شیوع کرونای شتری در قطر

شیوع کرونای شتری در قطر

دانشمندان هشدار داده اند که مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر به طور اجتناب ناپذیری خطرات بالقوه بیماری های عفونی را به همراه دارد. در این میان خطر شیوع ویروس کرونای شتری وجود دارد.

برگزاری بازی های جام جهانی قطر منجر به حضور تعداد زیادی تماشاچی از سراسر جهان شده است و این موضوع خطر شیوع بیماری های مختلفی را در پی دارد که در راس آن کرونا آبله میمونی و سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس قرار دارد.

بر اساس گزارش های رسمی، بین ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲، حدود یک و نیم میلیون بازدید کننده از تمام قاره ها برای تماشای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در یکی از بزرگترین رویدادهای بین المللی به قطر هجوم آورده و به تماشای بزرگترین رویداد فوتبالی جهان می نشینند.

به طور کلی تجمعات گسترده ای مانند این رویداد همیشه نوعی خطر ابتلا به بیماری های عفونی را به همراه دارد، اما محققان در یک مطالعه جدید استدلال می کنند که با توجه به بحران های بهداشتی مداوم در جهان، این تهدید به طور خاص در سال جاری زیاد است.

همراه با هشدارهای مربوط به کووید-۱۹ و آبله میمونی، سه پژوهشگر همچنین تهدید مرس و کرونای شتری را که طرفداران باید در قطر از آن آگاه باشند، برجسته می‌کنند. گزارش اخیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری همچنین هشدار داد که تهدیدات بالقوه شیوع بیماری های عفونی در طول مسابقات جام جهانی قطر وجود دارد.

بیماری مرس یا کرونای شتری دقیقا مانند ویروس کرونا بوده و اعتقاد پژوهشگران بر این است که این ویروس نیز از خفاش ها منشأ گرفته است، اما شتر عامل اصلی سرایت و این بیماری محسوب می شود. علائم کرونای شتری مشابه کرونا بوده و شامل تب، سرفه و تنگی نفس است.

مرس اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد و از آن زمان تاکنون ۲۶۰۰ مورد با ۹۳۵ مرگ مرتبط با آن در ۲۷ کشور مختلف ثبت شده است. در این میان بیشتر موارد در عربستان سعودی با ۲۱۹۳ مورد گزارش شده و ۸۵۴ مورد مرگ نیز در این کشور بوده و پس از آن سایر کشورهای خاورمیانه از جمله قطر قرار دارند.

گفتنی است قطر با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در مجموع ۲۸ مورد ابتلا به مرس را مشاهده کرده که سه مورد آن در سال ۲۰۲۲ رخ داده است.

محققان توصیه می کنند افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته ودر معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند، باید از این خطر آگاه بوده و سعی کنند از تماس با شتر اجتناب کنند. علاوه بر این به همه مسافران قطر توصیه می ‌شود از تماس با شترها، نوشیدن شیر خام شتر تماس با ادرار شتر، یا خوردن گوشتی که به ‌درستی پخته نشده است، خودداری کنند.

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار