منت گذاری سلطان ماکارونی بر سر مردم

منت گذاری سلطان ماکارونی بر سر مردم

از قدیم می گویند روغن ریخته را خرج امامزاده می کنند. این حکایت برخی از فعالان امروز ماکارونی است که وقتی به دلیل بالا رفتن قیمت ماکارونی در داخل کشور، در عمل قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستند، منت بر سر مردم گذاشته و می گویند که برای رفاه مردم موقتاً صادرات را متوقف کردیم.

قیمت یک تن ماکارونی در بازارهای جهانی، مخصوصاً کشورهای همسایه بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ دلار می باشد که با محاسبه ریال آن به ازای هرکیلو بین ۹۵۰۰ تا ۱۱۳۰۰ تومان می شود. اما با توجه به آزادسازی قیمت خرید گندم، صادرکنندگان ماکارونی که به ازای هر کیلو باید ۳۰ هزار تومان فروش داشته باشند، لذا باید ارزش هر تن این محصول را در حدود ۱۱۰۰ دلار قیمت گذاری کنند که عملاً با توجه به نرخ کنونی ۴۲۰ دلار چنین امکانی وجود ندارد. پس صادرات به صورت خودکار متوقف خواهد شد.
در چنین شرایطی، کسانی که در دولت های گذشته به واسطه بهره گیری از رانت های ارزی، حجم قابل توجهی منابع را کسب کرده و جزء ابر بدهکاران بانکی هم تلقی می شدند، تا جایی که برای جبران خسارات وارده مجبور به فروش بخشی از سهم خویش شدند، امروز ژستی دیگر گرفته و با منت گذاری بر سر مردم، روغن ریخته را خرج امامزاده می کنند. شاید این بخشی از طبیعت کسب و کار ایشان باشد، اما این ابهام وجود دارد که وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و هم چنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان چرا در برابر این رانت بازان واکنشی نشان نمی دهند.
مسئله ناراحت کننده این ماجرا اینجاست که همین شرکت ها در دولت پیشین با استفاده از رانت ، به وفور از گندم یارانه ای ۲۷۰۰ تومانی استفاده کردند. آنها با استناد به ظرفیت های غیرواقعی خود در مجوزهای بهره برداری، حجم های بسیار بالاتر از نیاز واقعی خود را از دولت دریافت کردند و با استفاده از یارانه ای که قاعدتاً باید در اختیار مردم قرار می گرفت، مبادرت به صادرات کالاهایی کردند که حق مصرف کننده داخلی بود. در آن دوره به میزان کافی بهره را از این اشتباه دولت بردند، حال که درهای صادرات به رویشان بسته شده، با رویه ای حق به جانب، منتی بزرگ را بر سر دولت و مردم می گذارند. ای کاش بیش از این حیا را چاشنی کارشان کنند.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
ایوب بنی هاشمی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار