مهندسی و کیفیت دو کلیدواژه مهم صنعت خودرو

مهندسی و کیفیت دو کلیدواژه مهم صنعت خودرو

عبدالله توکلی لاهیجانی - مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت

برنامه تحولی صنعت خودرو در دو گام تبیین شده است. گام اول این تحول که تا پایان سال ادامه دارد، عبور از وضعیت شکننده تولید و رسیدن به وضعیت پایدار است. گام دوم در همپوشانی با گام اول، ارتقای کیفیت و پوست‌اندازی در حوزه بن سازه (پلتفرم) و حرکت به سمت بن سازه‌های جدید در محصولات جدید است.

متأسفانه بی‌کیفیتی در صنعت خودرو تبدیل به عادت شده است که در این ضایعه، یک مجموعه عوامل دخیل هستند. بر اساس تعاریف جدید در شاخص‌ها و معیارهای بازرسی کیفیت و استاندارد، تغییرات بنیادی و متناسب در راستای افزایش کیفیت خودرو لازم و ضروری است.

صنعت خودرو در زیست بومی شکل گرفته است که تک‌تک اعضاء در آن نقش دارند و برای رسیدن به نقطه بالاتر با محدودیت زمانی روبه‌رو هستیم. در صنعت خودروسازی، فرآیند اصلاح‌پذیر پیش نیاز تغییرات در قطعه‌سازی و خودروسازی و لازم و ضروری برای ارتقا کیفیت است.

رسوخ فناوری در صنعت خودرو و افزوده شدن هوش مصنوعی در فرآیند خودروسازی نیز غیرقابل چشم‌پوشی است. ما به "مهندسی" و "کیفیت" در کنار هم نیازمندیم. زیرا نگاه حاکمیتی با نگاه تجاری متفاوت است، و نقش بازرسی در کیفیت و استانداردها به حاشیه رفته است.

سیاست‌گذاری‌ها باید به‌نحوی انجام شود که منافع اقتصادی بنگاه هم راستا با منافع ملی تعریف شود. نقش شرکت‌هایی که معیارهای روشن را در خصوص کیفیت محصولات به مشتری اطلاع رسانی می‌کنند، در این فضا پررنگ خواهد بود.

تعامل شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است بیش از پیش توسعه یابد.آیین‌نامه ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش قانون ساماندهی خودرو با همکاری و اعلام نظر تولیدکنندگان و تشکل‌های صنفی و تخصصی تدوین‌شده و تا اواخر ماه جاری به دفتر هیئت دولت ارسال خواهد شد.

اکنون ما با فقدان مراجعی مواجهیم که دغدغه خود را از بنگاه‌ها به سمت صنعت بازگردانند. اگر از نظر کیفی حساسیت‌ها را ارتقا دهیم، مسئله کسب‌وکار و بازار که برای شرکت‌ها مهم است، در جامعه پررنگ‌تر خواهد شد و در بلندمدت خریداران اعتماد خواهند کرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باید در حوزه اصلاح قواعد، دستورالعمل‌ها و روش‌های ارزیابی و تغییر شاخص‌های کیفی صنعت خودرو، نقش‌آفرینی کرده و پیشنهادات خود را به دفتر صنایع خودرو ارائه کند.

همچنین پیشرفت برنامه ایجاد "مرکز تست تصادف" را باید از از مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیگیری کنیم که از بهره‌برداری این مرکز در موعد مقرر در سال آینده خبر داده بود.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
عبدالله توکلی لاهیجانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر