاب که بین ملت و حاکمیت همبستگی شدیدی وجود داشت و وقتی که جنگ تحمیلی رخ داد، ملت در کنار حاکمیت با تمام توان در مقابل دشمن دفاع کرد؛ باید آن شرایط را دوباره ایجاد کرد تا بتوانیم به مهار تورم بپردازیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز هر علمی پیچیدگی‌های فوق‌العاده و خاص خود را دارد و نمی‌شود با نظرات کلی به این پیچیدگی‌ها توجه کرد، اظهار داشت: هر کاری را باید به دست متخصص واقعی سپرد و در رسیدن به اهداف شعار سال نیز باید به این موضوع توجه کرد؛ امیدوارم سال پیشِ رو، سال اتحاد، همبستگی و جریان برگشت اعتماد عمومی مردم به حاکمیت باشد و بتوانیم از ‌نیروی جوان، نخبه و فوق‌العاده‌‌ای که در کشور وجود دارد به نحو صحیح و درست استفاده کرد.

یارانه را به جای تولید به مصرف داده‌ایم

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: هر کاری و هر غیرممکنی با حضور مردم و یکپارچگی امکان پذیر است،‌ «مهار تورم و رشد تولید» نیز قطعا به خوبی امکان‌پذیر است، اما مساله آن است که ما از ابتدای انقلاب با یک اشتباه بزرگ در اقتصاد مواجه بوده‌ایم و آن این است که به جای اینکه‌ یارانه را به تولید بدهیم و تولید را افزایش دهیم و از طریق افزایش تولید قیمت‌ها را کنترل کنیم، متاسفانه یارانه را به مصرف داده‌ایم.

نفر افزود: این در حالی است که اختصاص یارانه به مصرف، اشتیاق مصرف را بالا می‌برد و آن بودجه‌ای که باید صرف این یارانه شود هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و تولید را از اثرگذاری می‌اندازد.

وی تصریح کرد: ما باید به جای پرداخت یارانه به مصرف‌، آن را به تولید دهیم تا با افزایش تولید، قیمت‌ها را پایین بیاوریم و البته این به معنای آن نیست که بی‌حساب و کتاب این یارانه را پرداخت کنیم چون به هر حال انحصار و یارانه خودش مخل تولید و اقتصاد شود.

تحقق اهداف شعار سال نیازمند همگرایی و عملکرد جامع همه بخش‌ها است

این کارشناس اقتصادی‌ تصریح کرد: ‌هر سال ‌مقام معظم رهبری به مفاهیمی‌ برای نام‌گذاری سال اشاره می‌کنند و ‌نام‌گذاری دقیق، درست و صحیح برای سال‌ جدید دارند،‌ اما اینکه چرا ما به نتیجه مطلوب درباره این شعارها دست نیافته‌ایم، نیازمند کار تحقیقاتی است که باید دلایل آن را پیدا کنیم و باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم حتی اگر فقط بخشی از اهداف نام‌گذاری سال‌ها تحقق می‌یافت، امروز وضعیت اقتصادی ما اینگونه نامناسب نبود، متاسفانه در کشورمان هر فردی مسیر خودش را می‌رود و به مسیر دیگری توجهی ندارد و بطور کلی به‌صورت جامع و کامل عمل نمی‌کنیم،‌ بلکه در محدوده‌های کوچک و به صورت فردی عمل می‌کنیم که باید این طرز نگاه را برای رسیدن به اهداف متعالی، تغییر داد.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر