رکود اقتصادی در اروپا چقدر جدی است

رکود اقتصادی در اروپا چقدر جدی است

کشورهای منطقه یورو به دلیل افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و کاهش شدید عرضه برق، به احتمال ۸۰ درصد در ۱۲ ماه آینده دچار رکود اقتصادی خواهند شد.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ که روز دوشنبه منتشر شد، کشورهای منطقه یورو به دلیل افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و کاهش شدید عرضه برق، به احتمال ۸۰ درصد در ۱۲ ماه آینده دچار رکود اقتصادی خواهند شد.

این وضعیت به ناچار با آخرین اقدام روسیه برای توقف عرضه گاز در حال بدتر شدن است. در ماه اوت، خط لوله نورد استریم ۱ به دلیل مشکلات فنی در نتیجه تحریم ها برای مدت نامحدودی تعطیل شد.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد بلوک اتحادیه اروپا، یکی از کشورهایی است که در معرض کاهش عرضه گاز قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سه‌ماهه جاری اقتصاد این کشور کوچک‌تر شود.

این شبکه خبری گزارش داد که این پیش بینی که نسبت به رقم ۶۰ درصد در نظرسنجی قبلی افزایش نشان می‌دهد، خطر رکود در منطقه تک ارزی یورو را در بالاترین سطح خود از ژوئیه ۲۰۲۰ قرار می‌دهد.

گاز روسیه اکنون با کسری از حجم سابق خود از طریق یک خط ترانزیتی باقیمانده از اوکراین و خط لوله ترک استریم از طریق ترکیه به این منطقه جریان دارد.

به گفته تحلیلگران، نرخ تورم بی سابقه و سایر تنگناهای عرضه در سراسر منطقه پولی یورو همچنان باعث کاهش رشد می‌شود و پیش بینی می‌شود که تورم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به ۹.۶ درصد برسد.

به گفته اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، نرخ تورم به هدف بانک مرکزی اروپا مبنی بر ۲ درصد تا سال ۲۰۲۴ نخواهد رسید.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر