دیگر جوجه کباب هم نمی‌توان خورد! / قیمت نجومی غذا در رستوران ها

دیگر جوجه کباب هم نمی‌توان خورد! / قیمت نجومی غذا در رستوران ها

 تغییرات قیمت مواد غذایی در روزهای اخیر به سرعت تأثیر خود را روی منوی رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها و کترینگ‌ها نشان داده است.

رستوران‌ها پس از ۲سال فعالیت نصفه و نیمه، چند ماهی است که به شرایط عادی بازگشته‌اند و با تمام ظرفیت خود از مشتری‌ها پذیرایی می‌کنند اما در همین چند ماه، منوی آنها بارها و بارها تغییر کرده است. از نیمه دوم سال گذشته، افزایش قیمت برنج و گوشت قرمز، قیمت بسیاری از غذاهای ایرانی را در رستوران‌های سنتی بالا برد و قیمت فست فودها هم به‌دلیل مشکلات تهیه روغن و نوسان قیمت مرغ و فرآورده‌های گوشتی افزایش یافت.

به‌گفته فعالان این صنف، استقبال مردم از حضور در رستوران‌ها بعد از رفع محدودیت‌های کرونا هنوز به میزان سابق نرسیده که یکی از دلایل آن شرایط اقتصادی بخشی از مشتری‌ها عنوان می‌شود اما با این حال تعداد رستوران‌هایی که توانسته‌اند به‌رغم محدودیت‌ها و افزایش قیمت‌ها، مشتریان خود را حفظ کنند هم کم نیستند.

در خیابان‌ها و مناطقی از شهر تهران که پاتوق‌های خوراکی شناخته می‌شوند، هنوز هم غروب که می‌شود مشتری‌ها برای رزرو میز، پشت در رستوران صف می‌کشند و روی سکوها و در ماشین‌ها منتظر می‌مانند. در روزهای اخیر منوی رستوران‌ها، فست فودها و مراکز تهیه غذا از اعلام قیمت جدید مواد غذایی با شوک مواجه شد. نگاهی به قیمت‌های جدید این مراکز نشان می‌دهد که دست‌کم ۳۰درصد به قیمت تمام اقلام عرضه شده، افزوده شده است.

صاحب یکی از فست‌فودی‌های منطقه بلوار فردوس در غرب تهران از تغییرات بالای صد درصدی هزینه‌ها و افزایش ۳۰درصدی قیمت‌ غذاهای عرضه شده می‌گوید و معتقد است؛ نرخ‌های تعیین شده به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌ها نیست. در منوی این رستوران قیمت هر پرس ۴تکه ای مرغ سوخاری از۷۰هزار تومان به تازگی به ۹۱هزار تومان تغییر یافته و انواع برگرها هم به‌دلیل افزایش قیمت نان باگت و مواد گوشتی، همین میزان افزایش قیمت داشته‌اند.

تغییرات قیمت حتی سالادهای بدون پروتئین و سیب زمینی سرخ شده را هم شامل شده؛ زیرا هزینه تهیه انواع سس و همچنین قیمت روغن تا ۳برابر افزایش همراه بوده است. میانگین قیمت در منوی این واحد صنفی ۹۰هزار تومان است و ارزان‌ترین آیتم عرضه شده سیب زمینی بدون پنیر با قیمت ۳۵هزار تومان است.

صاحب این رستوران وضعیت فروش خود را به‌رغم تغییرات اعمال شده، به‌نسبت خوب عنوان می‌کند و معتقد است: بعد از تغییرات قیمت مواداولیه، با توجه به موجودی مواد خریداری شده با نرخ قدیم، قیمت‌ها را ۳۰درصد بالا برده‌ایم و اگر هزینه‌ها افزایش یابد ناچاریم برای تامین حقوق پرسنل باز هم افزایش قیمت داشته باشیم اما معتقدم مردم به‌زودی به قیمت‌های جدید عادت می‌کنند.

در رستوران‌هایی که غذاهای سنتی ایرانی و اروپایی را بر پایه گوشت عرضه می‌کنند، قیمت‌ها بسیار بالاتر از فست فودی‌هاست. در یکی از این رستوران‌ها افزایش قیمت استیک در روزهای اخیر ۷۰هزار تومان بوده و بشقاب استیک از ۲۶۰هزار به ۳۳۰هزار تومان رسیده است. سالاد سزار هم از ۱۲۳هزار به ۱۶۳هزار تومان رسیده است. کباب برگ از ۲۴۳هزار به ۲۷۳هزار تومان رسیده و در دیگر اقلام هم به همین میزان افزایش دیده می‌شود.

با این حال گردانندگان این نوع رستوران‌ها تأکید دارند نرخ‌های درج شده در منو، کف قیمتی است که می‌توان با توجه به هزینه‌ تهیه مواداولیه برای غذاها تعیین کرد و بعد از افزایش قیمت‌های اخیر نیز با کم کردن از سود تلاش شده مشتری‌های رستوران حفظ شوند. در منوی این رستوران تنها غذای بدون تغییر قیمت، بشقاب سبزیجات است و حتی سالادهای عرضه شده هم به‌دلیل کاربرد نان، مرغ و تخم مرغ در تهیه آنها یا سس‌شان، افزایش قیمتی دست‌کم ۱۵هزار تومانی داشته‌اند. اغلب صاحبان رستوران‌ها، حفظ توان رقابت را دلیل کم کردن از سود عنوان می‌کند و معتقدند با توجه به فراوانی رستوران و مراکز رقیب در منطقه، اگر از کیفیت غذاهای عرضه شده کم شود و یا قیمت‌ها بیش از این بالا برود، حفظ مشتری‌ امکان‌پذیر نیست.

خبرنگار می‌نویسد: در رستورانی که تنها غذاهای سنتی ایرانی عرضه می‌شود، تغییرات کلی قیمت در منو بین ۲۰تا ۴۰درصد بوده است. قیمت پلو خورش‌های ایرانی ۳۰درصد، قیمت انواع کباب مرغ و گوشت ۴۰درصد و قیمت سالادها ۲۰درصد بالا رفته است.

صاحب رستوران معتقد است: اگر قرار بود سود قبل را ببریم باید حداقل ۶۰درصد قیمت‌ها را بالا می‌بردیم اما با توجه به کشش منطقه تغییرات بیش از این، رستوران را از مشتری خالی می‌کرد. در منوی جدید این رستوران پلو خورش قیمه بادمجان ۸۸هزارتومان، پلو خورش قورمه سبزی ۸۰هزارتومان، جوجه کباب ۱۰۵هزار تومان و کباب سلطانی ۱۸۳هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

ارزان‌ترین غذای این رستوران کشک بادمجان است که ۴۰هزار تومان قیمت خورده است.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
منبع: همشهری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار