دریچه صادراتی جدید برای قطعات خودروهای ایران

دریچه صادراتی جدید برای قطعات خودروهای ایران

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: مذاکراتی برای رفع موانع صادرات قطعات خودرو به سوریه در حال انجام است و به زودی مشکلات صادرات به این کشور بر طرف می‌شود.

طی یک هفته گذشته اخباری مربوط به ممنوعیت واردات خودرو به سوریه منتشر شد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت زیرا این کشور به عنوان یکی از مقاصد صادراتی برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«علیرضا پیمان پاک» رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه با تاکید بر اینکه سوریه به دلیل مشکلات ارزی محدودیت هایی وضع کرده است، تصریح کرد: این کشور به دنبال کاهش خروج ارز از این کشور، خواهان صادرات در مقابل واردات کالا است.

پیمان پاک با بیان اینکه «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت ، معدن و تجارت به سوریه سفر خواهد کرد، گفت: این نشست فقط برای حل موضوع خودرو نیست بلکه به دنبال رفع مشکلات ارزی و گمرکی صادرات نیز هستیم.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفت وگو با با بیان اینکه ممنوعیت صادرات برای خودروی ایرانی به این کشور صحت ندارد، خاطرنشان کرد: ردر سال‌های اخیر واردات خودرو از تمام کشورهای جهان به سوریه ممنوع بوده است.

«کیوان کاشفی» با بیان اینکه سوریه ضوابطی مختص به ایران در زمینه واردات خودرو صادر نکرده است، اظهار داشت: این کشور در راستای مشکلات ارزی و اقتصادی داخلی، ورود برخی از کالاها را ممنوع اعلام کرده است که خودرو یکی از این محصولات محسوب می شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در خصوص خودروهای ایرانی در سوریه، تصریح کرد: سایپا و ایران خودرو به عنوان دو شرکت خودروسازی ایرانی سایت تولیدی در این کشور دارند که به تجهیزات لازم برای تولید خودرو مجهز است.

وی با بیان اینکه این دو سایت در ایام جنگ در سوریه آسیب ندیده اند، خاطرنشان کرد: محصولات این دو شرکت در سال های اخیر در این کشور تولید و به فروش می رسید و تاکنون نیز مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

کاشفی تاکید کرد: در ماه‌های اخیر سوریه قانون جدیدی در زمینه واردات قطعات خودرو وضع کرده که بر اساس آن ورود لوازم یدکی ممنوع شده است و چون سایپا قطعات تولیدی خود را از ایران وارد و در سوریه برای تولید مورد استفاده قرار می داد در ماه های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه، در ماه های اخیر سایپا محصولات خود را با قطعات ذخیره تولید کرده است اما این روند تولید را کاهش و مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

وی در خصوص تولید محصولات ایران خودرو نیز گفت: در یکسال اخیر به دلیل برخی مشکلات در سهام این شرکت تولید با وقفه مواجه شده است که به زودی در راستای حل این موضوع نیز اقدام خواهد شد.

کاشفی خاطرنشان کرد: موضوع رفع ممنوعیت واردات قطعات خودرو برای سایپا به سوریه و حل مشکلات سهامداری ایران خودرو در دستور کار قرار دارد که با توجه به سفر وزیر صنعت به این کشور در آینده نزدیک، این مشکلات برطرف خواهد شد.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر