زیر سوال بردن شرکت اپل توسط یک ایرانی موفق

زیر سوال بردن شرکت اپل توسط یک ایرانی موفق

جو کیانی که در ۹ سالگی با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد، اکنون شرکتی چند میلیارد دلاری در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی دارد، شرکتی که در پی به‌چالش‌کشیدن اپل در بازار ساعت‌های هوشمند است.

جو کیانی، متولد شهر شیراز، با بنیان‌گذاری شرکت مسیمو (Masimo) در آمریکا توانست به رؤیای خود رنگ حقیقت ببخشد. مسیمو که کیانی را به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره می‌بیند، به‌عنوان یکی از برترین سازندگان دستگاه‌های پالس اکسی‌متر (اکسیژن‌سنج خون) در دنیا تجارت پرسودی برای خود رقم زده است. امروزه بیمارستان‌ها برای اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن در خون بیماران، از پالس اکسی‌متر استفاده می‌کنند و پروب این دستگاه را روی انگشت قرار می‌دهند. در ادامه این مقاله که به تلاش زومیت گردآوری شده است آمده:

مسیمو، جو کیانی را که در کودکی و در فقر از ایران به آمریکا مهاجرت کرد، به فردی ثروتمند تبدیل کرد. رتبه‌بندی فوربز نشان می‌دهد جو کیانی امروزه یکی از میلیاردرهای صنعت پزشکی است. کیانی که مهندس برق است می‌گوید دستگاه‌هایی که شخصا طراحی کرده عملکردی عالی دارند و سهم این دستگاه‌ها در بازار پالس اکسی‌متر بیمارستان‌های آمریکا کمی بیشتر از رقیب اصلی مسیمو یعنی نلکور (Nellcor) است.

جو کیانی سپس تصمیم گرفت رؤیاهایش را پیچیده‌تر کند. پس از بسته شدن بازار در ۱۵ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۲۶ بهمن ۱۴۰۰)، مسیمو در بیانیه‌ای اعلام کرد که با پرداخت بیش از یک میلیارد دلار شرکت سَوند یونایتد (Sound United) را تصاحب می‌کند. سوند یونایتد همان‌طورکه از نامش پیدا است اسپیکر و هدفون می‌فروشد و روی بازار محصولات صوتی تمرکز دارد. برندهایی مثل Marantz و Denon و Bowers & Wilkins و Boston Acoustics زیرشاخه‌ی سوند یونایتد هستند. یک روز پس از انتشار بیانیه‌ی مسیمو، سهام این شرکت ۳۷ درصد افت کرد و ارزش بازار یک‌شبه پنج میلیارد دلار پایین آمد.

با افت شدید ارزش بازار، جو کیانی شوکه شد: «فکر می‌کردیم سرمایه‌گذاران از تصمیم ما استقبال کنند و با در نظر گرفتن سابقه‌مان، مطمئن باشند که گند نمی‌زنیم.» جو کیانی که تصویرش بر جلد مجله‌ی معتبر فوربز قرار گرفته، در مصاحبه با این رسانه درحالی‌که به کاناپه‌ی خود در دفتر بسیار مرتبش تکیه داده بود، اضافه کرد: «می‌دانی یکی از آن‌ها که سهام‌داری بزرگ و عصبانی بود به من چه گفت؟ او گفت که سوند یونایتد را پس بده، این شرکت را نخر.»

تصاحب سوند یونایتد به‌شکل فوری باعث می‌شد شرکت تحت مدیریت جو کیانی سود کمتری نسبت‌به قبل کسب کند. حاشیه‌ی سود ناخالص کسب‌و‌کار تجهیزات پزشکی شرکت مسیمو به عدد تحسین‌برانگیز ۶۵٫۸ درصد می‌رسید. در کالاهای مصرفی حوزه‌ی لوازم الکترونیکی نظیر هدفون، حاشیه‌ی سود ۲۰ درصدی معمول‌تر است.

کیانی اعتقاد دارد که مردم از هدفون‌های سوند یونایتد نه‌تنها برای پخش موسیقی و تقویت قدرت شنوایی بلکه برای نظارت روی شرایط حیاتی‌ بدن نظیر سرعت نبض و سطح اشباع اکسیژن خون استفاده خواهند کرد. البته جو کیانی تنها کسی نیست که چنین رؤیایی را در سر می‌پروراند. شرکت گارمین که یکی از سرشناس‌ترین فعالان بازار گجت‌های پوشیدنی به‌حساب می‌آید، امروزه ساعت‌هایی می‌فروشد که توانایی نظارت روی ضربان قلب، تخمین سطح اکسیژن خون و اندازه‌گیری میزان آب بدن را دارند.

اپل سال‌ها است در ساعت‌های هوشمندش قابلیت‌هایی با تمرکز بر سلامتی بدن ارائه می‌دهد. نسل جدید اپل واچ پیشرفته‌تر از همیشه شده است و می‌تواند ضربان قلب بیش از حد بالا یا پایین و حتی آریتمی قلبی را تشخیص دهد. سونی ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد وارد بازار تولید سمعک شود. تنها تفاوت واقعی مسیمو با رقبای نام‌برده این است که اپل و گارمین و سایر شرکت‌ها همگی بازیگرانی چند ملیتی و عظیم با دهه‌ها تجربه در فضای محصولات مصرفی هستند.

کیانی تا جایی که توانست در تمامی کلاس‌های پروفسور فرد هریس (متخصص حوزه‌ی پردازش سیگنال) شرکت کرد و در سال ۱۹۸۷ میلادی (۱۳۶۶-۱۳۶۵ شمسی) با مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد.

جو کیانی در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی (حدودا اواخر دهه‌ی ۶۰ شمسی) درحالی‌که به‌عنوان مهندس در شرکت انتم الکترونیکس (توزیع‌کننده‌ی قطعات نیمه‌هادی) فعالیت می‌کرد، شغل دوم برای خود در نظر گرفت و مشغول طراحی یک پالس اکسی‌متر ارزان ۱۰۰ دلاری برای یک استارتاپ شد. کیانی پس از کار با پالس اکسی‌متر متوجه شد این دستگاه‌ها در اغلب مواقع هشدار کاذب می‌دهند. این هشدارهای کاذب معمولاً به هنگامی که بیمار به‌صورت تصادفی انگشت خود را تکان می‌داد، دیده می‌شد.

جو کیانی به‌شدت تمایل داد که به رقابت با رقبای بسیار بزرگ‌تری برود. او در سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸-۱۳۷۷ شمسی) مدعی شد که نلکور پتنت‌های مسیمو را نقض کرده و به همین دلیل از این شرکت شکایت کرد (نلکور در آن زمان تحت مالکیت شرکت تایکو بود). ۱۰ سال بعد، کیانی شکایت مشابهی علیه رویال فیلیپس مطرح کرد. نلکور در سال ۲۰۰۶ شروع‌به پرداخت خسارت و جریمه به مسیمو کرد و در نهایت نزدیک‌به ۸۰۰ میلیون دلار پول به شرکت تحت مدیریت جو کیانی داد. رویال فیلیپس نیز در سال ۲۰۱۶ مجبور شد ۳۰۰ میلیون دلار پول به مسیمو پرداخت کند. مسیمو همچنین در سال ۲۰۰۲ شکایت دیگری با محوریت قوانین ضد انحصار علیه نلکور ثبت کرد و در آن پرونده توانست خسارت ۴۵ میلیون دلاری دریافت کند.

مسیمو اکنون در پی گرفتن خسارت از اپل است. جو کیانی می‌گوید اپل نه‌تنها پتنت‌های مسیمو را نقض کرده بلکه اسرار تجاری این شرکت را به سرقت برده است. مدت کوتاهی پس از عرضه‌ی اولین پالس اکسی‌متر سازگار با گوشی شرکت مسیمو در سال ۲۰۱۳، اپل با این شرکت تماس گرفت تا درباره‌ی همکاری احتمالی مذاکره کند. کیانی به مقر اصلی اپل مراجعه و در آنجا جلسه‌ای برگزار کرد، اما جلسه نتیجه‌ی خاصی در پی نداشت. در همان سال مدیر ارشد پزشکی مسیمو به اپل ملحق شد و به‌دنبال آن در سال ۲۰۱۴ مدیر ارشد فناوری یکی از شرکت‌های اسپین‌آف مسیمو نیز به اپل پیوست. کیانی می‌گوید اپل چند پتنت ثبت کرده که مبتنی‌بر فناوری توسعه‌داده‌شده توسط او هستند. مسیمو در سال ۲۰۲۰ از اپل شکایت کرد. قرار است سال آینده این پرونده به دادگاه کشیده شود.

جو کیانی می‌گوید: «به عقیده‌ی من در دنیای مصرف‌کننده‌ها، فناوریِ بهتر برنده می‌شود. معتقدم هرچه یک سازمان به هدفش متعهدتر باشد، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد. من به این حوزه متعهدم.» البته اپل و گارمین نیز تعهد زیادی به این بازار پرتلاطم دارند.

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار