بهار سبز در انتظار بورس؟

بهار سبز در انتظار بورس؟

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی اسفند ماه پارسال کار خود را با سبزپوشی به پایان رساند. حال سهامداران انتظار دارند که بازدهی بازار سرمایه در اولین روزهای معاملاتی سال ۱۴۰۱ نیز مثبت شروع شود. بازدهی بورس در ماه فروردین طی ۱۰ سال اخیر چقدر بوده است؟

بررسی معاملات بورس سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که شاخص کل بورس سبزپوش به استقبال بهار رفت. شاخص کل طی یک سال حدود پنج درصد رشد کرد و شاخص هم‌وزن نیز تقریبا ۲۰ درصد منفی شد.

شاخص کل بورس سال گذشته در محدوده یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحدی به کار خود را شروع کرد. در آخرین روز کاری سال گذشته، شاخص کل در سطح یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی کار خود را پایان داد. این ارقام رشد ۶۰ هزار واحدی شاخص کل را در یک سال نشان می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که فروردین ماه بورس روند خوبی را در پیش می‌گیرد. با اخباری که از سوی برجام و همچنین قیمت نفت و کامودیتی‌ها می‌توان امیدوار بود که تا حدودی بهار سبزی را پیش رو داشته باشیم.

البته ممکن است وضعیت تغییر کند و شاخص کل سرخ‌پوش و زیان سهامداران بیش از گذشته شود.

با این حال، باز هم می‌توانیم برای پیش‌بینی بهتر نسبت به وضعیت بازار در فروردین، نگاهی به عملکرد بورس و بازدهی آن در ماه‌های فروردین یک دهه اخیر داشته باشیم.

بازدهی بورس طی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که بازار سهام در ۷۰ درصد اوقات بازدهی مثبت داشته است. بیشترین بازدهی بازار سرمایه در فروردین مربوط به سال ۱۳۹۹ و کمترین بازدهی مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده است. در سال ۱۳۹۹ میزان بازدهی بورس در فروردین ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۰ میزان بازدهی بازار در فروردین منفی هفت درصد بوده است.

با وجود این، با توجه به اعداد و ارقام می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سهام در ماه فروردین سبزپوش می‌شود.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر