مگر پلیس کم ندارید؟ وظیفه ماموران گشت ارشاد را عوض کنید

مگر پلیس کم ندارید؟ وظیفه ماموران گشت ارشاد را عوض کنید

میلاد محمدی – مدیر مسئول

یک جایی خواندم که فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «در کشور به نسبت متوسط جهانی برای هر هزار شهروند ۳ پلیس کم داریم. یعنی شاخص بین‌المللی امنیت می‌گوید ۶ پلیس برای هزار نفر نیاز است و ما در ایران فقط ۳ پلیس برای این تعداد شهروند در اختیار داریم.»

حالا شما حساب کنید بخشی از این نیروی نظامی ارزنده را هم مامور کردند که در مقابل درب متروها و اماکن پر تردد، مراقب باشند زنان و دختران با آرایش یا موی از روسری بیرون زده برای خودشان در شهر نچرخند.

عزیزان نیروی انتظامی! مگر از قدیم نگفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟ در چارچوب وظایف پلیس، موضوع حجاب و عفاف هم به عنوان یک اصل مهم تلقی می‌شود؛ قبول. اما اکنون که بر اساس آمارهای رسمی نهادهای امنیتی و نظارتی، میزان جرم و جنایت و زورگیری چند برابر شده، بهتر نیست این تعداد قابل توجه از نیروی انسانی آموزش دیده در پلیس جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دیگر نهادها قرار بدهید؟

واقعا الان در مملکتی که همه شهرنشینان و حتی ساکنان شهرستان ها حداقل یک خاطره از سرقت و زورگیری دارند، رسیدگی به ضوابط فرهنگی مهم‌تر است یا جمع کردن اراذل و اوباش و خفت‌گیر‌ها؟ حساب دودوتا چهارتا است. تعداد ماموران شما اگر بیشتر باشد، در عملیات های تروریستی و انهدام باندهای قاچاق هم کمتر ضربه می‌خورید!

مگر نه اینکه عملکرد درست یک مأمور پلیس جدا از تجهیزات و آموزش‌های مخصوص، به مدت زمان فعالیت و مأموریت‌های او بستگی دارد؛ چراکه یک مأمور تجسس کلانتری با در نظر گرفتن تمامی امکانات و تجهیزات مناسب، زمانی می‌تواند در موقعیت‌های حساس به درستی تصمیم بگیرد که آرامش جسمی و روحی مناسبی داشته باشد.

متوجه این موضوع هستم که نوع آموزش‌ها در سازمان‌ها و یگان های مختلف پلیس ممکن است متفاوت باشد. اما همین ون های گشت ارشاد که در مراکز پر تردد قرار می‌دهید اگر به جای زیر نظر گرفتن مردم عادی و به قول شما دختران بدحجاب، روی عملکرد انضباطی مردم متمرکز باشد، آیا درصد تخلفات بلقوه کاهش پیدا نخواهد کرد؟

ظاهرا یک استانداردی هم وجود دارد که می‌گوید در هر شهر یک کلانتری و در هر دهستان، یک پاسگاه وجود داشته باشد. ما در ایران ۵۰۰۰ شهر و دهستان داریم اما ۳۰۰۰ کلانتری و پاسگاه داریم. بنابراین با این استاندارد هم فاصله معناداری وجود دارد! شاید برای این مهم نتوان به طور فوری راهکاری تعریف کرد اما یک استراتژی درست درباره نیروی انسانی تصویر بسیار ملموس‌تر و دوست‌داشتنی تری از نیروی انتظامی در ذهن مردم خواهد ساخت.

تعیین اولویت های امروز ما در بحث امنیت یک بازنگری نیاز دارد.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار