اختصاصی تیتر کوتاه:

«همت» وارد ادبیات رسمی مسئولان شد!

این واژه تا حدودی جنبه مخفیانه هم داشته و بزرگی اعداد را به واسطه نحوه بیان آن در جمع ها پوشش می داد.

«همت» وارد ادبیات رسمی مسئولان شد!

طی چهار - پنج سال اخیر، برخی مقامات در جلسات غیر رسمی خود و هنگام صحبت پیرامون بودجه مورد نیازشان برای انجام امور جاری کشور از واژه همت استفاده می کردند. این کلمه در واقع مخفف هزار میلیارد تومان بوده و به نوعی برای راحت تر و رند تر بیان کردن اعداد استفاده می شده است.

البته این واژه تا حدودی جنبه مخفیانه هم داشته و بزرگی اعداد را به واسطه نحوه بیان آن در جمع ها پوشش می داد. برای مثال در فایل های صوتی که از برخی جلسات غیرعلنی و به قول معروف خودمانی برخی فرماندهان نظامی، درز پیدا کرده بود، افراد تصمیم گیر در خلال صحبت های خود از ۵۰ همت و ۱۰۰ همت یاد کرده و منظورشان اعداد کلان هزار میلیارد تومانی بوده است.

اخیرا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفتگو با برخی رسانه ها، از این کلمه استفاده کرده و گفته: « یارانه دارو در بودجه سال‌آینده، ۶۹ همت (هزار میلیارد تومان) افزایش پیدا کرده است و دولت براساس قانون که ۱۰ درصد منابع هدفمندی برای دارو و بهداشت است را در نظر گرفته و اگر این رقم طی سال‌آینده کفاف ندهد قطعا منابع دیگر پای کار خواهند آمد.»

چندی قبل یکی از روزنامه ها به نقل از یک مجری رادیو نوشته بود: در یکی از کمیسیون‌های مجلس شاهد بودم، نماینده محترم روی تخته وایت برد به‌جای ۳۰ هزار میلیارد تومان نوشت ۳۰ همت. ورود این واژه به ادبیات رسمی مسئولان، به واسطه عادی سازی ارقام کلان چندان خوشایند نیست و از حالا باید نگران اثر منفی آن بر اقتصاد کشور بود.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر