تاکید روسیه بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان خطری بسیار بزرگتر برای طالبان است.

تاکید روسیه بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

این مقام طالبان در خصوص خطر جبهه پنجشیر برای طالبان گفت: در حاضر آنچه در میدان نبرد مشاهده شده حضور پراکنده افراد مختلف در بخش‌هایی از مناطق افغانستان بوده که هرزگاهی دست به اقداماتی می زنند که به احتمال زیاد در زمستان این حوادث فروکش خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اما این شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی می‌تواند افغان‌ها را به اعتراض ترغیب کند که بسیار جدی‌تر از حملات نظامی است.

نماینده ویژه روسیه همچنین گفت: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان نخستین گام به سوی عادی‌سازی جامعه است.

کابلوف در گفتگو با «اسپوتنیک» درباره رویکرد روسیه، ایران، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه در افغانستان تأکید کرد: همه ما دوستدار تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور همه اقوام هستیم.

وی درباره اظهارات طالبان مبنی بر این که حکومت کنونی افغانستان فراگیر است نیز گفت «ما به این راضی نیستیم».

مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه پیش از این گفته بود حذف کامل تمام تحریم‌های کنونی علیه افغانستان با اقدامات واقعی طالبان در راستای تعهداتش ممکن است.

این مقام ارشد روسیه همچنین درباره حمله به سفارت این کشور در کابل نیز گفت: پیش از این نیز گزارش های از احتمال حمله به سفارت به ما می رسید و ما در حال تحلیل آنها بودیم، اما اتفاق رخ داده و ما در حال حاضر باید مراقب گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان باشیم.

پیش از این «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه روسیه در افغانستان گفته بود که تدابیر امنیتی در نمایندگی سیاسی در افغانستان تقویت شده است.

کابلوف در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: «تدابیر امنیتی در سفارت مسکو در افغانستان تشدید شده است.»

مدتی قبل انفجاری در مقابل سفارت روسیه در کابل رخ داد که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که ۲ دیپلمات این کشور در این حادثه کشته شدند.

طالبان می‌گویند که یک مهاجم انتحاری در نزدیکی سفارت روسیه در ناحیه هفتم شهر کابل، می‌خواست خود را در میان جمعیت منفجر کند؛ اما قبل از رسیدن به مقصد، توسط نیروهای امنیتی طالبان هدف قرار گرفت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواستار محاکمه سازمان‌دهندگان این حمله شده‌ است.

لاوروف گفته است که اقدامات برای حفاظت از سفارت روسیه در کابل، از جمله با مشارکت نیروهای اضافی از طالبان و اطلاعات این گروه، تقویت شده است.

وزارت امور خارجه طالبان هم این حمله را محکوم کرده و به دولت روسیه، مردم و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته است.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها