قیمت نان باگت یک شبه دو برابر شد / خداحافظی ایرانی ها با فلافل؟

قیمت نان باگت یک شبه دو برابر شد / خداحافظی ایرانی ها با فلافل؟

رئيس اتحاديه اغذيه ‌فروشان تهران با بيان اينکه قيمت نان باگت يک‌ شبه بيش از دو برابر شد، گفت: در پي افزايش قيمت نان باگت دست کم ۱۵ درصد به قيمت ساندويچ ها افزوده شده است، با اين افزايش مانند فلافل که معمولا اقشار کم درآمد از آن استقبال مي‌کردند، به ساندويچ هاي گران قيمت براي اين قشر تبديل شده است.

اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت آرد برای نانوایی های فانتزی، اظهار کرد: قیمت هر کیسه آرد برای نانوایان فانتزی تقریبا ۱۰ برابر شده است و قیمت نان فانتزی حدود ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش نرخ را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان نان فانتزی کف قیمت را برای نان های حجیم در نظر گرفته اند تا مصرف کنندگان که عمدتا اغذیه فروشان هستند توانایی خرید نان با این نرخ ها را داشته باشند.

شهریور با بیان اینکه قیمت نان باگت ساده از ۵ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است، افزود: بر اساس برآورد ما سهم نان از قیمت ساندویج دست کم ۱۵ درصد است و در کنار سایر هزینه های دیگر مانند هزینه کارگری و… برخی ساندویچ های که مورد استقبال اقشار کم درآمده بوده را به ساندویچ های گران قیمت برای این قشر تبدیل کرده است.

وی از جمله این ساندویچ ها را فلافل عنوان کرد که در اغذیه فروشی های مناطق پایین شهر، اصلی ترین ساندویچ است که عرضه می شود. شهریور گفت: به شهادت همکاران مان میزان خرید فلافل ۲ عدد به ازای هر ۴ نفر شده است.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران معتقد است، اغذیه فروشانی که عمده مشتریان آن ها اقشار کم درآمد هستند و درآمد اصلی آنها از فروش این نوع از ساندویچ هاست، حداکثر تا شش ماه آینده امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.

شهریور افزایش ۱۰ برابری قیمت آرد برای نانوایان فانتزی به بهانه جلوگیری از قاچاق در حالی که سهم آن ها از تولید نان کشور بسیار اندک است را غیر منطقی دانست و گفت: ۹۰ درصد نان های تولیدی در کشور سنتی است و اگر آرد دولتی قاچاق می شود بخش اعظم آن از چرخه تولید نان سنتی خارج شده است.

وی یاد آور شد: ضمن اینکه نان های فانتزی نسبت به نان های سنتی ضایعات و دور زیر بسیار کمتری دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت ها به جای اعمال فشار بر تولیدکنندگان نان های فانتزی و صنعتی، منطقی آن بود که مشکلات نان سنتی حل می شد

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار