پرواز قیمت مرغ در بازار!

پرواز قیمت مرغ در بازار!

قیمت مرغ کامل در بازار تهران کیلویی ۸۰ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان است. در این بازار عرضه مرغ تنظیم بازاری کیلویی ۶۳ هزار تومانی متوقف شده است. حتی در میادین شهرداری نیز خبری از عرضه مرغ کامل نیست.

تا زمانی که به پروتئینی نزدیک خانه‌تان سر نزنید و تصمیمی برای خرید مرغ نداشته باشید، متوجه نخواهید شد که نرخ مرغ در بازار با رشد غیر قابل وصفی مواجه شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، در فروشگاه‌های بزرگ و گوچک عرضه‌کننده پروتئین در سطح شهر تهران، نرخ مرغ کامل بین ۸۰ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان است. به تعبیر بهتر شما در هیچ فروشگاهی دیگر مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان را پیدا نخواهید کرد. این درحالی که مسئولان جهادکشاورزی اعلام کرده‌اند، نرخ مصوب مرغ هنوز تغییر نکرده و همچون گذشته ۶۳ هزار تومان است.

اما برخلاف این اظهارات مرغداران حاضر به فروش مرغ به نرخ مصوب نیستند. آنها در زمان تصویب مرغ ۶۳ هزار تومانی هم به این نرخ اعتراض داشتند و این نرخ را به صرفه نمی‌دانستند.

یکی از تولیدکنندگان پیشتر گفته بود، ما به عرضه مرغ به قمیت مصوب تا فروردین ادامه می‌دهیم تا براساس وعده دولت آن زمان شاهد افزایش نرخ باشیم. تغییری که هنوز سیاستگذار آن را اعمال نکرده است و مشخص نیست در مورد آن چه زمان تصمیمگیری کند. است. ولی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ حاضر نیستند با نرخ مصوب مرغ را عرضه کنند.

بر همین اساس درحال‌حاضر طبق گفته فروشندگان مرغ در بازار عمده فروشی تهران یعنی در میدان بهمن، نرخ مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان است. بر همین اساس مرغ در مناطق مختلف از ۸۰ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بخاطر تعزیرات مرغ کامل نمی‌فروشیم

یکی از فروشندگان مرغ در خیابان «گیشا» می‌گوید: تعزیرات به ما گفته باید مرغ را به قمیت مصوب بفروشیم. ما مرغ را از میدان "بهمن"، عمده کیلویی ۷۵ هزار تومان می‌خریم؛ چطور آن را به نرخ ۶۳ هزار تومان مصوب بفروشیم. برای همین ما اصلا مرغ کامل نمی‌فروشیم. تعزیرات دائم اینجاست و درحال نظارت و نمی‌گذارد ما بالاتر از نرخ مصوب مرغ بفروشیم.

او می‌افزاید: اگر بخواهیم مرغ کامل را بفروشیم باید حداقل به نرخ ۷۹ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان بفروشیم که تعزیرات اجازه نمی‌دهد. تعزیرات دایم در حال سرکشی است.

یکی از فروشندگان منطقه شهرک غرب نیز می‌گوید: مرغ کامل فقط دو کیلویی داریم که نرخ آن هم ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. البته فعلا تخفیف گذاشتیم به نرخ ۱۷۰ هزار و ۷۲۰ تومان. او می‌افزاید: ما مرغ را کیلویی ۹۴ هزار و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشیم، چون خودمان گران می‌خریم.

یکی از فروشندگان پروتئین در خیابان «کلاهدوز» نیز می‌گوید: نرخ مرغ کیلویی حدود ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان است. در منطقه ۶ تهران اما این نرخ کمی متفاوت است.

یکی دیگر از پروتئینی‌ها منتهی به خیابان «فلسطین» می‌گوید: ما هر کیلو مرغ کامل را ۸۰هزار تومان می‌فروشیم. البته ما سودی از بابت فروش این مرغ نمی‌بریم، چون خود ما این مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب می‌خریم. ما فقط برای جوری جنس مرغ کامل می‌فروشیم. در مناطق جنوب تهران نیز نرخ هر کیلو مرغ حدود ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود، چون فروشندگان آن مناطق حاضر نیستند به نرخ مصوب مرغ را عرضه کنند. در شرق تهران اما وضعیت با غرب خیلی فرق نمی‌کند و نرخ مرغ در رنج ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است. البته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به یکی از رسانه‌ها گفته بود دلیل فاصله قیمتی بین نرخ بازار و نرخ مصوب، رعایت نشدن قیمت‌ها در مبداست.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران می‌گوید: نرخ مرغ گرم کیلویی ۶۳ هزار تومان است و فروش بالاتر از این نرخ تخلف است. او با رد کمبود مرغ در بازار می‌گوید: مرغ منجمد با نرخ هر کیلو ۴۵ هزار تومان در مغازه‌ها به میزان کافی وجود دارد.

میادین تربار خالی از مرغ کامل

در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود، در میادین تهران مرغ منجمد عرضه می‌شود، هنوز در میادین میوه و تربار تهران خبری از عرضه مرغ کامل نیست. براساس نرخنامه سازمان میادین، در تهران صرفا مرغ‌های قطعه قطعه شده و بسته‌بندی عرضه می‌شود. در این میادین نرخ یک کیلو ران مرغ بدون پوست ۹۷۲ هزار تومان، نرخ یک کیلو مغز ران بدون پوست ۱۰۲ هزار تومان و نرخ ساق مرغ بدون پوست ۱۱۰ هزار و ۷۰ تومان است. اما یک کیلو سینه مرغ با استخوان بدون پوست ۱۰۹ هزار تومان عرضه می‌شود. نرخ سینه با استخوان بدون پوست و ران و سینه بدون پوست هم حدود ۱۰۳ هزار تومان تا ۱۰۶ هزار تومان است. ارزان‌ترین قطعه مرغ در این میادین به ترتیب پای مرغ و جگر مرغ است که ۱۱ هزار تومان تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.ش

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها