وضعیت تجارت بین المللی ایران به گواه آمار

طبیعی است که افزایش صادرات آرزوی هر کشوری است بسیاری از کشورها به خاطر داشتن سهم زیاد در بازارهای جهانی به عنوان یک مزیت و قدرت نگاه می کنند.

وضعیت تجارت بین المللی ایران به گواه آمار

طبیعی است که افزایش صادرات آرزوی هر کشوری است بسیاری از کشورها به خاطر داشتن سهم زیاد در بازارهای جهانی به عنوان یک مزیت و قدرت نگاه می کنند کشور ایران نیز در سال ۱۴۰۰ رکورد کم نظیر در صادرات غیر نفتی خود به ثبت رساند که اما هر چند نسبت به استاندارد و ایده آل پیش بینی شده کمتر به نظر می رسد اما رقمی بالغ بر ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شد اما صادرات تنها به یک رقم به ارزش منتهی نمی شود مهمترین نکته کیفیت محصولات صادرات و پایداری آن است اگر مجموعه تجارت جهانی ایران شامل تمام واردات و صادرات محصولات را به تولیدات ناخالص داخلی تقسیم کنیم طی سالیان اخیر رقمی به دست می آید که می توان ملاک و ارزیابی وضعیت تجارت جهانی ایران در در این سال ها باشد.

بر این اساس در سال ۲۰۱۱ میزان تعامل موثر تجارت جهانی ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲ درصد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۷ درصد بوده است.

برای درک بهتر از وضعیت تجارت بین المللی کشور باید نگاهی به تنوع کالایی داشته باشیم چرا که ممکن است یک کشور علیرغم صادرات بسیار زیاد تنها در سه محصول نفت، گاز و میعانات گازی محصور شده باشد این نیز نشان از کیفیت پایین سایر محصولات صادراتی این کشور دارد لذا باید شاخصی برای وضعیت تنوع کالاهای صادراتی نیز وجود داشته باشد.

بر این اساس ایران در سال ۱۳۸۳ حدود ۳۰۷۹ قلم کالا در سال ۱۳۸۴ حدود ۳۳۴۳ قلم کالا در سال ۱۳۸۵ حدود ۳۵۵۷ قلم کالا در سال ۱۳۸۶ حدود ۳۳۰۰ و دو قلم کالا در سال ۱۳۸۷ حدود ۳۲۸۹ قلم کالا در سال ۱۳۸۸ حدود ۳۲۹۹ کالا در سال ۱۳۸۹ حدود ۳۳۸۶ قلم کالا صادر شده است. همچنین از سال ۱۳۹۴ با صادرات بیش از ۳۵۵۴ قلم کالا تا سال ۱۳۹۹ با صادرات بیش از از ۴۳۶۹ قلم کالا شاهد جهش کم نظیری در نوع تنوع کالاهای صادراتی کشور بوده ایم.

سپیده  قاضی نژاد
سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر