جلوگیری از جلبک زدن منبع آب | جلبک مخزن آب را چگونه از بین ببریم؟

جلوگیری از جلبک زدن منبع آب | جلبک مخزن آب را چگونه از بین ببریم؟

جلبک مخزن آب ممکن است به حیوانات و گیاهانی که از آب مخزن استفاده می کنند، آسیب بزند.

جلبک مخزن آب ممکن است به حیوانات و گیاهانی که از آب مخزن استفاده می کنند، آسیب بزند. در هوای گرم احتمال رشد جلبک در مخزن بیشتر می شود؛ به همین دلیل برای اینکه جلبک کمتری رشد کند مخزن را خنک نگه دارید. مخزن هایی هم وجود دارند که به آنها مخزن ضدجلبک آب می گویند و استفاده از آنها سبب می شود در مخزن جلبک تولید نشود و به انسان، حیوان خانگی و گیاه آسیبی وارد نشود. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد جلبک و روش های جلوگیری از ایجاد آن در مخزن آب، اطلاعاتی ارائه کنیم؛ پس همراه ما باشید.

جلبک چیست؟

جلبک ها موجوداتی تک سلولی یا چندسلولی هستند که کلروفیل دارند. محل زندگی این موجودات در آب است. برخی از انواع جلبک ها مفید هستند و آلودگی آب را از بین می برند؛ اما بعضی از انواع جلبک ها، باکتری هایی تولید می کنند که با خود سموم را جابه جا می نمایند. وقتی در آب، جلبک وجود داشته باشد باکتری ها رشد می کنند و آب بدبو و نامطبوع می شود. استفاده از آبی که با جلبک مخزن آب همراه است برای انسان و حیوان ضرر دارد.

جلبک مضر را چگونه تشخیص دهیم؟

برخی از انواع جلبک‌ها می‌توانند مفید باشند و آب را از آلودگی پاک کنند. ولی بعضی از گونه‌های جلبک، باکتری‌های تولید کننده سموم را حمل می‌کنند. جلبک تانکر آب از نوع دوم است.

جلبک‌های سبز آبی (سیانوباکتریوم) نوعی باکتری است که دارای صفات باکتری و جلبک است. این جلبک تقریباً در همه سیستم‌های آبی پیدا می‌شود. در شرایط مناسب، جلبک‌های سبزآبی می‌توانند به سرعت رشد کرده و شکوفه‌ها، یا اسکام‌های قابل مشاهده ایجاد کنند. شکوفه‌ها معمولاً رنگی بین سبز تیره و قهوه‌ای مایل به زرد دارند. و می‌توانند آب اطراف خود را سبز کنند.

شکوفه‌های جلبک، به طور کلی در تابستان و پاییز به وجود می‌آیند. زمانی که سطح مواد مغذی بالا است‌. دما گرم است و آب نسبتاً ساکن است. شرایط آب و هوایی، سطح مواد مغذی و جریان آب، بر مدت دوام شکوفه جلبک تأثیر می‌گذارد.

اثر جلبک مخزن آب روی انسان

اگر بدن انسان در تماس با آب جلبک زده باشد، فرد باید ابتدا جلبک ها را از سطح بدن بشوید. سپس خود را با آب تمیز به خوبی بشوید و لباس های کثیف را نیز باید در آب تمیز شستشو دهد تا از جلبک مخزن آب خبری نباشد. طعم و کیفیت آب آشامیدنی با جلبک تغییر می کند و بوی پوسیدگی می دهد. جلبک باعث می شود ظاهر آب هم تغییر کند و رنگ آب به رنگ سبز یا سبز آبی تبدیل می شود. نوشیدن آبی که با جلبک آلوده شده باشد تاثیر بدی روی سلامتی انسان می گذارد. از جمله:

  • جلبک ها به تولید سموم مضر می پردازند.
  • در صورت مصرف سموم یا استنشاق آن، پوست تحریک می شود و اثر تنفسی خفیف و علائمی شبیه به تب دارد.
  • با مصرف سموم، علائم ورم معده و روده در فرد مشاهده می شود. مانند استفراغ، اسهال، تب و سردرد
  • سموم جلبک، روی کبد و سیستم عصبی اثر منفی می گذارد.

اثر جلبک مخزن آب روی گیاهان

اگر مخزن آب در باغ برای آبیاری گیاهان نصب شود آب مخزن می تواند جلبک بزند. اگر مخزن آب از نوع ضدجلبک نباشد، آلودگی آنها روی گیاهان تاثیر منفی دارد. جلبک ها از رشد گیاهان جلوگیری کرده و به آنها آسیب می زنند. استفاده از آب جلبک زده روی کیفیت و ظاهر گیاهان هم اثر سو دارد و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را می گیرد. اگر گیاهان را با تانکر آب جلبک دار آبیاری کنید، آنها را در معرض جلبک ها و سموم مضر قرار می دهید.

اثر جلبک مخزن آب روی حیوانات

اگر از آب مخزن علاوه بر مصرف خانگی برای دام استفاده می کنید و حیوانات را با آن می شویید حیوانات هم ممکن است آلوده شوند؛ بنابراین نباید حیوانات خانگی در آب جلبک زده شنا کنند یا آن را بنوشند. در صورتی که با این آب تماس داشته باشند قبل از خشک شدن باید جلبک ها را با آب تمیز بشویید تا حیوانات، خز جلبک ها را وارد دهان خود نکنند. اگر حیوانات از این آب بنوشند مسموم می شوند. استفاده از آب جلبک زده، سبب بثورات پوستی، مشکلات عصبی، آسیب کبدی و … و حتی مرگ بعضی از حیوانات می شود. بعد از اینکه شکوفه های جلبک در آب از بین می روند بویی ایجاد می شود که کمبود اکسیژن را سبب می شوند و کمبود اکسیژن برای حیواناتی که محل زندگی آنها در آب است مرگ آنها را در پی دارد.

جلوگیری از ایجاد جلبک مخزن آب

برای اینکه از جلبک زدن منبع آب جلوگیری کنیم می توانیم از روش های زیر استفاده کنیم:

استفاده از مخازن ضد جلبک

برخی از مخازن ذخیره آب از جنس پلاستیک هستند که هیچ نوری از آن نمی تواند به داخل راه یابد و مانع از جلبک زدن مخزن می شود. یکی از این مخازن، مخزن پلی اتیلن سه لایه ضد باکتری نام دارد که به منبع آنتی باکتریال معروف است. در این مخزن، نور گذر نمی کند؛ به همین دلیل آب در زمان طولانی سالم می ماند و در بو، مزه و رنگ آن تغییری ایجاد نمی شود.

استفاده از مخازن با رنگ تیره

یکی از راه هایی که از جلبک زدن مخزن آب جلوگیری می کند استفاده از مخزن آب کاملاً مات است؛ چرا که نور خورشید و گرما سبب رشد جلبک ها می شود و به وسیله فتوسنتز تولید مثل می کنند. برای اینکه از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری شود، تهیه منبع ذخیره با رنگ تیره یا مات توصیه می شود.

اگرچه این مخازن در برابر تابش نور خورشید عملکرد مناسبی دارند اما اگر هوا خیلی گرم باشد گرمای زیادی جذب می کنند. برای رفع مشکل می توان از روش های خنک نگه داشتن منبع کمک گرفت.

عایق بندی مخزن برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن

پوشش مخزن آب را می توان با فوم با پوشش آلومینیوم یا نایلون حبابدار با پوشش ورقه آلومینیوم انجام داد. اگر از مخزن آب، نور از سقف یا دیواره های جانبی گذر نکند، جلبک ها قادر به رشد کردن نیستند. با پوشاندن مخزن، علاوه بر اینکه مانع از ورود نور، گرما و سرما به داخل آن می شوید از جلبک زدن مخزن هم جلوگیری می کنید؛ از این رو به مدت بیشتری دمای آب داخل مخزن، ثابت می ماند.

استفاده از سایه بان برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن

روش دیگری که کمک می کند نور خورشید به داخل مخزن نفوذ نکند قرار دادن مخزن در سایه است. برخی از افراد مخزن ذخیره آب را در زیر سایه درخت قرار می دهند؛ اما قرار دادن مخزن در زیر سایه درخت باعث می شود فضولات پرندگان در آب بریزد که جلبک زدن را تشدید می کند. روشی که پیشنهاد می شود استفاده از سایه بان یا محلی مسقف است تا مانع از جلبک زدن مخزن شود.

سیستم تصفیه چند مرحله ای

سیستم فیلتراسیون چند مرحله ای خصوصا با فیلتر UV، یکی از روش های مناسبی است که برای اینکه آب تمیز نگه داشته شود و از جلبک مخزن آب جلوگیری شود، کاربرد دارد. هرچقدر تعداد فیلترهای نصب شده در مخزن بیشتر باشد، آب تمیزتری خواهید داشت.

سخن پایانی

برای اینکه از ایجاد جلبک مخزن آب در تانکرها جلوگیری شود و آب موجود در مخزن آلوده نشود، لازم است به روش هایی روی بیاوریم تا انسان، حیوان و گیاهی که از این آب تغذیه می کند؛ به دلیل آلوده بودن به جلبک، مسموم نشود. ما در مطلب امروز روش هایی را ذکر کردیم که با رعایت آن می توانید از جلبک زدن آب جلوگیری کنید. منبع : https://www.alborzmakhzan.com/

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها