وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی در ایران

وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی فردی است که از حقوق انحصاری پدیدآورندگان  آثارو یا صاحبان محصولات فکری دفاع می نماید و هدف ایجاد زمینه ای در جهت تشویق  پدیده آورندگان و صنعتگران برای خلق آثار بهتر است. بیشتر بخوانید: وکیل پایه […]

وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی در ایران

وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی

وکیل حقوقی مشاوره خدمات ثبت مالکیت فکری و نرم افرازی فردی است که از حقوق انحصاری پدیدآورندگان آثارو یا صاحبان محصولات فکری دفاع می نماید و هدف ایجاد زمینه ای در جهت تشویق پدیده آورندگان و صنعتگران برای خلق آثار بهتر است.

بیشتر بخوانید: وکیل پایه یک دادگستری مشاوره رایگان

حقوق مالکیت فکری چیست؟

حقوق مالکیت فکری چگونگی حمایت و استفاده از آفرینش های فکری بشر را تعیین می کند و شامل دو رکن مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی هنری است. مالکیت صنعتی از اختراع‌ها، طرح‌های صنعتی، علایم تجاری یا خدماتی، اسامی تجاری و… محافظت می‌کند.

حقوق مالکیت ادبی و هنری از آثار ادبی و هنری و آفریده‌های مرتبط با آن حمایت می‌کند و شامل هر گونه اختراع، اثر هنری، اثر ادبی، نرم‌افزار، کتب و نشریات، لوگو ، برند و… . بنابراین هم آثار ادبی و هنری و هم اختراعات صنعتی در زمره حقوق مورد نظر هستند که در ادامه به بررسی مختصرآن می پردازیم.

بیشتر بدانید: وکیل کیفری، بهترین وکیل متخصص در امور کیفری در تهران

خصوصیات و شرایط ثبت اختراع چیست؟

در صورتی که شخصی به یک فناوری یا محصول جدید در یک حوزه خاص دست پیدا کند که مشکلی را در آن زمینه برطرف میکند، می تواند نسبت به ثبت اختراع خود در اداره ثبت مالکیت های صنعتی اقدام نماید که ثبت اختراع دارای شرایط و مراحلی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم :

۱-اثر مورد باید جدید باشد :

اثر مورد نظر باید جدید و سابقه ثبت نداشته ودرهیچ جا منتشر نشده باشد. بنابراین اگر ایده ای دارید حتما قبل از انتشار در اداره ثبت مالکیت های صنعتی ثبت کنید و بعد از ثبت ان را منتشر کنید زیرا امکان سرقت علمی اختراع وجود دارد.

۲-اثر مورد نظرابتکاری باشد :

یکی دیگر از شرایط ثبت اختراع در ایران این است که باید گام ابتکاری داشته باشد یعنی اختراع جدید بتواند مشکلی را در آن حوزه برطرف کند در غیر اینصورت اثر مورد نظر ثبت نخواهد شد.

۳- اثر مورد نظردر صنعت کاربرد داشته باشد :

اثر مورد نظر باید در صنعت کاربرد داشته باشد ما نمیتوانیم ایده هایی که مربوط به حوزه هایی مانند بازاریابی یا امثال آن است را به عنوان اختراع ثبت کنیم .

اختراعات غیرقابل ثبت کدام هستند؟

مطابق ماده ۴ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ مواردی که از حیطه اختراع خارج بوده که شامل موارد زیر است :

  1. کشفیات، نظریه های علمی، روشهای ریاضی و آثار هنری.
  2. منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده آنها، فرایندهای بیولوژیک تولید آنها.
  3. روشهای تشخیص و معالجه بیماران انسان و حیوان.
  4. طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی.
  5. اختراعاتی که قبلا ثبت شده اند.
  6. اختراعاتی که برخلاف قوانین عمومی جامعه و شرع تشخیص داده شوند.

مرکز ثبت اختراع در ایران و خارج از کشور

بسته به اینکه اختراع خارجی یا داخلی باشد، برای ثبت آن نیاز است تا با مراکز مختلفی ارتباط گرفته شود. اکنون بیشتر فرایندها و مراحل ثبت اختراع در ایران و جهان به صورت الکترونیکی بوده و غالبا از طریق وبسایت این مراکز قابل انجام است.

۱-مرکز مالکیت معنوی : این مرکز که زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد واملاک کشور بوده، نهاد قانونی متولی ثبت اختراع در ایران محسوب میشود. چند سالی است که فرایندهای لازم برای ثبت اختراع از طریق این سازمان به صورت الکترونیکی درآمده و افراد صرفا از طریق سایت این مرکز میتوانند نسبت به ثبت اختراع خود اقدام کنند .

در وبسایت مرکز مالکیت معنوی بخشهای زیادی در نظر گرفته شده که از جمله آنها میتوان به ثبت اختراع اشاره کرد. ثبت طرح صنعتی، ثبت علائم تجاری و ثبت نشانه های جغرافیایی از جمله موارد دیگر است.

بررسی فرایندهای ثبت اختراع تنها از طریق وبسایت مرکز مالکیت معنوی امکانپذیر می باشد. بنابراین افراد میتوانند با مراجعه به این وبسایت ابتدا نسبت به تکمیل اظهارنامه ثبت اختراع اقدام کرده و سپس منتظر دریافت ابلاغیه جدید باشند.

۲-کنوانسیون پاریس

در صورتی که فردی بخواهد اختراع خود را در سایر کشورها و مراجع بین المللی نیز به ثبت برسانند می تواند با ثبت اختراع بین المللی از طریق این کنوانسیون اقدام نماید. روش ثبت آن به اینصورت می باشد که افراد می توانند بعد از ۱۲ ماه از گذشت ثبت اختراع در کشور خود، نسبت به انجام این کار در یکی از کشورهای دیگر اقدام کنند.

۳-معاهده PCT

این معاهده اشاره به یک پیمان و تعهد بین المللی دارد که با استفاده از آن میتوان اختراعات خود را به صورت بین المللی در سایر کشورهای جهان به ثبت رساند. سازمان جهانی مالکیت فکری ( (WIPO چتر حمایتی این معاهده بوده و زیر نظر آن به فعالیت می پردازد .

این سازمان معمولا در دو زمینه کپی رایت و مالکیت صنعتی از مخترعان بین المللی حماییت میکند. ایران قریب به ۲۰ سال است که به عضویت این سازمان بین المللی درآمده و افراد میتوانند از مزایای آن در راستای ثبت آثار خود بهره ببرند.

مراحل ثبت اختراع در ایران به چه صورت است؟

مهم ترین مرحله در ثبت اختراع، انجام مراحل و فرایندهای اداری مربوط به آن است. بنابراین ، برای ثبت اختراع یا هر گونه اثر باید به وبسایت سازمان مالکیت معنوی بخش ثبت اختراع و ثبت اظهارنامه مراجعه کرد.

مهم ترین فرایند ثبت اختراع ارسال اظهارنامه اختراع است زیرا کارشناسان این سازمان براساس این اظهارنامه نسبت به قبول یا رد اختراع اقدام می کنند و اظهارنامه باید حاوی اطلاعات مشخصات شخصی نام اثر، توصیف کلی آن، نقشه ها و سایر اطلاعات دیگر باشد.

در صورتی اختراع مورد نظر بنا به نظر کارشناسان فاقد فاکتورها و الزامات قانونی و یا تکراری باشد در این صورت از متقاضی درخواست میشود تا با مراجعه به بخش «جستجوی اختراعات» در وبسایت مرکز مالکیت معنوی، یک بار دیگر اختراع خود را با اختراعات مشابه آن بررسی کند.

در صورتی که مخترع نتواند ثابت کند اختراع وی دارای وجوه افتراق با سایر اختراعات دیگر است، براساس قانون، اظهارنامه وی رد خواهد شد و اختراع او ثبت نمیشود. در صورتی که افراد با رد اظهارنامه مواجه شدند، میتوانند از طریق وبسایت مذکور، لایحه ای را مبنی بر تفاوت اختراع آنها با سایر اختراعات، تنظیم کرده تا دوباره بررسی گردد .

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای با تجربه در زمینه مالکیت فکری و خدمات حقوقی مرتبط با آن به عنوان وکیل ثبت اختراع، وکیل ثبت علائم تجاری، وکیل دعاوی مالکیت فکری آماده ارائه خدمات حقوقی و مشاوره به شما عزیزان می باشد جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

وکیل فاطمه یعقوبی با سابقه بیش از ۱۰ سال وکالت حرفه ای در زمینه دعاوی خانواده از قبیل مهریه، طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوجه، طلاق به درخواست زوج وتمکین آماده ارائه خدمات تخصصی به صورت مشاوره حقوقی و قبول کلیه دعاوی خانوادگی به شما عزیزان می باشد.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها