سکه از خر شیطان پایین آمد

سکه از خر شیطان پایین آمد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه بازار سکه و طلا طی هفته اخیر همپای نرخ ارز روندی صعودی داشت، از افزایش ۲.۲ میلیون تومان هر قطعه سکه و حدودا ۱۰۰ هزار تومانی هر گرم طلا در این هفته خبر داد که بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها در عرض یک هفته، به شمار می‌رود؛ گفت: اما با این وجود پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی در روز گذشته، قیمت‌ها کمی از اوج فاصله گرفته و اندک کاهش را تجربه کرده‌اند.

نادر بذرافشان ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: با توجه به اینکه طی یک هفته اخیر نیز بازار ارز در داخل همچنان روندی صعودی خود را دنبال کرده است، این افزایش قیمت نرخ ارز بی‌تاثیر بر بازار سکه و طلا نبوده است و این بازار را هم با افزایش همراه کرده است؛ بگونه‌ای که در این هفته هر قطعه سکه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: این در حالیست که قیمت طلا در بازار جهانی که یکی از دو پارامتر اصلی تاثیرگذار بر قیمت سکه و طلا در بازار داخل است، در این هفته به‌سبب تعطیلی بازارهای جهانی (سال نو میلادی) تغییرات چندانی نداشته است؛ از زمانی که بازارهای جهانی تعطیل شد، تنها حدود پنج تا هفت دلار افزایش قیمت اونس جهانی شکل گرفت و قیمت جدیدی نداشتیم. در حقیقت علت اصلی افزایش قیمت سکه و طلا متاثر از رشد نرخ ارز بوده است.

امیدواریم با رویکردها و سیاست‌های جدید که احتمالا با تغییر رئیس کل بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، کنترل روند نرخ ارز و کاهش آن در بازارهای داخلی شکل گیرد؛ در اینصورت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم متعادل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از اواسط هفته با توجه به افزایش نرخ ارز، روند تقاضا در بازارهای داخلی اندکی بیشتر شد و بازار سکه و طلا بازار التهاب پیدا کرد و روند افزایشی تا پایان هفته ادامه‌دار شد. طی ماه‌های اخیر تغییرات به‌نسبت قابل توجهی در رابطه با قیمت سکه و طلا داشتیم اما با تغییر و تحولی که روز گذشته در بانک مرکزی رخ داد و رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، امیدواریم که با رویکردها و سیاست‌های جدید که احتمالا با تغییر رئیس کل بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، کنترل روند نرخ ارز و کاهش آن در بازارهای داخلی شکل گیرد؛ طبیعتا در اینصورت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم متعادل خواهد شد.

این مقام صنفی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تغییرات صورت گرفته در بانک مرکزی و تغییر رویکردها، روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا طی ‌هفته‌های پیش‌رو روند ثبات و کاهش قیمت‌ها را شاهد باشیم و سیاست‌های جدید بانک مرکزی نقش مهمی را در کاهش و ثبات نرخ ارز را داشته باشم و به‌تبع در بازار سکه و طلا تاثیر خود را بگذارد و شاهد روند کاهش قیمت ارز، سکه و طلا باشیم.

بذرافشان تاکید کرد: نکته اصلی افزایش نرخ ارز بوده است که تاثر خود را بر قیمت سکه و طلا داشته است. اما بخشی دیگر از آن به تقاضا و بخشی دیگر هم که می‌توانست افزایش قیمت‌ها را طی ماه‌های اخیر کنترل کند، بحث عرضه بوده است. بانک مرکزی با افزایش عرضه سکه، می‌توانست نقش مهمی را در کنترل و ثبات قیمت‌ها و کاهش حباب سکه که بسیار شده است را داشته باشیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییر قیمت سکه و طلا در بازار واخرین قیمت‌ها ثبت شده در پایان هفته برای انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا، گفت: همانطور که اشاره شد، سکه در روز گذشته (پنجشنبه) که تا حدودا ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم پیش رفته بود، از بعداز ظهر روز گذشته (پنجشنبه) با اعلام خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی، در قیمت‌ها کمی کاهش نسبت به اوج‌ها قیمت‌ها دیده شد و آخرین قیمت ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را ثبت کرد (۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت سکه از بعد از ظهر دیروز). هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز که تا هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم پیش رفته بود، ۱۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۳۰ هزار تومان نسبت به اوج خود، عقب‌نشینی کردند.

وی افزود: اما در مجموع طی یک هفته اخیر، روند قیمت‌ انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا، رروندی افزایشی برآورد می‌شود. هر قطعه سکه تمام طرح جدید با دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته به ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام قدیم با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به به ابتدای هفته ۲۱ میلیون تومان در پایان هفته رسیده‌اند. نیم سکه با دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در آخرین معاملات هفته ۱۳ میلیون تومان و ربع سکه با ۹۰۰ هزار تومان افزایش، ۱۰ میلیون تومان قیمت داشته‌ است. سکه‌های گرمی نیز در پایان هفته چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده که نسبت به ابتدای هفته ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

بذرافشان ادامه داد: هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۵۰ هزار تومان افزایش در طول این هفته در آخرین معاملات روز گذشته هشت میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۳۴ هزار تومان دادوستد شده که نسبت به ابتدای هفته ۱۰۰ هزار تومان افزایش بها را نشان می‌دهد.

این مقام صنفی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: حباب سکه در حال حاضر در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر