پایتخت در گودال فرو می رود؟

چندی پیش در مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه شهید آبشناسان شرق، حفره‌ای به حجم نشست چهار در چهار متر مربع و عمق ۴.۵ متر ایجاد شد.

پایتخت در گودال فرو می رود؟

این حادثه که مربوط به ایجاد فروچاله در سطح شهر است، همانند یک بمب خاموش زیر پوست شهر تهران وجود دارد که ممکن است هر لحظه حادثه ای را بیافریند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با رکنا گفت: باتوجه به فرسودگی زیرساخت‌های شهری، از سال‌های گذشته، گاهی ممکن است پدیده فروچاله رخ دهد.

وی در پاسخ به اینکه برنامه شهرداری تهران برای جلوگیری از بروز حادثه فروچاله، افزود: به دنبال آن هستیم تا دیگر چنین مواردی در شهر نداشته باشیم. همچنین سالانه سطح خیابان ها و اتوبان ها را پایش و ارزیابی خواهیم کرد تا دیگر شاهد چنین رخدادی نباشیم.
ایجاد فروچاله در تهران اجتناب ناپذیر است

همچنین مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با رکنا، با اشاره به اهمیت توجه به فرونشست در تهران، گفت: ارقام میزان فرونشست در تهران قابل توجه است. به دلیل مداخلات طبیعی و مصنوعی، از جمله کاهش بارش ها و افزایش بی رویه استفاده از سفره های آب زیرزمینی این مشکلات رخ می دهد.

وی افزود: برای کاهش چنین رخدادی، باید در تراکم های ساختمانی دقت بیشتری شود و الگوی مصرف شهروندان نیز باید تغییر کند. میانگین مصرف آب در تهران دو برابر میانگین جهانی است؛ امیدواریم با کاهش مصرف، بخشی از تامین آب شرب تهران که از آب های زیر زمینی است کاهش یابد. همچنین نفوذپذیری آب و بازچرخانی آن برای آبیاری فضای سبز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم بارش های طبیعی نیز بیشتر از پیش شود تا سفره های زیر زمینی تغذیه شوند.

این عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به اینکه یکی از علت های فرونشست در تهران ساخت و سازهای شهری از جمله تونل های شهری، خطوط مترو و… است، گفت: این سازه ها به دلیل اینکه در محل آب های زیرزمینی تغییری ایجاد می کنند، چسبندگی خاک را دچار مشکل می کنند. از این رو اجرای پروژه های شهری باید با ملاحظات مسائل ایمنی از جمله فرونشست طراحی و اجرا شود.

وی افزود: در حال حاضر طراحی های شهری این ملاحظات را دارد. به هر حال، در شهرها ممکن است این پدیده رخ دهد و اجتناب ناپذیر است.

عباسی گفت: ممکن است پدیده فروریزش به دلیل اینکه آب، خاک لایه های زیرین را شست‌وشو می دهد از مسیر اصلی اش منحرف شود و مشکلاتی به وجود آید. مثلا در برخی از مسیرهای بزرگراهی این مشکل را داریم. پایش میزان فرورفتن سطح بزرگراه ها، یکی از راه هایی است که مناطق دچار بحران شناسایی شوند تا شهرداری اقدام موثر در این راستا را انجام دهد.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها