رئیس جامعه مدرسین:

مدعیان دفاع از حقوق زنان بر خلاف ادعایشان عمل می کنند!

مدعیان دفاع از حقوق زنان بر خلاف ادعایشان عمل می کنند!

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری ظهر شنبه در پنجمین همایش بین‌المللی بانوی مهر با عنوان زنان، سبک زندگی فاطمی، تمدن نوین اسلامی با اشاره به اینکه فاطمه (س) می‌تواند برای زن مسلمان الگو باشد، اظهار داشت: امروز برخی می‌گویند که فاطمه ۱۴۰۰ سال قبل چگونه می‌تواند امروز نه تنها برای زن مسلمان بلکه برای همه کسانی که به دنبال یک الگو موفق هستند الگوباشد.

وی ادامه داد: حضرت ولی عصر (عج) می‌فرمایند دختر رسول الله خدا یعنی مادرم حضرت زهرا (س) برای من الگو است. امام زمانی که خود الگو است بازهم فاطمه (س) را برای خود الگو می‌داند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: یکی از مهمترین شیوه‌های تعلیم و تربیت روش الگو گیری است زیرا گرایش الگو و پذیرش الگو آن هم در جنبه‌های مختلف زندگی هر شخصی فطری است یعنی هر شخصی از نظر فطری هم الگو خواه است و هم الگو پذیر.

وی اضافه کرد: اساساً فطرت کمال جویی انسان به دنبال یک فرد موفق برای زندگی است. شخصیت الگو به عنوان یک نقطه کانونی در محور رشد و هدایت انسان‌ها قرار دارد و در شکل گیری شخصیت انسان و رفتار انسان شخصیت والگو نقش کلیدی و اساسی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه فلسفه وجودی قرآن کریم هدایت انسان و پاسخ گویی به نیازهای فطری انسان است، گفت: قرآن بر روی مسئله الگو بسیار تاکید دارد. فذا بهترین الگو و نمونه را برای بشریت در عصر گذشته و کنونی و آینده بشریت معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیغمبر به عنوان یک الگو در گفتار و رفتار و تمام زمینه برای افراد خداجو است. همچنین قرآن پیغمبر و مابقی اهلبیت (ع) را به عنوان الگو معرفی می‌کند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه پیامبر به عنوان معرف عظمت و جایگاه فاطمه (س) است، افزود: علاوه بر اینکه در آیه مباهله، نور و برخ آیات دیگر به منزلت فاطمه اشاره شده است تعبیرات بلندی نبی اکرم در خصوص فاطمه دارد و می‌فرمایند محبوب ترین در نظر من پیامبر فاطمه است، پیامبر می‌گوید سلمان تمام وجود فاطمه را ایمان فراگرفته است.

وی تصریح کرد: سوال این است: عده‌ای سطحی‌نگر و عده‌ای که ارزش‌ها را درک نمی‌کنند و فاطمه را نمی‌شناسند و معیارها را جابجا می‌گیرند می‌گویند که فاطمه چگونه برای امروز بشریت الگو است. امروز ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ویژگی‌های خاص خود را دارد. مافاطمه را ندیده‌ایم اما شهیدان را دیده‌ایم، عالمان وارسته و انسان‌های کمال یافته و شهید سلیمانی را دیده‌ایم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: امروز فرزندان کوچک ما شهید سلمانی را به عنوان الگو قرار می‌دهند. شهدای مدافع حرم شهدای دفاع مقدس را الگوی خود قرار می‌دهند. زیرا ویژگی‌هایی در راه و رسم و زندگی این شهیدان و به تعبیر دیگر در مکتب شهید سلیمانی که بر گرفته از مکتب فاطمی و علوی و محمدی است، وجود دارد.

وی گفت: ایثار، گذشت، اخلاص، عقب نشینی نکردن در برابر ملامت ملامت کنندگان و کوچک جلوه دادن کار بزرگ خود در برابر خدا از جمله ویژگی‌های امروز شهدایی است که ما آنها را برای خود الگو قرار داده‌ایم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به خطبه متقین امیرالمومنین علی (ع)، گفت: انسان‌هایی می‌توانند الگو باشند که دارای معیارهای ارزشی الگویی و شاخص‌های لازم را برای الگو بودن داشته باشند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم وقتی شهیدان ما که همیشه خود را شاگرد مکتب فاطمه می‌دانند امروز برای جامعه ما و جبهه مقاومت جنبه الگویی دارند؛ چگونه فاطمه که پرچم دار این میدان است همانگونه که شوهرش، فرزندانش و پدر بزرگوارش به عنوان الگوی جامعه اسلامی بودند نمی‌تواند الگو باشد.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: بله عصر، عصر صنعت و تلکنولوژی است. زمان و مکان متفاوت و افراد مختلف شده و قالب‌ها تغییر کرده است اما محتواهای ارزشی قابل تغییر نیست. آیا حق، عدالت، مبارزه با ظلم و عفت و پاکدامنی تغییر پذیر است.

وی ادامه داد: فاطمه زمانی که دختر است در کنار پدر یک الگوست، زمانی که همسر است در کنار شوهر الگو است، زمانی که مادر است در تربیت فرزندان الگو است، آن زمانی که در میدان جهاد حضور دارد برای زنان و مردان مجاهده الگو است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: صدیقه طاهره درس اخلاق، اخلاص، ایمان، تقوا، دین خواهی و حرکت آفرینی را به همراه دارد، یعنی بعد از هزار و اندی سال پیام می‌دهد بانوان مسلمان که در هر نقطه‌ای از جهان هستند باید با تشکیل این نوع اتحادیه‌ها حرکتی تأثیرگذار درجامعه انجام دهند تا دشمنان اسلام از این حرکت بترسند و دشمن را به عقب نشینی وادار کنند و آن چیزی را که به نام اسلام است را با زبان جهاد در جامعه تبیین کنند.

وی افزود: الگو بودن فاطمه زمان نمی‌شناسد. ما در برخی از مسائل مانند دعا و عبادت از حضرت فاطمه (س) الگوگیری مستقیم انجام می‌دهیم و در برخی دیگر مانند روح حرکت و رفتار فاطمه (س) الگوی غیر مستقیم می‌گیریم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مدعیان دفاع از حقوق زنان بدترین برخورد را با زنان دارند. امروز به تعبیر رهبری اینها زنان را برای آمال و آرزوهای خود می‌خواهند نه بخاطر شخصیت و اعتبار و جایگاه زن.

وی گفت: امروز باید حقوق زنان از منظر فاطمه (س) و اهل‌بیت (ع) را به رخ دنیا و مدعیان حقوق زنان بکشیم و آن را در جامعه تبیین کنیم.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر