تبعیت کشورهای دوست ایران از آمریکا!

تبعیت کشورهای دوست ایران از آمریکا!

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دامنه تحریم‌ها به کشورهای دوست ما از جمله چین، امارات و عراق هم کشیده شده است.

* (با اشاره به احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کشورهای اروپایی و تاثیر آن در اقتصاد کشور): بعد از پیروزی انقلاب، آمریکا بیشترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد و ایران از نظر تجاری ارتباط خود را با آمریکا از دست داد؛ اما کشورهای اروپا همچنان رابطه تجاری خود را با ما حفظ و در انتقال تکنولوژی و فناوری در این سال‌ها به ما کمک کردند.

* دامنه تحریم‌ها به کشورهای دوست ما از جمله چین، امارات و عراق هم کشیده شده است و آنها نیز از تحریم‌ها آمریکایی حمایت و تبعیت می‌کنند و ارتباط خود را با ایران از نظر تجاری محدود کرده‌اند؛ بسیاری از شرکت‌ها مستقیم با ایران ارتباط ندارند و با واسطه کار می‌کنند.

* سال‌ها از دانش اروپاییان در صنایع مختلف استفاده کردیم اما در این سال‌ها بهره‌گیری ما از این دانش‌ها کمتر شده است. قطع ارتباط تجاری اروپا با ایران در ۲ حوزه صادرات و واردات تاثیر می‌گذارد؛ در حال حاضر آمار صادرات از ایران به اروپا به کمترین حد خود رسیده است و بیشترین حجم صادرات کالاهای ایرانی به اروپا (به خصوص شرق اروپا) با واسطه ترکیه انجام می‌شود.

* شرکت‌های بزرگ اروپایی از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران حمایت و با ما سخت‌گیرانه وارد ارتباط می‌شدند. اما شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان و ایتالیا با ایران به همکاری خود ادامه می‌دادند و امروز نیز این همکاری دنبال می‌شود، اما اگر این اتفاق رخ بدهد و سخت‌گیری‌های سخت‌تری از سوی اروپا علیه ایران در نظر گرفته شود بدون تردید در تامین نیازهای خود به‌ویژه در حوزه تکنولوژی‌ و فناوری‌های روز در بخش نفت و گاز با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

* (در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد نوسان‌های نرخ دلار و تاثیر آن در صنعت و معیشت مردم هستیم این در حالیست که برخی از مسئولان تلاش دارند نقش دلار در اقتصاد ایران کمرنگ جلوه بدهند و به عبارت دیگر در سخنانی اظهار می‌کنند که خواهان حذف دلار در اقتصاد هستند آیا در عمل چنین امکانی وجود دارد؟): سالهاست که برای حذف دلار در اقتصاد ایران تلاش می‌کنند و در عمل نیز ثبت سفارش‌، واردات و صادرات با دلار صورت نمی‌گیرد و نقل و انتقال‌ها با ارزهای دیگر انجام می‌پذیرد اما این تصور که بخواهیم دلار را از اقتصاد حذف کنیم کاری نشدنی است چراکه جزو قوی‌ترین ارزهای دنیاست.

مریم  محمدی
مریم محمدی
منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر