هشدار جدی به این فرهنگیان و معلمان

هشدار جدی به این فرهنگیان و معلمان

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد، گفت: ۲۵۰ هزار معلم در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند که ۷۰ درصد از آنها جزو نیروهای رسمی (اضافه تحصیل) هستند و حدود ۷۰ هزار نفر نیز جزو معلمان آزاد هستند.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ظهر امروز در حاشیه بازدید از ستاد اسکان فرهنگیان در تبریز جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی اظهار کرد: مسائل آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف کلان است، در بخش مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز مسائل عدیده‌ای وجود دارد زیرا در سطح کشور ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی و ۲۰ هزار مرکز آموزش‌های زبان و تقویتی و کلاس کنکور و تجدیدی وجود دارد، در حوزه مشارکت نیز ورود به مدارس هیات امنایی جزو برنامه‌های سال جدید است.

وی با بیان اینکه در حوزه مدارس غیردولتی احساس می‌شد جای دو حکمرانی خالی است و باید اجرا شود، افزود: یکی از موضوعات سر و ساماندهی نیروی انسانی در مدارس غیردولتی از لحاظ کمیت و کیفیت است و طبق برنامه‌ریزی باید همه معلمان دارای صلاحیت حرفه‌ای به کلاس درس بروند از این رو تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان، هسته گزینش کشوری انجام گرفت و در سال جدید هیچ معلمی که صلاحیت حرفه‌ای نداشته باشد حق ورود به مدرسه را نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ معلم گزینش نشده‌ای در سال آینده در مدارس غیردولتی فعال نخواهد بود؛ گفت: وضع صلاحیت‌های معلمان را با شهریه مدارس هم گره زدیم؛ بررسی می‌کنیم در یک مدرسه آیا معلمان مدارس صلاحیت‌های لازم را دارند یا خیر. آیا دوره‌های لازم را پشت سر گذاشته است یا خیر.

محمودزاده با تاکید بر اینکه راه ورود بی‌ضابطه به مدارس غیردولتی را خواهیم بست؛ گفت: دیگر در سال آینده بدون ضابطه، مدارس معلمی را جذب نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که گزینش معلمان فعلی در مدارس غیردولتی چگونه خواهد بود، یادآور شد: هر معلمی که برگه گزینش نداشته باشد از فعالیت در مدارس غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ محروم است. هیچ معلمی که رشته تحصیلی مرتبط با درسی که آموزش می‌دهد نداشته باشد قادر به فعالیت در مدارس غیردولتی نخواهد بود. البته معلمانی که در حال حاضر در مدارس غیردولتی فعال هستند و مدرک غیرمرتبط دارند می‌توانند با حضور در دوره‌های لازم مجوز فعالیت را داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص توانمندی معلمان تصریح کرد: صلاحیت عمومی و تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای برنامه‌ریزی‌هایی شده تا معلمان موجود در آموزش و پرورش و معلمانی که بعدا وارد آموزش و پرورش خواهند شد این مراحل را طی کنند. البته خوشبختانه بخش اعظمی از همکاران آموزش و پرورش به جهت مختلف دارای توانمندی‌های خاص هستند که باعث شده تا برخی مدارس در سطح کشور از نگاه ویژه مردم و اولیا برخوردار شود.

وی متذکر شد: قطعا اگر تحولی در آموزش و پرورش انجام گیرد مهم‌ترین عنصر تحول معلمان خواهد بود؛ معلمان نیز برای تحول نیاز دارند تا این تغییرات را منطبق با سند تحول بنیادین ببییند.

۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور

محمودزاده با اشاره به اینکه ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد، بیان داشت: ۲۵۰ هزار معلم در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند که ۷۰ درصد از آنها جزو نیروهایی رسمی (اضافه تحصیل) هستند و حدود ۷۰ هزار نفر نیز جزو معلمان آزاد هستند.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ تعداد مدارس غیردولتی رتبه ۱۵ کشوری را دارد و انتظار می‌رود تا هم مدارس مجتمعی در این استان ایجاد شود یعنی مدارس از حقیقی به حقوقی که توان ایجاد فضا و نیروی انسانی تاثیرگذار هستند روی کار بیایند و به تبع آن دستگاه‌های ذی‌ربط نیز دخیل شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ایجاد مدارس مجتمعی در استان‌های فارس و خراسان را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: در این استان‌ها مدارس به قوت زیادی فعالیت می‌کند که امید است این اتفاق در استان آذربایجان شرقی نیز رقم بخورد و به کیفیت ارتقای آموزش و پرورش و ورود سایر دستگاه‌ها به این موضوع کمک کنند.

وی ادامه داد: در حوزه مراکز به دنبال این هستیم تا مراکز غیرمجاز را پلمپ کنیم و مراکزی که مجوز از سایر دستگاه‌ها دارند و زیر ۲۰ سال هستند حتما باید مجوز خود را منطبق با مجوزهای آموزش و پرورش کنند.

۵۶۷ مرکز غیررسمی

محمودزاده گفت: در سطح کشور با ۵۶۷ مرکز خارج از دایره سیاست وزارت آموزش و پرورش برخورد شده است که برخی از آنها تعطیل، برخی پلمب و برخی مجوز دریافت کرده‌اند.

وی به رصد میدانی برای یافتن مشکلات در سطح آموزش و پرورش و ارائه آن به وزارت خانه اشاره کرد و گفت: طرح رتبه بندی در حال اجراست که این موضوع بعد از ۱۱ سال در حال انجام می‌باشد که قطعا با چالش‌های زیادی روبروست.

محمودزاده تاکید کرد: آموزش و پرورش در حال حاضر در حال تغییر است و بحث تحولی که در آموزش و پرورش مطرح است نیازمند این است که شناسایی مشکلات و نارسایی در حوزه‌های مختلف انجام گیرد و منجر به تغییر قسمت های معیوب شود.

۱۳.۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

وی اذعان داشت: ۱۰۵ هزار مدرسه در سطح کشور وجود دارد که ۱۳.۵ درصد دانش‌آموزان کشور نیز در مدارس غیرانتفاعی هستند و حدود ۱۶.۵ درصد مدارس نیز غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳.۷ درصد مدارس کشور هیات امنایی است، ادامه داد: برخی از مدارس هیات امنایی از مسیر هیات امنایی خارج شده اند زیرا قرار نیست یک مدرسه با بهترین امکانات و بهترین شرایط و دانش‌آموزان ایجاد کرد و از اولیا پول گرفت و مدرسه را اداره کرد، چراکه این نگاه در دولت نیست و نگاه ما اصلاح این روش است و مبنای روش اصلاحی نیز بر این اساس است که تمام ارکان تربیت در داخل آموزش و پرورش حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: برنامه ۱۴۰۲ آموزش پرورش رسانده تعداد مدارس هیات امنایی به ۱۰ درصد است. باز هم تاکید میکنم مشارکت در هیات امنایی مشارکت مالی نیست بلکه مشارکت تربیتی همه است.

محمودزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی به علت شرایط جغرافیایی و تاریخی خود و مهر و محبت مردم جزو استان‌های پر میهمان است، اضافه کرد: تعداد میهمانان در استان آذربایجان‌شرقی در تابستان همیشه بیشتر از بهار است اما امسال همه ظرفیت‌ها پر شده است به‌طوریکه ۱۰۰ مدرسه و ۱۹ مجموعه فرهنگی و ۲۴ ستاد اسکان تدارک دیده شده است. ۹۱۵ کلاس‌های ویژه آماده استقبال است به طوریکه یک هزار و ۱۷۲ خانواده تا به امروز در استان حضور داشته‌اند.

کتب درسی منطبق با سن دانش‌آموزان است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کتب درسی مناسب نیست، افزود: کتب درسی متناسب با سند تحول بنیادین است و به اندازه سن و شرایط است به طوریکه بنده از کشورهای مالزی و ترکیه بازدید کرده و دیدم که کتب درسی آنها نیز مشابه ما در یک وزن هستند. حتی در کشور مالزی وزن مسائل مذهبی و سیاسی از کشور ما بیشتر است.

۲۵ درصد قبولی کنکوری‌ها از مدارس غیردولتی/ کنکور سنجه مناسبی برای رصد فعالیت‌های آموزش و پرورش نیست

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد قبولی کنکوری‌ها از مدارس غیردولتی است. البته کنکور سنجه مناسبی برای رصد فعالیت های آموزش و پرورش نیست و نمی‌توان از روی کنکور دانش‌آموزان، سطح مدارس را ارزیابی کرد زیرا اصلا نظام آموزش و پرورش هدف گذاری قبولی کنکور ندارد بلکه تربیت دانش آموز در تراز انقلابی و در سطح جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌ها و برنامه‌هایش است.

مدارس بعد از عید باز است؛ اولیاء نگران نباشند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ترس اولیا از موضوع بوهای نامطبوع یادآور شد: دلیل این موضوعات باید توسط متولیان امر پرسیده شود ولی حفط امنیت دانش‌آموز و برقراری آن جزو وظایف آموزش و پرورش است و هیچ نگرانی از بابت حضور دانش‌آموز در کلاس درس بعد از عید وجود ندارد و مسائل قبلی هم در حال پیگیر و رسیدگی است و مدارس همگی باز هستند و مراقبت‌های خاص انجام خواهد گرفت.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر