سورپرایزهای دولت در طرح واردات خودرو

سورپرایزهای دولت در طرح واردات خودرو

بالاخره بعد از گمانه زنی های متعدد وزیر صمت از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. البته رضا فاطمی امین به بیان کلیاتی درباره طرح واردات خودرو اکتفا کرده و وعده داده جزئیات و آیین نامه اجرایی ورود خودرو به کشور به زودی اطلاع رسانی می شود.

اما بیان نکاتی چند در ارتباط با طرح واردات خودرو توسط فاطمی امین نشانی دهد طرح وارداتی دولت برای خودرو می تواند حاوی سوپرایزهایی باشد.

فاطمی امین در خلال صحبت های خود به پنج روش برای ورود خودرو به کشور اشاره کرده این در حالیست که پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور تنها یک مسیر برای ورود خودرو به کشور وجود داشت. البته این گمانه مطرح است که دولت در طرح وارداتی خود نیم نگاهی به مسیر ورود خودرویی مجلس نیز داشته است. چندی پیش بعد از کش و قوس های فراوان در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام به کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که محل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان بود، رای داد. نمایندگان به دنبال این بودند تا با گره زدن واردات به صادرات خودرو دغدغه ها برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو رفع کنند. به نظر می رسد دولت در طرح وارداتی خود تلاش کرده تا زحمت های نمایندگان نیز به نوعی دیده شود. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند چنانچه مجلس بر برنامه خود برای واردات خودرو اصرار داشته باشد و واردات در ازای صادرات تبدیل به قانون شود، آنگاه دولت مجبور است به هر نحو ممکن تنها از مسیر یاد شده نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و مسیر دیگری نمی توان برای آن متصور بود. اما اینکه در کنار مسیر معمول برای واردات و طرح وارداتی مجلس، سه مسیر دیگر دولت چه می تواند باشد باید منتظر باشیم تا جزئیات طرح وارداتی دولت مشخص شود.

همچنین فاطمی امین درباره انتقال فنآوری از مسیر واردات خودرو برای بهبود کیفیت صنعت خودرو سخن گفته به نظر می رسد دولت برنامه هایی برای واردات خودرو توسط شرکت های خودروساز نیز در سر می پروراند و احتمال دارد دست خودروسازان را برای واردات خودرو باز بگذارد.

اما اینکه در شرایط تحریمی چگونه قرار است از مسیر واردات کیفیت صنعت خودرو ارتقا یابد مشخص نیست پیش تر خودروسازان ابتدا تعدادی خودرو وارد می کردند و به تدریج با همکاری شریک خارجی نسیت به داخلی سازی برخی قطعات اقدام می کردند اما این مسیر در حال حاضر مسدود است. البته شاید دولت نیم نگاهی به توسعه خودروسازی از مسیر همکاری با برخی شرکای چینی که در دوران تحریم هم با خودروسازان داخلی کار می کنند، داشته باشد.

بحث تولید خودروهای اقتصادی چندیست که تبدیل به کلید واژه سیاست گذار خودرویی شده است حال این واژه به واردات خودرو نیز سرایت کرده و وزیر صمت می گوید دولت به دنبال واردات خودروی اقتصادی است. دولت دلیل این اقدام را تامین خودرو برای اقشار کم درآمد عنوان کرده است. اما در این مسیر یک چالش جدی وجود دارد و آن بحث پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی است. البته دولت می تواند با استفاده از ابزار تعرفه به گونه ای عمل کند تا علاوه بر واردات خودروهایی که توان پاس کردن استانداردها را دارند، قیمت این خودروها به صورتی باشد که بخش بیشتری از متقاضیان امکان بهره مندی از آنها را داشته باشند.

به اعتقاد فاطمی امین در سال های گذشته که واردات خودرو آزاد بود تنها به واردات خودروهای لوکس و تجملی توجه شده است البته نباید فراموش کرد که علاوه بر چالش پاس کردن بخش قابل توجهی از خودروهایی که وارد شدند کف قیمتی را در بازارهای بین المللی دارا هستند اما افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو طی حدود چهار گذشته سبب شده تا قیمت این خودروها رکوردهای جدیدی را در بازار داخلی ثبت کردند. بنابراین به این دلایل خودروهای معمولی بازارهای بین المللی لقب خودروهای لاکچری را در بازار ایران به خود اختصاص دهند.

حال باید منتظر ماند دید بالاخره واردات خودرو با چه کیفیتی از سرگرفته می شود.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر