مروری بر زمستان سخت ایران

مروری بر زمستان سخت ایران

قرار بود زمستان سخت اروپا باشد و زمستان سخت ایران شد...

قرار بود زمستان سخت اروپا باشد و زمستان سخت ایران شد، در ابتدا گاز صنایع را قطع کردند، بعدتر در شمال شرق کشور بحران ایجاد شد. برخی منابع ادعا کردند که ترکمنستان سوآپ گازی را کاهش داده و همین هم باعث تعطیلی‌های گسترده در استان‌هایی مثل خراسان شمالی شد. مدارس را مطابق سنت این سه سال اخیر مجازی(اسم رمز تعطیلی!) کردند. تهران که از چهارشنبه هفته قبل زیر حجم خبررسانی عجیب و غریب لِه شده است، یک بار اعلام می‌کنند «دورکار»! یک بار تعطیلی فقط برای دولتی‌ها، یک بار تعطیلی برای همه، یک بار تکذیب برای برخی، دوباره تایید، باز تکذیب! گیلان وضعیت خوبی ندارد. از تربت جام و زاهدان تصاویری می‌آید که زندگی سخت دهه ۶۰ را احضار می‌کند. مردم به دنبال کپسول، یکی برای گرما هیزم می‌سوزاند، فروش هیتر و المنت رونق گرفته، در سال ۲۰۲۳! روزنامه دولت امروز از دیپلماسی موفق گازی نوشته، یک روزنامه دیگر از سانسور استقبال مردم یزد از رئیسی گلایه کرده!

یک شیر پاک خورده‌ای پیشنهاد داده یک سوم کارمندان سر کار بروند، موجی از طعنه و کنایه کاربران در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده :«یعنی الان گاز ادارات اندازه آن یک سوم گرم می‌کند؟!» وضعیت نیمه‌تعطیلی که از ایام کرونا سنت شد، اینجا هنوز ادامه دارد!

چیزهایی مثل استخر و این‌ها را هم که لولو بُرد. جالب اینجاست که بنا به گزارش هواشناسی این زمستان «سخت و سرد» نیست و دمای هوا در حالت نرمال یک زمستان قرار دارد. چند ماه قبل فصل کُری‌خوانی بود، آن فصل را «ما» بُردیم، این‌بار اما فقط منتظریم این «زمستان» تمام شود، وگرنه که می‌دانیم روسیاهی به «کی» مانده!

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه(۲۵دی) در جنوب غرب، غرب کشور، نیمه‌غربی فارس، بوشهر، جنوب و غرب اصفهان همچنین در جنوب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز ، مناطقی از خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و برف رخ می‌دهد.

دی افزود: دوشنبه(۲۶ دی) در جزایر شمال خلیج فارس و برخی نقاط جنوب غرب کشور و استان‌های بوشهر و جنوب فارس رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد. صبح دوشنبه در استان‌های غربی و مرکزی کشور یخبندان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سه‌شنبه(۲۷ دی) با گذر سامانه بارشی از نوار جنوبی کشور در جنوب غرب، جنوب شرق و مناطقی از استان‌های ایلام، لرستان و جنوب اصفهان بارش پیش‌بینی می شود. در استان‌های فارس و جنوب بوشهر رگبار و رعد و برق شدید انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: چهارشنبه (۲۸ دی) در مناطقی از کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار باران و برف رخ می‌دهد.

ضیاییان افزود: پنجشنبه ( ۲۹ دی) در برخی نقاط هرمزگان و در شرق سواحل دریای خزر بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. در نوار شرقی کشور وزش باد پدیده غالب است و در خراسان شمالی و خراسان رضوی کاهش دما رخ می‌دهد.

وی افزود: امروز و سه‌شنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۶ دی )قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۴- و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه ( ۲۷ دی‌ ) کمی ابری همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۲۵ و ۲۶ دی) بندرعباس با دمای ۲۱ درجه سانتیگراد گرمترین و بجنورد با دمای ۱۳- و ۹- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور است.

معاون استاندار مازندران اعلام کرد: مردم از سفر به مازندران خودداری کنند؛ چرا که گاز ویلاهای غیردائم سکونت قطع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان هم گفت: مصرف گاز نسبت به ۴۸ ساعت گذشته ۲.۵ درصدی کاهش داشته است.

این کاهش مصرف به واسطه محدودیت‌هایی است که در مصرف گاز ایجاد شده و گاز بیش از ۷۶۰ واحد صنعتی و ویلاهای خالی از سکنه را قطع کردیم.

مرکز مدیریت راه‌های کشور از کاهش ۴.۵ درصدی تردد برون‌شهری در پی افزایش برودت هوا گزارش داد و اعلام کرد: هم‌اکنون بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان شروع شده است.

در پی افزایش برودت هوا در شبانه‌روز گذشته تردد برون‌شهری نسبت به روز قبل ۴.۵ درصد کاهش یافت.

آخرین وضعیت جوی در روز یکشنبه نیز از بارش برف و باران در برخی از جاده‌های استان‌های کردستان، لرستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، زنجان، قم، فارس، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد.

هم‌اکنون بارش باران در برخی از جاده‌های استان‌های ایلام، خوزستان و بوشهر نیز گزارش شده است.

در جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت نیز بارش برف و باران گزارش شده است.

این مرکز اعلام کرد: سایر جاده‌های شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

ترافیک در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه و آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت در مسیر رفت و برگشت نیز هم‌اکنون روان گزارش شده است.

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار