یک رکورد خوشحال کننده برای ایران خودرو

گزارش ۹ ماهه شرکت ایران خودرو که در سامانه کدال منتشر شده است نشان می دهد این شرکت پس از سال ها زیاندهی، در ۹ ماه ابتدای سال جاری به ازای هر سهم ۴ ریال سود شناسایی کرده است.

یک رکورد خوشحال کننده برای ایران خودرو

ورود خودروها به بورس و عرضه محصولات شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا، منجر به رشد سود‌آوری شرکت‌های خودروساز بورسی شده است. یکی از شرکت‌هایی که در سال های گذشته با زیان انباشته بسیار زیادی مواجه بو‌، شرکت ایران خودرو است و همین مساله نیز باعث زیان سهامداران این شرکت نیز شده است.

اما با ورود محصولات ایران خودرو به بورس کالا، بخش عمده ای از زیان این شرکت کاهش یافته است. گزارش ۹ ماهه شرکت ایران خودرو که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان می دهد این شرکت پس از سال ها زیاندهی، در ۹ ماه ابتدای سال جاری به ازای هر سهم ۴ ریال سود شناسایی کرده است.

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت ایران خودرو نشان می دهد، این شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۲۹۵ ریال زیان شناسایی کرده بود. شرکت ایران خودرو با سرمایه ثبت شده ۳۰۱,۶۵۶,۰۶۸ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۱۴۲,۸۰۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

خداحافظی تدریجی ایران خودرو با قیمت‌گذاری دستوری و زیان

صورت‌های مالی شرکت ایران خودرو بر این مساله تاکید کرده است که ۲۰‌ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت‌گذاری تکلیفی مطابق ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ به حساب دولت منظور و در حساب‌‌ها اعمال شده است. در خصوص سه ماهه چهارم ۱۴۰۱ نیز پس از شناسایی اعمال خواهد شد.

با ورود محصولات ایران خودرو به بورس، به نظر می رسد باید به تدریج پایان قیمت‌گذاری دستوری در این شرکت را اعلام کرد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری یک دستاورد مهم برای دولت سیزدهم

صادق محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال برای شرکت ایران خودرو، گفت: اطلاعیه منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت که در ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با زیان همراه بوده است، در همین مدت در سال ۱۴۰۱ سود‌ده شده است.

وی ادامه داد: این موضوع فقط به دلیل عرضه خودروهای این شرکت در بورس کالا بوده است، قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته موجب زیان‌دهی شرکت‌های خودرویی شده است و سودی که می‌توانست در سال های گذشته به این شرکت ها وارد شود، نصیب دلالان و رانت خواران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس به عنوان یک راهکار کوتاه مدت می‌تواند بخش عمده ای از مشکلات خودروسازان را برطرف کند و به عنوان یک دستاورد بزرگ هم در زمینه پایان قیمت‌گذاری دستوری و هم در زمینه مبارزه با رانت خواری و دلالیسم محسوب شود.

محبی با بیان اینکه دولت باید به عنوان یک راهکار بلندمدت در زمینه عرضه خودرو باشد، افزود: در صورتی که میزان عرضه محصولات داخلی به همراه خودروهای وارداتی بتواند تقاضای جامعه را پوشش دهد، دیگر شاهد اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: پایان قیمت‌گذاری دستوری می تواند به عنوان یک دستاورد مهم برای دولت سیزدهم محسوب شود که می‌تواند ثمرات زیادی برای سهامداران شرکت های بورسی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال به همراه ورود محصولات خودروسازان به بورس، دو سیاست مهم دولت در زمینه حذف قیمت گذاری دستوری بوده است.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر