خبر خوش آقای وزیر به بانوان ورزشکار ایرانی

خبر خوش آقای وزیر به بانوان ورزشکار ایرانی

سجادی گفت: از اواخر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۳۵ لیگ توسط بانوان برگزار شده است. ۲۷۷ داور ما قضاوت داشته‌اند در رویدادهای بین‌المللی و تعداد زیادی مسابقات هم توسط آن‌ها برگزار شده. ۴۸ ورزشکار و ۸ مربی لژیونر داشته‌ایم. این آمار سابقه نداشته است.

وزیر ورزش و جوانان در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: آقای متقی‌فر، مدیر ما در بخش ترویج ازدواج در بخشی از گزارش پخش شده به بخشی از ماموریت‌های ما مانند اطلس ازدواج وطلاق اشاره کرد. ما در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌دانیم اوضاع طلاق و ازدواج به چه ترتیب است. در سال ۱۴۰۱ آمار افزایش ازدواج را داریم که اتفاق خوبی است. به علل آن رسیده‌ایم. اگر جایی می‌بینیم درصد فراوانی طلاق بیشتر شده به سراغ عوامل کاهش می‌رویم. در حال حاضر علل بروز طلاق را بررسی می‌کنیم. از مهم‌ترین کارهای‌مان برگزاری ۶ هزار کارگاه آموزشی توسط اداره‌های کل استان است.

وی در ادامه افزود: آمار خوبی از این ستادها و کارگا‌ه‌ها به‌دست‌مان می‌رسد. به طور مثال استان فارس از برترین استان‌ها در بررسی مسائل است. چه کار می‌کنند؟ کار ما در کل کشور رصد مشکلات جوانان است. ۱۱ دوره ملی دانش‌افزایی ویژه مشاوران و مدیران داشته‌ایم. مثل آموزش ضمن خدمت، مراکز روانشناسی ما هم نیاز به بازآموزی دارند که ما در سال ۱۴۰۱ توانسته‌ایم ۲۵۰۹ مرکز را توسط همین معاونت‌ها در استان‌هاارتقا دهیم.

سجادی تاکید کرد: ارزش‌یابی مراکز ازدواج با هدف استفاده بهینه، ارائه مشاوره‌های رایگان به ۱۶۲۶۹ نفر به زوج‌های در آستانه ازدواج هم از دیگر مسائل است. به هر زوج چند جلسه (باتوجه به بودجه و بنیه) مشاوره داده‌ایم. سعی داریم این جلسات را به دو برابر برسانیم. جلسات زیاد گفت و شنود با جوانان داشتیم در موضوعاتی چون خلاقیت و اشتغال ‌آفرینی و مسائل شخصی چون هویت دینی.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: آمارها حاصل زحمات استان‌ها است و بازخوردهای مثبتی داشتیم. درخواست پشتیبانی از این جلسات گفت و شنود داشتیم که اتفاق خوبی است. این رویداد در مراکزی که مختص آن هستند یا خانه‌های جوان برگزار می‌شود. ۱۴ خانه جوان هم به زودی اضافه می‌شود و آمار خانه‌های جوان به بیش از ۸۰ مورد می‌رسد. یک نفر به من گفت خانه جوان چیست؟ گفتم سمن‌سراها. محل فعالیت‌ سمن‌ها. استقبال خوبی انجام شده و نتیجه خوبی هم گرفته‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم.

حمید سجادی گفت: این‌ها تضمینی برای استخدام نیست، بلکه اشتغال‌پذیر می‌شوند. ما نزدیک به ۲۷ هزار مکان ورزشی در کشور داریم. بخشی دولتی و بخشی خصوصی. این مکان‌ها مدیر،‌ تکنسین، مربی‌ و طراح می‌خواهد. در حال حاضر الزامی بر استخدام افرادی که ما آموزش می‌دهیم نیست اما وقتی این مهارت‌ها را یاد می‌‌گیرند طبیعتا می‌توانند از این مشاغل استفاده کنند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه مراکز فعال در انتخاب همسر طبق قانون جوانی جمعیت این جزو وظایف ما بوده است. گروه‌هایی را داریم از مبلغان و ازدواج، آن‌ها نیاز به نمایشگاه‌ها و همایش‌ها دارند که سال گذشته در مشهد و امسال در قم در قالب گروه‌های هم‌آهنگ فعالیت می‌کنند با حضور بیش از ۳۰۰ فعال در حوزه ازدواج. خدا را شکر که اثربخشی این نکات را شاهد بوده‌ایم.

سجادی، وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: برای بررسی تاثیر این عوامل در ازدواج باید تا خرداد صبر کنیم. باید کاری علمی انجام شود و تا خرداد آمار دقیق بدهیم. در کل اما آمار حاکی از افزایش ازدواج است. همه هم بخاطر ما نبوده است. به من می‌گویند آقای سجادی برای ازدواج و اشتغال چه کار کرده‌اید. باید یاد داشته باشیم موضوع جوانان فرادستگاهی است. باید از آقای یامین پور تشکر کنم. قرار است حوزه جوانان ما قرارگاه جوانان باشد.

امروز از مسئولان بانک مرکزی تشکر کردم و گفتم ما نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش اعطای وام داشتیم. ۷۴۳ هزار نفر وام گرفته‌اند. برخی زوج‌ها هر دو و برخی یک نفر وام می‌گیرند. به دنبال این هستم که طرحی به دولت ارائه دهم که مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان را افزایشی معقولانه داشته باشیم تا متقاضیان ازدواج شروع خوبی در ابتدای زندگی داشته باشند.

سجادی، وزیر ورزش و جوانان افزود: تعریف سن جوان از ۱۸ تا ۳۵ سال است که جامعه هدف ما هستند. آمارهای مختلفی درباره تعداد این سنین داریم اما ما سعی می‌کنیم همه جامعه را جوان ببینیم. یکی از نمایندگان می‌گفت آمار نوجوانان را هم در جوانان حساب کنید و برای آن‌ها هم فکر کنید. بهتر این بود که سازمان جوانان و ورزش منفک بشود. اگر مراحل برنامه هفتم خوب پیش برود بخش جوانان دارای ساختار خاص خود می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان تاکیدکرد: خودم دوست دارم حوزه‌ام ورزش باشد. کار کردن با جوانان افتخار است اما بحث خود را دارد. همه فکر می‌کنند جوانان زیر اسم ورزش نادیده گرفته می‌شوند اما اینگونه نیست. ورزش کار خود را انجام می‌دهد. هیاهو و خبر دارد. تعداد مسابقات فراوان دارد و به همین دلیل دیده می‌شود. خیلی از کارهایی که برای جوانان انجام می‌شود باید لمس شود و مانند مسابقات رسانه‌ای نمی‌شود. چرا جوان نقش مفیدی در جامعه ندارد یا کار ندارد؟ به طور کلی مقوله متفاوتی با ورزش است.

سجادی گفت: یکی از بهترین اتفاقات در این زمینه فعالیت سمن‌ها است. طبق گزارشی که به من دادند ۳۷۰۰ سمن در حوزه جوانان با مجوز داریم. ۶۰۰ مورد اضافه شده و هنوز هم در حال اضافه شدن است. سمن‌ها پل ارتباطی ما هستند. گروهی که با ما کار می‌کنند با واقعیت جامع پیش می‌روند. یکی از حواشی مربوط به وزارت همان بحث مروجین ازدواج بودند. آقای متقی‌فر برای اینکه بدانند جوان‌ها جه می‌‌خواهند ساختمانی را در اختیار این افراد قرار دادند. فیلم‌های منتشر شد که وزارت دچار حواشی شد. فقط یک مکان برای جلسات دادند و ما تا هفته‌ها درگیر این بودیم که چرا وزارت این مکان‌ها داده شده است. وزارت ورزش باید بداند در جامعه چه می‌گذرد و جوان‌ها چه درخواستی دارد. یکی از ورزشکاران می‌گوید من فراموش کرده‌ام حجاب داشته باشم. نزد من آمد. با هم گفت و گو کردیم. برای اولین بار در ۱۰۰ سال آقای باخ تماس گرفت تا متوجه شود چه خبر شده و از این ورزشکار پاسخ گرفت به سراغ وزیر می‌روم. او به اتاق ما آمد و برای توماس باخ عکس فرستاد. باز هم من تا هفته‌ها پاسخ می‌دادم که چه اتفاقی افتاده است.

وی در مورد شرایط ورزش بانوان صحبت های خود را بدین ترتیب ادامه داد: ورزش بانوان در جایگاهی قابل افتخار است. از آقای رئیسی تشکر می‌کنم که برای اولین بار مراسم تجلیل از بانوان مدال‌آور با حضور رئیس جمهور برگزار شد. هرچند سال یک‌بار با حضور رئیس جمهور جوایز اهدا می‌شود. ما پس از ۴ سال این مراسم را برگزار کردیم. منابع پاداش‌ها به زودی به دستمان می‌رسد. تفاوت پاداش بین مردان و زنان نداریم. بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ جدول مربوط به پاداش‌ها بازنگری شد. به طور مثال صعود به اورست معادل مدال جهانی است. ضریب استفاده شده در سکه‌ها بودیم. در آخرین دوره ما مبلغ ۵ میلیون تومان به ازای هر واحد استفاده کردیم که طبق یک فرمول محاسبه و پاداش‌ها تقدیم می‌شود. به زودی این جوایز اهدا خواهد شد.

وزیر ورزش گفت: ۶۵ رویداد از این تعداد میزبانی بوده و ما این تعداد مسابقه را میزبانی کرده‌ایم. به طور مثال کسب سهمیه المپیک پاریس توسط خانم رستمیان که از این قبیل افتخارات را داشته‌ایم. در بازی‌های کشورهای اسلامی ۲۲ درصد مدال‌ها سهم بانوان بوده یا ۳۰ درصد از مدال کاروان ناشنوانایان ایران متعلق به زنان بوده است. کسب مقام نخست تکواندوی قهرمانی آسیا هم از افتخارات بوده است. رویکردمان این بوده که بانوان خودکفا شوند و اتفاقات توسط خودشان رقم بخورد. به همین دلیل در مسابقات بازنگری شد.

وی تاکیدکرد: از اواخر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۳۵ لیگ توسط بانوان برگزار شده است. ۲۷۷ داور ما قضاوت داشته‌اند در رویدادهای بین‌المللی و تعداد زیادی مسابقات هم توسط آن‌ها برگزار شده. ۴۸ ورزشکار و ۸ مربی لژیونر داشته‌ایم. این آمار سابقه نداشته است.

سجادی ادامه داد: از ما خواسته بودند خانم‌های والیبالیست ما در ترکیه لژیونر شوند تا حجاب در ترکیه ترویج شود. در ۸۷ کرسی بین‌المللی بانوان ما سهم دارند. در وزنه‌برداری و هندبال توفیقات زیادی داشته‌ایم. در شمشیربازی و کوراش هم به همین ترتیب. در توسعه فرهنگی بانوان طرح تجاری‌سازی لباس تخصصی بانوان را داریم که قسمت مهمی از آن انجام شده است. پوشش تیم ملی در رقابت‌های مختلف یک به یک تصویب شده. از کبدی گرفته تا فوتبال طراحی و تصویب شده است.

وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: باید به ظرفیت ورزش بانوان اضافه کنیم. بازی‌های آسیایی در پیش داریم و به زودی وارد اردها می‌شویم. به فوریت باید به سرپرستی فدراسیون‌های‌مان برسیم و به ثبات مدیریتی برسیم و یک سال و نیم حیاتی تا المپیک داریم.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار