خاتمی: دولت نیم قرن مرض اقتصادی را درمان کند

خاتمی: دولت نیم قرن مرض اقتصادی را درمان کند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح اصلاح نظام یارانه‌ها گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند کارهای امروز دولت کارهای بسیاری مهمی است و همه باید کمک کنند دولت به این اهداف برسد.

آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۳ اردیبهشت) تهران گفت: بر اساس تکلیف و وظیفه خود ۱۴ نکته در رابطه با اقتصادی و علی الخصوص گرانی‌ها نوشته‌ام که حاصله یک ساعت مطالعه نیست بلکه حاصل دو روز مطالعه و مشورت های مختلف با عزیزان مسئول و غیر مسئول است.

امام جمعه موقت تهران گفت: نخستین نکته در باب انصاف است که در هر نکته و قضیه ای فضیلت است. قضاوت جناحی، باندی، کینه توزانه و متملقانه منصفانه نیست. دومین نکته در باب تحصیل رضایت مردم است که سرمایه هر حکومتی است. مردم صاحب حکومت و مخدوم هستند و مسئولان خادم آن‌ها، مسئولان نوکر مردم هستند و همه باید در خدمت مردم باشند. ما هم که اینجا مطالبی را بیان می‌کنیم از جنس شما مردم هستیم، درد و رنج شما، درد و رنج ماست. گاه برخی مشکلاتی که مردم برای ما بیان می کنند جای درد و گریه دارد و به همین دلیل است که می گویم در متن مشکلات شما هستیم.

وی افزود: سومین نکته این است که هیچ دولتی نارضایتی مردم را نمی‌خواهد، به خصوص دولت برادر گرامی آقای رئیسی که مردمی بودن، مردمی زیستن، خدمت به مردم و اجرای اسلام شعار آن است. اسلام می گوید که گاهی فقر سر از کفر در می آورد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه چهارمین نکته در باب اقتصاد بیمار کشور است، تصریح کرد: منصفانه بپذیریم که اقتصاد کشور بیمار است و این را همه افرادی که در اقتصاد کار کرده اند، معترف هستند. در عرصه بانکی، نظام مالیاتی، ساختار بودجه، فضای کسب و کار، توزیع کالاها، وابستگی اقتصادی کشور به نفت و سایر حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: نکته پنجم این است که این بیماری برای یک روز و دو روز و یک سال و دو سال نیست بلکه سابقه نیم قرن دارد. مشکلات اقتصادی از دهه ۵۰ شروع شد و دولت‌ها بعد از انقلاب تلاش کردند این مسائل را برطرف کنند که چندان موفق نبودند. اما دولت سیزدهم همت کرده و تلاش دارد که آرام آرام این بیمار را از بیماری در بیاورد، این دولت صداقت را پیشه کرده و در پیشانی دولت صداقت نوشته است. این جای تشکر دارد.

آیت الله خاتمی، با بیان نکته هفتم در باب جراحی دولت، بیان داشت: دولت در حال انجام جراحی‌هایی است که همه متخصصان چه آن ها که به آقای رئیسی رأی دادند و چه آن ها که به او رأی ندادند، معتقدند این جراحی باید انجام شود. هرچند در کیفیت اجرای آن اختلاف نظر هست اما در اصل آن هیچ‌گونه اختلاف نظر وجود ندارد.

وی درباره موضوع هشتم، ادامه داد: دولت می‌خواهد فاصله طبقاتی را به صورت جدی کاهش بدهد و در ادامه کارهایی از جمله افزایش قدرت خرید هفت دهک جامعه، تحقق عدالت اقتصادی، واگذاری امور مردم به مردم، مبارزه با فساد از منشأها و خاستگاه‌های اولیه آن‌ها را نیز اجرایی کند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: نهمین نکته این است که کارهای مذکور جراحی است و جراحی هم درد دارد. اما سرانجامش نجات این بیمار است و متخصصان ما می‌گویند باید بیمار را نجات داد. اما دولت باید بداند در این عرصه، سرمایه انقلاب این محرومان و مستضعفان و آن هایی که تا آخر پای این انقلاب ایستاده‌اند و تا آخر هم خواهند ایستاد. لذا طوری برنامه ریزی شود که آسیب نبینند.

وی افزود: دولت باید روی قولش مبنی بر گران نشدن چند قلم جنس از جمله نان، بنزین و دارو و واریز دو ماهه یارانه بماند. این واریز دو ماهه هم نکته مهمی است تا مردم باورشان شود که دولت خدمتگزارشان رنجشان را می‌بیند.

آیت الله خاتمی با اشاره به دهمین نکته در باب اصلاح اقتصادی گفت: به دولتی که می‌خواهد جراحی و به کشور خدمت کند باید به دولت کمک کرد که این بیان صریح رهبر انقلاب است و آن هایی که مطیع رهبر انقلاب هستند باید این عبارت را بشنوند که کارهای امروز دولت کارهای بسیاری مهمی است و همه باید کمک کنند که دولت به این اهداف برسد. یازدهمین نکته این است که معنای این حرف، انتقاد نداشتن به دولت نیست، انتقاد سازنده کمک به دولت است. کارشناسان انتقاد ناصحانه کنند، خوبی‌ها را ببیند و نارسایی‌ها را هم ببیند و راه چاره پیشنهاد دهید وگرنه تخریب نکنید.

امام جمعه موقت تهران با بیان دوازدهمین نکته در باب فضیلت انتقاد ناصحانه تاکید کرد: انتقاد ناصحانه، خدمت ارزشمندی است، دولت و مسئولانمان ، متملق نمی‌خواهند. آنچنان که سیاه نمایی بد است، سفیدنمایی مطلق هم بد است. براین اساس است که انتقاد ناصحانه آری اما به دو نکته باید توجه کرد.

وی افزود: تخریب، هتاکی و فحاشی چه در عمل و چه در بیان، ناسپاسی است و در شأن یک ملت انقلابی نیست چه با بیان و چه با قلم. نباید کینه توزانه حرف زد و نوشت. گاهی برخی طوری می‌نویسند و طوری می‌گویند که کینه از آن می بارد که در شان یک جامعه انقلابی نیست. طوری انتقاد شود که در میدان دشمن بازی نکنیم. رسانه‌های بیگانه را ببینیم و فضای مجازی آلوده که کل نظام، اسلام و قرآن را زیر سوال می برند. طوری انتقاد نکنیم که آب به آسیاب دشمنان انقلاب و قرآن بریزیم.

آیت الله خاتمی گفت: سیزدهمین نکته این است که اطلاع رسانی به موقع، مانع فضا سازی دشمن می‌شود. باید در این راستا، از ظرفیت رسانه‌ای کشور استفاده شود. صداوسیما که در حقیقت زبان ملت است در خدمت مسئولان قرار بگیرد و به مردم ما که منطقی هستند، توضیح داده شود. گاهی یک مسئول طوری می گوید و مسئول دیگری نیز بیان دیگری در نقطه مقابل آن دارد، این همان اطلاع رسانی ناسالم است.

وی ادامه داد: نکته چهاردهم در باب بصیرت است که در همه زمینه ها حرف اول را می زند. امام و رهبری فرمودند ببینید دشمن در کدام سنگر نشسته و چه موضعی می‌گیرد، شما همان سنگر را هدف قرار دهید. نه آنکه حرف دشمن را بیان کنید.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار