پشت‌پرده محرومیت عزیزی‌خادم قبل از مجمع

پشت‌پرده محرومیت عزیزی‌خادم قبل از مجمع

قبل از صدور حکم مسئولان صادرکننده در جلسه‌ای با عزیزی‌خادم به وی اعلام کرده‌اند که بهتر است از سمت خود استعفا کند تا کار به اعلام حکم نکشد اما وی حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده است.

سایت فدراسیون فوتبال روز گذشته اعلام کرد شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به‌همراه علی سلیمانی‌صرمی به‌عنوان خزانه‌دار، حسن کامرانی‌فر به‌عنوان دبیرکل فدراسیون، وحید فدایی به‌عنوان رئیس دپارتمان مالی و محمد بابازاده‌درویش به‌عنوان رئیس اسبق دپارتمان حقوقی به‌دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال متخلف شناخته شده و از محرومیت دوساله عزیزی‌خادم از هر نوع فعالیت در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی و پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی خبر داد. در بخشی از این حکم نیز آمده که مستند به بند ۱ ماده ۶۳ آیین‌نامه اخلاق و بند ۴ ماده ۱۰۳ آیین‌نامه انضباطی محرومیت مندرج در رای فوق بلافاصله به‌محض صدور اجرا و ارائه درخواست تجدیدنظرخواهی مانع اجرای حکم یا توقف اجرای آن نخواهد بود.

انتشار این حکم در شرایطی که قرار است ۱۰ خردادماه مجمع فدراسیون فوتبال برای بررسی حکم برکناری موقت عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون برگزار شود، تعجب اهالی فوتبال را برانگیخت و به نظر می‌رسد برای جلوگیری از حضور عزیزی‌خادم در مجمع چنین رایی صادر شده و احتمالا این نگرانی وجود داشته که مجمع با عزل رئیس فدراسیون مخالفت کند. پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد قبل از صدور حکم مسئولان صادرکننده در جلسه‌ای با عزیزی‌خادم به وی اعلام کرده‌اند که بهتر است از سمت خود استعفا کند تا کار به اعلام حکم نکشد اما وی حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده است. وی در این جلسه تاکید کرده که درظاهر برخی قرار است تمام مشکلات فوتبال از دوران احمدشاه به این‌سو را به گردن او بیندازند ضمن اینکه اگر تخلفی صورت گرفته باید صبر کنند تا مجمع درباره عزل رئیس فدراسیون نظر بدهد و بعد از آن تخلفات بررسی شود و صدور چنین حکمی قبل از مجمع، خارج از عرف است.

مخالفان عزیزی‌خادم می‌گویند با صدور این حکم او دیگر حق شرکت در مجمع را نخواهد داشت، بااین‌حال حامیان عزیزی‌خادم با استناد به برخی بندهای قانونی می‌گویند که صدور این حکم نمی‌تواند طبق قانون مانع حضور وی در مجمع و رای‌گیری درخصوص عزل او باشد. یکی از موارد مورد استناد، ماده ۳ از حوزه اجرایی آیین‌نامه کمیته اخلاق است مبنی‌بر اینکه «این کمیته می‌تواند اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه فوتبال را مورد بازخواست قرار دهد و درصورت لزوم حکم مناسب صادر کند.» حال آنکه عزیزی‌خادم درحال‌حاضر هیچ فعالیت رسمی در حوزه فوتبال ندارد. از سوی دیگر طبق بند ۳ ماده ۶۳ اساسنامه مربوط به کمیته اخلاق، «این مقررات، اختیارات مجمع عمومی و هیات‌رئیسه فدراسیون درخصوص تعلیق یا اخراج اعضا را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد» و این یعنی عزیزی‌خادم می‌تواند در حضور نمایندگان فیفا و AFC در مجمع شرکت کند اما احتمالا شاهد تنش‌های زیادی خواهیم بود که در شرایط فعلی هرگز به سود فوتبال ما نیست. حالا خیلی از اهالی فوتبال نمی‌دانند که با توجه به صدور این حکم (که قطعی هم نیست و قابلیت بررسی مجدد در استیناف و دادگاه بین‌المللی CAS را دارد)، درصورتی‌که مجمع با عزل عزیزی‌خادم مخالفت کند، تکلیف فدراسیون با رئیسی که دو سال از فعالیت محروم شده چه خواهد بود!

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها