برای آسیایی ها در جام جهانی ۲۰۲۲

غرب تا شرق قاره ی کهن؛ خداحافظ جام جهانی

غرب تا شرق قاره ی کهن؛ خداحافظ جام جهانی

جام جهانی ۲۰۲۲ که این بار به میزبانی یک کشور آسیایی برگزار شد با تمام تیم های قاره ی کهن خداحافظی کرد تا حکایت تیم های آسیایی در این جام همین جا، تنها دو گام مانده به فینال پایان یابد.

نسیم شیرازی - ایران، استرالیا، قطر، عربستان، کره جنوبی و ژاپن ۶ تیم حاضر در جام جهانی زودتر از آنچه که فکرش را کنند چمدان شان را برای بازگشت به خانه بستند. قطر در حالی میزبان جام جهانی شد که سریع ترین میزبان حذف شده در تاریخ جام های جهانی هم لقب گرفت، آن ها بدون هیچ امتیازی مقابل تیم های اکوادور، سنگال و هلند تسلیم شدند تا به عنوان چهارمین تیم جدول گروه A به کار خود پایان دهند و راهی خانه های شان شوند. ایرانی ها هم که این بار برای صعود از گروه خود به کشور همسایه سفر کرده بودند بعد از باخت مقابل امریکا کوله های شان را برای برگشت بستند.

شاید این اتفاق برای ایران همان روزی که ۶ گل از انگلیس دریافت کرد رخ داد و حتی برد ۲ بر صفرش مقابل ولز هم نتوانست باعث شود تا آن ها برابر «یانکی ها» پیروز و اولین صعودشان از مرحله گروهی را جشن بگیرند، بنابراین «یوزها» در گروه B بدون نمایش تاثیرگذاری از دور رقابت ها کنار رفتند. عربستانی ها در گروه C شروع خیره کننده ای داشتند، پیروزی برابر آرژانتین نگاه ها را به سمت این کشور غرب آسیایی برد ولی «شاهین های سبز» در دو بازی بعد خود مقابل تیم های مکزیک و لهستان حرفی برای گفتن نداشتند و با همان خوشحالی پیروزی بر آرژانتین به کشورشان برگشتند.

اما سه تیم دیگر آسیایی عملکرد بهتری در این جام داشتند، استرالیا، ژاپن و کره ی جنوبی از گروه خود بالا آمدند، استرالیا در گروه D به همراه فرانسوی ها به مرحله بعد صعود کرد، ژاپنی ها از گروه E به عنوان سرگروه به همراه اسپانیا به مرحله ی بعدی رفتند و کره ی جنوبی به همراه پرتغال از گروه H بالا آمدند. استرالیایی ها که ششمین حضورشان در جام های جهانی را تجربه می کردند در جمع ۱۶ تیم برتر دنیا قرار گرفتند ولی در نهایت شگفتی شان را کامل نکردند و با تحمیل شکست مقابل آرژانتین از جام خداحافظی کردند، البته شاگردان «گراهام آرنولد» در مصاف با مسی و یارانش سنگ تمام گذاشتند و اگر از فرصت آخرین دقایق بازی استفاده می کردند می توانستند گل تساوی و رسیدن به وقت اضافه را به دست آوردند اما درخشش دروازه بان آرژانتین فرصت تلاش بیشتر را گرفت و البته که شاید بخت هم با تیم «کانگوروها» یار نبود.

ژاپنی ها اما به عنوان سرگروه به جمع ۱۶ تیم صعود کردند تا عنوان بهترین تیم آسیایی در این جام را هم از آن خود کنند، ژاپنی ها که مقتدرانه از گروه مرگ بالا آمده بودند، امید زیادی برای رفتن به مرحله یک چهارم داشتند و به همین دلیل هم مقابل کرواسی به راحتی تسلیم نشدند و بعد از تساوی یک بر یک در ۱۲۰ دقیقه بازی کار را به ضربات پنالتی رساندند که در نهایت این کروات ها بودند که از پس سامورایی ها برآمدند و بهترین تیم آسیا در این جام را مجبور به تسلیم شدن کردند تا سرمربی ژاپنی ها مقابل تماشاگران خود سر تعظیم و عذرخواهی برای کامل نشدن شگفتی سازی این تیم فرود آورد.

کره ی جنوبی آخرین تیم آسیایی بود که از دور این رقابت ها در همان مرحله یک هشتم حذف شد، آن ها انگار چاره ای جز حذف شدن مقابل برزیلی که خودش را صاحب جام می داند نداشتند، «سون هیونگ مین» و یارانش با هدایت سرمربی پرتغالی شان تا آخرین دقیقه بازی دست از تلاش بر نداشتند ولی جبران کردن ۴ گل خورده شده از تیم نامدار برزیل هم کار ممکنی به نظر نمی رسید.

«شیرهای آسیا» که به عنوان تنها تیم آسیایی در سال ۲۰۰۲ عنوان چهارم جام جهانی را هم از آن خود کرده بود این بار به خوش شانسی آن سال نبود و به جمع ۸ تیم پایانی نرسید تا در نهایت سه تیم شرق آسیا در مرحله یک هشتم و سه تیم غرب آسیا در مرحله گروهی این رقابت ها حذف شوند تا همچنان اختلاف سطح فوتبال حتی در شرق و غرب آسیا هم این گونه در مستطیل سبز نمایان شود.

حال که تیم های آسیایی بالاتر از مرحله یک هشتم هم نیامدند به رغم عملکرد خوب و سه تیم شرق آسیا و با وجود حضور تاریخی ۶ تیم آسیایی در جام جهانی باز هم اختلاف سطح فوتبال قاره کهن با کشورهای مدعی به چشم آمد. این بار باید دید کدام یک از تیم های آسیایی حاضر در این جام زودتر برنامه ریزی خود را برای حضور بهتر در جام جهانی آینده شروع خواهد کرد و آیا فوتبال آسیایی متفاوت تری را در جام بعدی شاهد خواهیم بود؟

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها