راه های افزایش مقیاس پذیری بیت کوین

راه های افزایش مقیاس پذیری بیت کوین

بهبودهای کارآمد در شبکه بلاکچین بیت‌کوین به منظور اطمینان از دسترسی میلیارد‌ها کاربر ارزهای دیجیتال به این شبکه، قابل توجه است.

بهبودهای کارآمد در شبکه بلاکچین بیت‌کوین به منظور اطمینان از دسترسی میلیارد‌ها کاربر ارزهای دیجیتال به این شبکه، قابل توجه است. از این رو ایجاد لایه‌های جدید بر روی بلاکچین بیت‌کوین ارتقای خوبی است، زیرا در آینده، این لایه‌ها هزینه انجام تراکنش‌های این پروتکل را سریع‌تر، ارزان‌تر و مقیاس‌ پذیرتر می‌کنند.

مقیاس پذیری بیت‌کوین به سرعت تراکنش‌ها نیز اشاره دارد. بنابراین مقیاس ‌پذیری ظرفیت شبکه را تعیین می‌کند، از جمله؛ تعداد گره‌های روی سیستم، تعداد تراکنش‌هایی که شبکه می‌تواند پردازش کند و اینکه شبکه بیت‌کوین با چه سرعتی می‌تواند، تراکنش‌ها را پردازش کند. در حال حاضر، این ارز دیجیتالی از فناوری بلاکچین برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند، به طوری که بلاکچین آن تنها هفت تا ده تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند. سرعت تراکنش نسبت به جمعیت انبوه افرادی که از این دارایی دیجیتال استفاده می‌کنند، کند است.

از سوی دیگر، اتریوم می‌تواند نزدیک به بیست تراکنش در ثانیه را انجام دهد که در مقایسه با این بیت‌کوین بسیار سریع است. علاوه بر این، چندین صرافی رمزنگاری برای کمک به مردم برای خرید و فروش بیت‌کوین پدید آمده‌اند. مقیاس پذیری این ارز دیجیتال می‌تواند به دو صورت اصلی اتفاق بیفتد. یکی، توسعه‌دهندگان می‌توانند شبکه بلاکچین را ارتقا دهند تا حجم نسبتاً زیادی از تراکنش‌ها را امکان پذیر کند. ثانیاً، آنها می‌توانند شبکه‌های بیشتری ایجاد کنند که عموماً به عنوان لایه‌ها شناخته می‌شوند تا امکان انتقال این ارز دیجیتال بدون استفاده از بلاکچین را فراهم کنند.

ماینرها هر ده دقیقه یکبار بلاک‌های بیت‌کوین جدید تولید می‌کنند و هر بلاک می‌تواند شامل تعداد محدودی تراکنش باشد. بلاکچین بیت‌کوین هفت تا ده تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند و بلاکچین تمام داده‌های تراکنش را برای این ارز مجازی از زمان ایجاد آن ثبت می‌کند. با این حال، اندازه محدودیت در هر بلاک تغییر کرده است. در سال ۲۰۱۰، ساتوشی ناکاموتو، این خالق ارز مجازی، پروتکلی را ایجاد کرد که به موجب آن هیچ بلاکی نمی‌تواند بیش از ۱ مگابایت اندازه داشته باشد. با این وجود، در سال ۲۰۱۷، محدودیت ۱ مگابایتی با ارتقاء سِگویت (SegWit upgrade) تغییر کرد که این محدودیت را به ۴ مگابایت افزایش داد. اما بسیاری از بلاک‌های بیت‌کوین به محدودیت ۴ مگابایتی نمی‌رسند، بلکه اکثراً فقط در اندازه ۱.۳ مگابایت باقی می‌مانند.

طراح شبکه بلاکچین بیت‌کوین، این محدودیت‌های تعیین شده ۱ مگابایتی و ۱.۳ مگابایتی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد اندازه بلاکچین تعیین کرده است تا در مرور زمان تغییر نکند. در نتیجه، تلاش‌ها بر روی این شبکه بلاکچین رمزارز بر کاهش داده‌های مورد نیاز برای تکمیل تراکنش‌های آن متمرکز شده است. به عنوان مثال، ارتقاء تپ روت (Taproot) بسیار عالی است، زیرا تضمین می‌کند که تراکنش‌ها فضای کمتری را در یک بلاک بیت‌کوین اشغال می‌کنند.

بهبودهای کارآمد در شبکه بلاکچین بیت‌کوین به منظور اطمینان از دسترسی میلیارد‌ها کاربر ارزهای دیجیتال به شبکه آن، قابل توجه است. بنابراین، روش‌های اضافی که به استفاده از لایه‌ها معروف هستند، نقل و انتقالات این مجموعه مجازی بدون استفاده از بلاکچین اصلی ارز را نیز تسهیل می‌کنند. به عبارت دیگر، یک لایه شبکه‌ای، جدای از بلاکچین بیت‌کوین است که به کاربران اجازه می‌دهد از این رمزارز استفاده کنند. در پایان، لایه‌ها به تراکنش‌های بلاکچین بیت‌کوین اجازه می‌دهند تا تعداد زیادی از نقل و انتقلات را به صورت بسته‌ای یا ترکیبی انجام دهند و تسویه کنند.

علاوه بر این، لایه‌ها به بلاکچین متصل می‌شوند. با این حال، آنها هر تراکنش را در لحظه به استفاده از بلاکچین نمی‌رسانند. در نتیجه، لایه‌ها تسویه فوری بیشتری را امکان پذیر می‌کنند و در هزینه‌های تراکنش صرفه جویی می‌کنند.

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه لایتنینگ بر روی فناوری بلاکچین بیت‌کوین اجرا می‌شود و تراکنش‌های سریع تر و کم هزینه تر را امکان پذیر می‌کند. در حالت عادی انجام یک تراکنش به طور کامل بر روی بلاکچین بیت‌کوین، نزدیک به بیست تا چهل دقیقه طول می‌کشد. اما شبکه لایتنینگ تراکنش‌ها را به صورت مجازی با کسری از هزینه در شبکه کانال‌های پرداخت خود انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، شبکه لایتنینگ امکان تراکنش‌های فوری، سریع و کم هزینه را فراهم آورده است.

کلام آخر

به طور کلی، بلاکچین بیت‌کوین مشکل مقیاس پذیری را دارد که استفاده از آن را به عنوان یک راه‌حل پرداخت جهانی محدود می‌کند. با این حال، ایجاد لایه‌های جدید ارتقای خوبی است، زیرا در آینده، این لایه‌ها هزینه انجام تراکنش‌های این پروتکل را سریع‌تر، ارزان‌تر و قابل مدیریت‌تر می‌کنند. در نتیجه، کاربران این دارایی دیجیتال برای انجام تراکنش‌های آن با استفاده از بلاکچین، هزینه تراکنش بالایی نخواهند پرداخت و شبکه مقیاس پذیر‌تر خواهد شد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر